بیشتر مردم روتختی و لحاف خود را بنا بر سلیقه شخصی خود خریداری می‌کنند. نوع لحافی که انتخاب می‌کنید چیزهای زیادی در مورد شخصیت شما می‌گوید. خرید لحاف در استایل‌های متفاوت می‌تواند رنگ و بوی خاصی به اتاق خواب شما بدهد. در ادامه نکاتی آورده‌ایم که به شما در خرید لحاف کمک می‌کند.


1.سایز لحاف

لحاف یک نفره، لحاف دو نفره و انواع دیگر سایز لحاف‌ها بستگی به سایز تخت شما دارد. طول و عرض تخت خود را اندازه بگیرید و برای هر کناره 10 سانت اضافه برای آویزان شدن لحاف در نظر بگیرید. اگر ملحفه و روتختی کتان و نخی مدنظر شما است توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در اندازه بزرگ‌تری تهیه کنید زیرا این جنس در طول زمان آب می‌رود و کوچک‌تر می‌شود.


2.جنس لحاف

تنوع بسیار گسترده‌ای در جنس‌های لحاف وجود دارد. از کتان و نخ خالص گرفته تا ساتن و پارچه‌های صنعتی ترکیبی و غیره. اگر در مناطقی با هوای گرم زندگی می‌کنید یا گرمایی هستید و زیاد در خواب عرق می‌کنید بهتر است از لحاف نخی و کتان استفاده کنید زیرا راحت‌تر و خنک‌تر هستند.

لحاف نخ کامل از گران‌ترین لحاف‌ها است. چیزی که این مدل روتختی‌ها را از انواع دیگر مجزا می‌کند این است که نرمی و لطافت خاصی دارند و خاصیت ضد حساسیت دارند و برای پوست‌های حساس بهترین گزینه هستند. تنها عیبی که این‌گونه لحاف‌ها دارند این است که در طول زمان مقداری آب می‌روند و این طبیعت آن‌ها است.

لحاف کتان مصری با ملحفه‌های نخی و کتان طول عمر بیشتری دارد و جزء لحاف‌های خوب است. طول مصرف طولانی‌تری دارند و لطافت خود را درگذر زمان حفظ می‌کنند.

لحاف پلی‌استر خالص ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه‌ترین است و از معایب آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر لکه‌ای بر آن‌ها بیفتد به‌سختی پاک می‌شود.

لحاف و روتختی ابریشمی همان‌طور که از نامش پیداست بسیار لطیف و نرم است. همچنین طول مصرف بالایی دارد اما از آن‌طرف نگهداری آن مثل روز اول و براق نگه‌داشتنش مستلزم شرایط ویژه‌ای است. در شستشوی آن باید دقت شود تا لطافت خود را حفظ کند و آب نرود.

انواع مختلفی از لحاف و روتختی وجود دارد اما شما باید بر اساس بدن خودتان، محیط و هوای شهری که در آن زندگی می‌کنید جنس موردنظر را در هنگام خرید لحاف انتخاب کنید.


3.شکل  لحاف

قبل از انتخاب طرح لحافتان به موارد زیر دقت کنید:

مدل تخت: اگر تخت ساده‌ای دارید می‌توانید با طرح‌های رنگی و شلوغ سادگی آن را پنهان کنید و ترکیبی چشم‌نواز داشته باشید. اما اگر تخت مجللی دارید استفاده از روتختی ساده‌تر به شیک بودن تخت شما می‌افزاید.

رنگ اتاق خواب: سعی کنید در هنگام انتخاب طرح لحاف به هماهنگی آن بارنگ دیوار و سایر لوازم اتاق خواب خود بیاندیشید.

درنهایت لحاف شما به هر شکلی که باشد باید به تخت و اتاق خواب شما بیاید. اگر اتاق خواب رنگارنگ و شلوغی دارید با یک روتختی ساده آن را آرامش‌بخش‌تر کنید و برعکس اگر اتاق سرد و بی‌روحی دارید با یک لحاف شلوغ و پررنگ به آن هیجان دهید.


4.الگوی طرح لحاف

طرح و الگوی لحاف‌ها گستردگی فراوانی دارد. طرح‌های گل‌گلی، ساده، راه‌راه، شطرنجی و ... این تنوع، زمانی که به روتختی و ملحفه می‌رسد حتی بیشتر هم می‌شود. چیزی که امروزه به‌تازگی پا به عرصه لحاف و روتختی گذاشته است روتختی 3 بعدی است. روتختی 3 بعدی جلوه خاصی به اتاق خواب شما می‌دهد و تازگی خاصی به دکور خانه شما می‌بخشد. طرح‌های روتختی 3 بعدی ویژگی‌های خاصی دارند که شما کمتر مشابه آن دیده‌اید.


سخن آخر

هنگام خرید لحاف به ویژگی‌های فیزیکی بدن خودتان مثل حساسیت پوستتان یا گرمایی و سرمایی بودن خود توجه کنید. آب‌وهوای شهر محل زندگی شما می‌تواند بر ضخامت لحافی که می‌خواهید بخرید تأثیر بگذارد. طرح و شکل و اندازه لحاف خود را بر اساس دکور اتاق خواب و مدل تخت‌خوابتان انتخاب کنید.


منبع: سایت ستاره