اختلاف در ولادت





احمد کاتب درصدد آن است که از اختلافي که در مسأله ولادت حضرت مهدي عليه السلام پديد آمد بهره برداري کرده و از آن براي سست جلوه دادن مسأله ولادت حضرت استفاده نمايد.
اولا: اختلاف در موضوع و قضيه اي هرگز مستلزم نبود آن موضوع نيست، بلکه بر وجود آن دلالت دارد، و گرنه هيچ قضيه اي را نمي توان به اثبات رسانيد؛ زيرا در هر قضيه و موضوعي از جهات مختلف اختلاف شده است.
آيا امت اسلامي بعد از پيامبر مطابق احاديث، به 73 فرقه تقسيم نشدند؟
آيا اين افتراق و تفرق باعث مي شودکه اصل اسلام زير سؤال رفته و در گزاره هاي ديني شک نماييم؟
ثانيا: همان گونه که از وضعيت سياسي آن زمان و مخفي بودن امر ولادت به جهت آن وضعيت استفاده مي شود، اختلاف امري طبيعي به نظر مي رسد .
ثانيا: مطابق نقل شيخ مفيد رحمه الله جامعه شيعي بعد از مدتي نه چندان دور به وحدت نظر در امر ولادت حضرت مهدي عليه السلام رسيدند. او مي گويد: « از اين فرقه ها که ذکر شد در اين زمان که سال 373 است به جز فرقه ي دوازده امامي که قائل به امامت فرزند امام حسن عليه السلام است، وجود ندارد ....».(1)
جالب توجه اينکه ، انکار برخي بر ولادت امام مهدي عليه السلام از ديد اهل بيت عليه السلام مخفي نمانده و لذا در رواياتي به آن اشاره کرده اند. شيخ صدوق عليه السلام به سند صحيح از امام موسي بن جعفر عليه السلام نقل کرده که فرمود: « صاحب هذا الأمر من يقول الناس لم يوجد بعد »(2)؛ « صاحب اين امر کسي است که [ بعضي از ] مردم مي گويند: هنوز متولد نشده است. »

پي نوشتها:

1. الفصول المختاره، ص 321 ؛ بحار الأنوار، ج 37 ، ص 23.
2. کمال الدين ص 360 ، بحارالأنوار ج 51 ص 159 ح 3.

منبع: کتاب تولد حضرت مهدي عجل الله فرجه