اصول المعارف

نويسنده: حافظ فرزانه

ملا محسن فيض كاشاني (م 1091)
ترجمه مؤلف در بخش كتب تفسير ذكر شده است.
اين كتاب مشتمل بر يك دوره مباحث مهم فلسفه به روش صدر المتألهين است. مؤلف در اين كتاب كه در واقع تلخيص كتاب عين اليقين[1] خودش مي باشد. از نقل كلمات، اقوال و آرايي كه مسلم نبوده و مورد نقض و ابرام است دوري كرده و فقط به ذكر طريق حق ونقل مطالب و تحقيق در آرايي كه مورد تأييد بلكه مختار اهل توحيد است اكتفا نموده است. او خواسته است كه بين طريقه حكمت و معرفت حاصل از حكماي يونان و معارف وارده از شريعت محمدي شيعه جمع نمايد اين كتاب شامل مباحث تحقيقي و عالمانه در مباحث مهم فلسفه بوده و يكي از آثار گرانبهايي است كه مباحث مهم دقيقي را به پژوهشگران و محققان ارائه كرده است.
مقدمه اين كتاب (به زبان فارسي و در 260 صفحه كه از اصل كتاب زياد تر است) از استاد بزرگوار سيد جلال الدين آشتياني مي باشد كه به بيان خصوصيات كتاب اصول المعارف و كيفيت سير حكمت اسلامي در دوران محقق ملا جلال دواني، مير دشتكي، مير فخر سماكي و تأثير ايرانيان در پيدايش تمدن اسلامي، بحث مختصري در خصوصيات مباحث اين كتاب و اشاره به زندگي نامه مؤلف و برخي از معاصران او و مباحث مهم ديگر كه بر ارزش كتاب افزوده است پرداخته است. كتاب اصول المعارف در 8 باب تنظيم و به مباحث فلسفه پرداخته است.
اين كتاب در يك جلد به زبان عربي با مقدمه، تعليق و تصحيح سيد جلال الدين آشتياني به همت مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي در سال 1362ه‍‍..ش به چاپ رسيده است.

پي نوشت :

[1] . كتاب عين اليقين: به ضميمه چند كتاب ديگر از ايشان به چاپ رسيده است.

منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه