روزی هر کسی به دست خداست و اوست که تشخیص می دهد به چه کسی کم و به چه کسی زیاد بدهد. انفاق از جمله مواردی است که خداوند بازگشت آن به فرد را تضمین کرده است.

برای فراوانی رزق و روزی خود انفاق کنید تا خداوند همانطور که تضمین کرده برای شما جبران کند:

«إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقینَ» (آیه 39 سوره سبا)
«پروردگارم روزی را برای هر کس بخواهد وسعت می بخشد و برای هر کس بخواهد تنگ (و محدود) می سازد و هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید عوض آن را می دهد (و جای آن را پر می کند) و او بهترین روزی دهندگان است!»


تفسیر دعای فراوانی رزق و روزی

در دعای فراوانی رزق و روزی خداوند در مقام تأکید می فرماید روزی هر کسی به دست خداست و وسعت یا ضیق آن نیز تحت اراده اوست. خدایی که اگر کم روزی دهد، خزانه اش زیاد نمی شود و اگر زیاد روزی دهد از خزانه اش کاسته نمی گردد و از هر چه انفاق کنید، کم یا زیاد، خداوند جانشین کننده آن است و عوض آن را در دنیا یا آخرت به شما می دهد و او بهترین روزی رسان است؛ او از روی جود و سخا و بلاعوض روزی می دهد، به خلاف دیگران که اگر چیزی به کسی بدهند از راه قرض یا معامله است، به علاوه او رازق حقیقی است و دیگران همه واسطه وصول رزق او هستند و خود، روزی خور درگاه الهی می باشند.

تاجرى که مى ‏بیند سرمایه ‏اش در معرض تلف شدن است، حاضر است جنس خود را ارزان یا نسیه بفروشد و اگر مشترى خوبى برایش پیدا شد و نفروخت، کم عقل است. عمر ما هم سرمایه ‏اى است که در معرض تلف شدن است و خداوند آن را به بهاى گران مى ‏خرد، معامله نکردن با خدا کم عقلى است.


دعای فراوانی رزق و روزی در روایات

شخصى از امام صادق‏ (ع) پرسید: اگر خداوند جاى آنچه را انفاق شده پر مى ‏کند، پس چرا من هر چه انفاق مى‏کنم جایگزینش نمى ‏رسد؟! حضرت فرمود: «اگر مال حلال باشد و براى مصرف حلال انفاق شود حتماً جبران مى ‏شود». علاوه بر این ممکن است جبران آن در آخرت باشد یا از طریق دفع بلا یا رسیدن عوض آن به نسل بعدى در همین دنیا و یا از طریق غیر مال جبران شود.

در روایتى از حضرت محمد (ص) می خوانیم که فرمود: در هر شب منادى آسمانى ندا می دهد بزائید براى مردن! و منادى دیگرى ندا می دهد بنا کنید براى ویرانى! و منادى ندا می دهد خداوندا! براى آنها که انفاق می کنند عوضى قرار ده. و منادى دیگرى ندا می کند خداوندا! براى آنها که امساک می کنند تلفى قرار ده! و منادى دیگرى مى گوید: اى کاش مردم آفریده نمی شدند! و منادى دیگرى صدا می زند اى کاش اکنون که آفریده شدند، اندیشه می کردند که براى چه آفریده شده اند؟


چرا خداوند بهترین رزاق است؟

خداوند بهترین رازق است (خیر الرّازقین) چون:

الف: همه چیز به دست اوست و مى ‏تواند ببخشد.

ب: بخل ندارد.

ج: به همه مى ‏بخشد.

د: بخشش او، بى منت و بى توقع است.

ه: دائمى است.

و: نیازها را مى ‏داند.

ز: چیزهایى مى‏ بخشد که دیگران توان بخشیدن آن را ندارند.


مشخصات انفاق در دعای فراوانی رزق و روزی

در این دعا صحبت از انفاق در مورد «شی» است. از این نظر که «شى» به معنى وسیع کلمه، تمام انواع انفاقها را اعم از مادى و معنوى، کوچک و بزرگ، به هر انسان نیازمند اعم از صغیر و کبیر، همه را شامل می شود. مهم این است که انسان از سرمایه هاى موجود خود به هر کیفیت و کمیتی در راه خدا ببخشد.

این دعا انفاق را از مفهوم فنا بیرون مى آورد و رنگ بقا به آن می دهد؛ چرا که خداوند تضمین کرده با مواهب مادى و معنوى خود که چندین برابر و گاه هزاران برابر (و حداقل ده برابر است) جاى آن را پر کند. به این ترتیب شخص انفاق کننده هنگامى که با این روحیه و این عقیده به میدان مى آید دست و دلبازى بیشتری خواهد داشت. او هرگز احساس کمبود و فکر فقر به مغز خود راه نمى دهد، بلکه خدا را شکر مى گوید که او را موفق به چنین تجارت پرسودى کرده است.


نکته های طلایی دعای فراوانی رزق و روزی

1- تفاوت رزق به دست او و سبب تربیت و تکامل انسان است و مقتضاى ربوبیت خداوند قبض و بسط رزق‏هاست. (ربّى یبسط... و یقدر)

2- انفاق مهم است نه مقدار آن. (ما انفقتم من شى‏ء)

3- انفاق، تنها با مال نیست بلکه از هر نعمتى که خدا به انسان داده مى ‏توان انفاق کرد. (ما انفقتم من شى‏ء)

4- یقین به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. (ما انفقتم... فهو یخلفه)

5- یکى از دلایل اختلاف رزق، امتحان افراد است. (یبسط، یقدر، ما انفقتم)

6- انفاق‏ها جبران مى ‏شود و خداوند ضامن جبران است. (فهو یخلفه)

7- انفاق‏ها به بهترین صورت جبران مى ‏شود. (خیر الرّازقین)


منبع: سایت ستاره