استماع صوت و تحدیث
معنای محدَّث بودن
امام باقر (علیهالسلام) در بیان تفاوت رسول، نبیّ و محدَّث، ضمن ترسیم نوعی از ارتباط با عالم غیب و آسمان، دریافت کننده را محدَّث نامیدهاند: «... و أما المحدث فهو الذی یحدث فیسمع و لا یعاین و لا یری فی منامه»:
نویسنده: فرجالله میرعرب
استماع صوت و تحدیث
امام باقر (علیهالسلام) در بیان تفاوت رسول، نبیّ و محدَّث، ضمن ترسیم نوعی از ارتباط با عالم غیب و آسمان، دریافت کننده را محدَّث نامیدهاند: «... و أما المحدث فهو الذی یحدث فیسمع و لا یعاین و لا یری فی منامه»: (1) محدَّث کسی است که با او سخن گفته میشود [و] او میشنود؛ ولی [گوینده برایش] آشکار و عیان نمیشود و [البته در بیداری است] نه اینکه خواب ببیند.تفاوت تحدیث و وحی در نقل امام جواد (علیهالسلام) از امام صادق (علیهالسلام) و او از امام باقر (علیهالسلام) دربارهی چگونگی دستیابی اوصیا به علم بدون اختلاف که تناقضی در آن نیست، بیان شده است. حضرت، علم جانشینان پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) را همانند علم رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) معرفی کرده؛ مگر آنکه: «أنهم لا یرون ما کان رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) یری، لأنه کان نبیا و هم محدثون و أنه کان یفد إلی الله عزوجل فیسمع الوحی و هم لا یسمعون ...»: (2) با این تفاوت که اوصیا آنچه را رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) میدید، نمی دیدند؛ زیرا او نبی بود و اینها محدّث هستند و او به درگاه خدای عزوجل میرفت و وحی را میشنید و اینها [آن وحی را] نمیشنوند. یعنی در تحدیث و وحی - هر دو - استماع هست؛ ولی نوع استماع متفاوت است. نبی وحی را میشنود؛ ولی در تحدیث، شنیدن صدای وحی وجود ندارد.
بر اساس این حدیث، با وجود ختم نبوت و وحی رسالی و آنچه مخصوص انبیای الهی بوده، ارتباط عالم بالا با عالم پایین هرگز قطع نمیشود.
مولی صالح مازندرانی میگوید: «از جمله شئون ائمهی طاهرین (علیهمالسلام) این است که آنان در هر شب جمعه بر علمشان افزوده میشود و [طریق آن، این است که] آنان "محدَّث" هستند؛ یعنی فرشته آن مقدار از علوم و اسراری را که خدا خواسته به آنان میرساند و آگاهشان میکند». (3) این ارتباط، وحی است؛ اما از نوع وحی رسالی نیست.
پینوشتها:
1. همان، ج 18، ص 266-267، ح 27.
2. محمد کلینی؛ الکافی؛ ج 1، ص 242-244، ح 1.
3. مولی محمدصالح المازندرانی؛ شرح اصول الکافی؛ ج 5، ص 298.
میرعرب، فرج الله؛ (1394)، علوم قرآن در احادیث اهل بیت (ع)، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}