اختلاف در ولادت

احمد کاتب درصدد آن است که از اختلافي که در مسأله ولادت حضرت مهدي عليه السلام پديد آمد بهره برداري کرده و از آن براي سست جلوه دادن مسأله ولادت حضرت استفاده نمايد. در پاسخ او مي گوييم: اولا: اختلاف در...
يکشنبه، 10 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختلاف در ولادت
اختلاف در ولادت
اختلاف در ولادت





احمد کاتب درصدد آن است که از اختلافي که در مسأله ولادت حضرت مهدي عليه السلام پديد آمد بهره برداري کرده و از آن براي سست جلوه دادن مسأله ولادت حضرت استفاده نمايد.
در پاسخ او مي گوييم:
اولا: اختلاف در موضوع و قضيه اي هرگز مستلزم نبود آن موضوع نيست، بلکه بر وجود آن دلالت دارد، و گرنه هيچ قضيه اي را نمي توان به اثبات رسانيد؛ زيرا در هر قضيه و موضوعي از جهات مختلف اختلاف شده است.
آيا امت اسلامي بعد از پيامبر مطابق احاديث، به 73 فرقه تقسيم نشدند؟
آيا اين افتراق و تفرق باعث مي شودکه اصل اسلام زير سؤال رفته و در گزاره هاي ديني شک نماييم؟
ثانيا: همان گونه که از وضعيت سياسي آن زمان و مخفي بودن امر ولادت به جهت آن وضعيت استفاده مي شود، اختلاف امري طبيعي به نظر مي رسد .
ثانيا: مطابق نقل شيخ مفيد رحمه الله جامعه شيعي بعد از مدتي نه چندان دور به وحدت نظر در امر ولادت حضرت مهدي عليه السلام رسيدند. او مي گويد: « از اين فرقه ها که ذکر شد در اين زمان که سال 373 است به جز فرقه ي دوازده امامي که قائل به امامت فرزند امام حسن عليه السلام است، وجود ندارد ....».(1)
جالب توجه اينکه ، انکار برخي بر ولادت امام مهدي عليه السلام از ديد اهل بيت عليه السلام مخفي نمانده و لذا در رواياتي به آن اشاره کرده اند. شيخ صدوق عليه السلام به سند صحيح از امام موسي بن جعفر عليه السلام نقل کرده که فرمود: « صاحب هذا الأمر من يقول الناس لم يوجد بعد »(2)؛ « صاحب اين امر کسي است که [ بعضي از ] مردم مي گويند: هنوز متولد نشده است. »

پي نوشتها:

1. الفصول المختاره، ص 321 ؛ بحار الأنوار، ج 37 ، ص 23.
2. کمال الدين ص 360 ، بحارالأنوار ج 51 ص 159 ح 3.

منبع: کتاب تولد حضرت مهدي عجل الله فرجه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط