ارزش غذایی صبحانه

صبحانه بايد حداقل 20 درصد از انرژي روزانه را فراهم نمايد. اين در حاليست كه اغلب به دليل عدم آشنايي با اهميت اين وعده غذايي ، يا ازآن صرفنظر مي شود و يا مفيد ومغذي تهيه نمي شود. مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت تمركز، توجه و تامين انرژي روزانه مي شود و توانايي ذهني و كاركرد فردي را بالا مي برد.
چهارشنبه، 16 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزش غذایی صبحانه
ارزش غذایی صبحانه
ارزش غذایی صبحانه

صبحانه بايد حداقل 20 درصد از انرژي روزانه را فراهم نمايد. اين در حاليست كه اغلب به دليل عدم آشنايي با اهميت اين وعده غذايي ، يا ازآن صرفنظر مي شود و يا مفيد ومغذي تهيه نمي شود.
مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت تمركز، توجه و تامين انرژي روزانه مي شود و توانايي ذهني و كاركرد فردي را بالا مي برد.
خوردن يك وعده صبحانه كامل به دليل تامين نيازهاي غذايي باعث كنترل وزن و پايين آمدن سطح كلسترول خون مي شود ، ناراحتي هاي گوارشي را از بين مي برد و جذب ويتامين ها را افزايش مي دهد .
نخوردن صبحانه باعث مي شود درطول روز بخصوص نزديك ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگي شديد شده و حجم بيشتري ازغذا را دريك وعده غذايي مصرف نمايد و از آن جايي كه غذاهاي وعده ناهار اغلب پرچربي و پركالري است ، بنابر اين عواقب بعدي را به دنبال خواهد داشت .
اغلب ديده شده كساني كه صبحانه نمي خورند ، نيم چاشت روزانه خود را با غذاهاي پركالري وكم اهميت همچون بيسكويت ، پفك ، شكلات و چيپس وغيره پر مي كنند كه اين امر علاوه بر خطرات ذكرشده باعث چاقي وسرطان نيزمي شود .
تهيه يك صبحانه خوب و مناسب نياز به آگاهي و برنامه ريزي دارد. شما به عنوان يك عضو خانواده مي توانيد در اين زمينه مطالعه و ليستي از مواد مغذي را تهيه و در اختيار اعضاي خانواده قراردهيد.
چيدن ميز صبحانه يا سفره مي تواند به تحريك ذائقه كمك كند. ازمواد غذايي متنوع ورنگي وميوه هاي فصل كمك بگيريد .
●براي آمادگي لازم جهت صرف يك صبحانه كامل ، لازم است شام را زود مصرف كنيد تا درهنگام صبح احساس گرسنگي كامل داشته باشيد.
● زودتر ازخواب بيدار شويد وبه نرمش هاي معمول بپردازيد . كمي آب ميوه مصرف كنيد و زمان لازم براي صرف صبحانه را درنظر بگيريد .
● صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هايي چون ديركرد وقت و زمان سرويس اداري ويا ساعت اداري ميل كنيد.
● در هنگام صبحانه به برنامه راديويي مورد علاقه خود گوش دهيد ، با اعضاي خانواده صحبت كنيد و از بيان و يادآوري آنچه نشاط را از شما دور مي كند خودداري نماييد.
●از خوردن غذاهاي كافئين دار مانند چاي، قهوه و كاكائو درهنگام شب خودداري كنيد.
●ازخوردن غذاهاي سنگين وپرچرب درهنگام شام خودداري كنيد زيرا اين كار اشتهاي شما را كور مي كند .
● از تماشاي تلويزيون يا فكركردن به كار و مسووليت هاي روزانه خودداري كرده و صرفا به آنچه ميل مي كنيد توجه نماييد . به ياد داشته باشيد دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفيد ومغذي مي شود و ميزان جذب چربي بدن را بالا مي برد.
●هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سيگار نكشيد.
● مواد مغذي و پركالري وانرژي زا درگروه صبحانه جاي مي گيرد . شما بسته به ذائقه و وضعيت مزاجي خود مي توانيد ازاين مجموعه وسيع ، تعدادي را انتخاب ودررژيم غذايي خود بگنجانيد.
● شير يكي از اين مواد لازم است زيرا شير حاوي مواد معدني ، كلسيم فسفر و ويتامين هاست و براي رشد استخوان و استحكام آن مفيد است . اگرشير به مزاج شما سازگارنيست و موجب به هم ريختگي دستگاه گوارش يا كورشدن اشتهاي شما مي شود ، مي توانيد آن را در وعده هاي ديگر يا ميان وعده ها مصرف كنيد. ديگر محصولات لبني همچون خامه پنير و حتي ماست هم مي تواند جايگزين شير شود.
● اگر به غذاهاي سنتي علاقه داريد ، مي توانيد فرآورده هاي شيري مانند فرني ، شيربرنج را به رژيم غذايي خود بيافزاييد.
● ازتركيبات شكلات صبحانه يا ارده و شير يا غذاهاي ساده سنتي تخم مرغ ، لوبيا چيتي ، عدسي ، حليم و. غيره استفاده كنيد.
● درمورد نان حساس باشيد يكي از نان هاي كامل سنتي نان سنگك است زيرا تمامي مراحل عمل آوري و خمير و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سايرنان ها ترجيح دارد. نان هاي فانتزي يا ماشيني نيز مناسب وخوب است . امروزه تنوع اين نان ها بسيار زياد است وشما مي توانيد ازنان هايي با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و... استفاده كنيد.
منبع: سلامت نيوز




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.