تسوک
تسو / تسوک، تسوک پهلوی که مخفف آن تسو میباشد واژهای است فارسی که در عربی به صورت طسوج آمده است و 1/24 مثقال میباشد. از زمان قاجاریه که هر مثقال 24 نخود بوده است واژهی تسو و نخود مترادف بودند اما هم در
نویسندگان: احمد صدرحاج سید جوادی، کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی
تسو / تسوک، تسوک پهلوی که مخفف آن تسو میباشد واژهای است فارسی که در عربی به صورت طسوج آمده است و 1/24 مثقال میباشد. از زمان قاجاریه که هر مثقال 24 نخود بوده است واژهی تسو و نخود مترادف بودند اما هم در رسالهی مقداریه و هم در فرهنگ نظام آن را معادل دو جو میانه دانستهاند. و در قرابادین کبیر طسوج از درهم دو حبه و از مثقال دو حبه و نیم است و اگر هر حبه را معادل نیم جو بدانیم میتوان گفت در تعیین مقدار تسو آن را تابع مثقال دانستهایم که در نتیجه باز هم چیزی نزدیک به نظر فرهنگنویسان آوردهایم و باید توجه داشته باشیم که این کلمه در تبدیل و تعیین مقدار تابع مثقال به کار رفته است که در مثقال صیرفی برابر یک نخود (حدود 0/2 گرم) و در مثقال شرعی برای 0/75 نخود (حدود 0/15 گرم) و در مأخذ مثقال عربی 0/177 گرم است. این کلمه در تقسیمات جغرافیایی به معنای بخش نیز به کار رفته است. مؤلف اخبار الطوال ضمن اشاره به تقسیمات اداری و جغرافیایی دورهی انوشیروان مینویسد: «ناحیهی خسرو ماه» را بر ناحیهی جوفی افزود و آن را به شش بخش (یا تسوج) تقسیم کرد بخش تیسفون که همان مداین است به زبان نبطی به آن «تیسفونج» میگویند و بخش گازر و بخش کلواذی و بخش نهریوق و بخش جلولا و بخش نهر ملک. و مقدسی مینویسد: عراق به شصت تسوج بخش شده است. حمدالله مستوفی در نزهة القلوب از منطقهای در تبریز یاد میکند که بر آن نام تسوج نهاده شده است و مینویسد: طسوج قصبهای است بر دو مرحلهی تبریز به جانب غربی و در شمال بحیرهی چیچست افتاده. بنابراین باید گفت این کلمه جز در اوزان و مقادیر در مقیاسیات جغرافیایی نیز به کار رفته و همچنین در تقسیم آب چشمهها و قنوات از واحد طسوج یاد میگردد. در وقف نامه بیبی فاطمه خاتون عیال امیر چخماق بن جلالالدین به مسجد میرچخماق از واحد طسوج در آب چشمه و قنوات نام برده مینویسد: «... و جملگی پنجاه و دو طسوج و بیست و سه طشت از جمله 720 طسوج که اصل سهام قنات قریهی دستجرد بارجین است از توابع میبد» و در وقفنامهی رشیدی از این واحد با قید نسبت بیضاوی (طسوج بیضاوی) نام میبرند.
منابع :
رسالهی مقداریه، محمد مؤمن بن علی الحسینی (ضمیمهی فرهنگ ایران زمین، 10)، 1341 ش؛ فرهنگ تاریخی سنجشها و ارزشها، ابوالحسن دیانت، 120/1؛ اخبار الطوال، ترجمهی محمود مهدوی دامغانی، 102؛ احسن التقاسیم، ترجمهی علینقی منزوی، 186؛ نزهة القلوب، 81؛ وقفنامهی ربع رشیدی، 104-106؛ جامعهی روستایی و نیازهای آن، 189.
میرابوالقاسمی
منبع مقاله :
صدر حاج سید جوادی، احمد - فانی، کامران - خرمشاهی، بهاءالدین؛ (1391)، دائرةالمعارف تشیع 4، تهران: مؤسسهی انتشارات حکمت، اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}