اصول المعارف

اين كتاب مشتمل بر يك دوره مباحث مهم فلسفه به روش صدر المتألهين است. مؤلف در اين كتاب كه در واقع تلخيص كتاب عين اليقين[1] خودش مي باشد. از نقل كلمات، اقوال و آرايي كه مسلم نبوده و مورد نقض و ابرام است دوري كرده و فقط به ذكر طريق حق ونقل مطالب و تحقيق در آرايي كه مورد تأييد بلكه مختار اهل توحيد است اكتفا نموده است. او خواسته است كه بين طريقه حكمت و معرفت حاصل از حكماي يونان و معارف وارده از شريعت محمدي شيعه جمع نمايد اين كتاب شامل مباحث
شنبه، 31 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصول المعارف
اصول المعارف
اصول المعارف

نويسنده: حافظ فرزانه

مؤلّف:
ملا محسن فيض كاشاني (م 1091)
زندگي نامه:
ترجمه مؤلف در بخش كتب تفسير ذكر شده است.
معرفي اجمالي كتاب:
اين كتاب مشتمل بر يك دوره مباحث مهم فلسفه به روش صدر المتألهين است. مؤلف در اين كتاب كه در واقع تلخيص كتاب عين اليقين[1] خودش مي باشد. از نقل كلمات، اقوال و آرايي كه مسلم نبوده و مورد نقض و ابرام است دوري كرده و فقط به ذكر طريق حق ونقل مطالب و تحقيق در آرايي كه مورد تأييد بلكه مختار اهل توحيد است اكتفا نموده است. او خواسته است كه بين طريقه حكمت و معرفت حاصل از حكماي يونان و معارف وارده از شريعت محمدي شيعه جمع نمايد اين كتاب شامل مباحث تحقيقي و عالمانه در مباحث مهم فلسفه بوده و يكي از آثار گرانبهايي است كه مباحث مهم دقيقي را به پژوهشگران و محققان ارائه كرده است.
مقدمه اين كتاب (به زبان فارسي و در 260 صفحه كه از اصل كتاب زياد تر است) از استاد بزرگوار سيد جلال الدين آشتياني مي باشد كه به بيان خصوصيات كتاب اصول المعارف و كيفيت سير حكمت اسلامي در دوران محقق ملا جلال دواني، مير دشتكي، مير فخر سماكي و تأثير ايرانيان در پيدايش تمدن اسلامي، بحث مختصري در خصوصيات مباحث اين كتاب و اشاره به زندگي نامه مؤلف و برخي از معاصران او و مباحث مهم ديگر كه بر ارزش كتاب افزوده است پرداخته است. كتاب اصول المعارف در 8 باب تنظيم و به مباحث فلسفه پرداخته است.
وضعيت نشر:
اين كتاب در يك جلد به زبان عربي با مقدمه، تعليق و تصحيح سيد جلال الدين آشتياني به همت مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي در سال 1362ه‍‍..ش به چاپ رسيده است.

پي نوشت :

[1] . كتاب عين اليقين: به ضميمه چند كتاب ديگر از ايشان به چاپ رسيده است.

منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.