کنترل ویروس ایدز

تنها یک درصد از افراد در دنیا وجود دارند که می توانند بیماری ایدز را کنترل نمایند. به این گروه از افراد، کنترل کننده های ایدز می گویند.

این افراد حتی اگر ده سال هم این ویروس در بدنشان وجود داشته باشد، باز هم هیچ نشانه ای از رشد ویروس در آزمایش های خون خود نشان نخواهند داد و گویی هیچ ویروسی را حمل نمی کنند.

برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ دانشمندان علت این امر را دریافتند. سلول های ایمنی که در بدن به اسم سلول های حافظه دار شناخته می شوند، سلول های CD8 نام دارند. این سلول ها در خون آن قدر مقاوم هستند که سلول های CD4 را که به ویروس ایدز آلوده شده اند را از بین ببرند.

با تحقیقات فراوان دانشمندان دریافتند که منبع تغذیه ی سلول های CD8 گلوکز است، از این روی مرگ سلولی در آن ها با احتمال بالاتری اتفاق می افتد.

مسئله ی جذاب دیگر این است که این سلول ها برای بقا و دریافت انرژی از منبع های مختلفی استفاده می نمایند.

همچنین این سلول ها می توانند از میتوکندری نیز انرژی مورد نیازشان را دریافت کنند.

جهت بالا رفتن فعالیت میتوکندری و برنامه ریزی دوباره سلول ها، دانشمندان اینترلوکین ۱۵ را منظور کرده اند.

اینترلوکین ۱۵ از سیستم ایمنی بدن ترشح می شود. حال سلول های CD8 که توسط دانشمندان دستکاری شده است، همچون کنترل کننده های ویروس ایدز می توانند سلول های CD4 را که آلوده به ویروس هستند را از بین ببرند.

برنامه ریزی مجدد سلول ها امری غیر ممکن نیست، چرا که امروزه از این روش برای درمان سرطان استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که استفاده از این روش برای درمان سرطان همچنان در دست بررسی است و هنوز روشی واحد برای این امر کشف نشده است.

تا به امروز از این روش برای درمان ایدز استفاده نشده است، اما به نظر می رسد که به زودی شاهد تست مورد فوق روی نمونه های انسانی باشیم.


منبع: سایت نظارت بر خانواده