وقت آن رسیده است که برای واقعیت افزوده آماده شویم
در این مقاله برخی از تکنولوژیهایی که در آنها از واقعیت افزوده استفاده میشود معرفی میشود و مسیر اصلی فعلی پیشرفت این تکنولوژی ترسیم میگردد.
این به دنبال خبرهایی است که اعلام شد که کمپانی قبلاً مرموزً Magic Leap به کمپانیهایی مانند مایکروسافت، متا، ODG، میرا و DAQRI برای راه اندازی هدست واقعیت افزوده میپیوندد.
در همین زمان ما شاهد اپل، گوگل، فیس بوک، اسنپ و دیگران هستیم که برای انتشار سیستم عاملهای واقعیت افزوده مبتنی بر تلفنهای هوشمند عجله دارند.
اما این فقط آغاز آینده محاسباتی واقعیت افزوده است. فناوریهای جدید واقعیت افزوده قرار است صنایع را تغییر دهند - از ساخت و ساز گرفته تا خرده فروشی - و همچنین میخواهند نحوه تعامل با دنیای دیجیتال در زندگی روزمره را تغییر دهند.
واقعیت افزوده چیست؟
واقعیت افزوده (که گاهی اوقات به عنوان "واقعیت ترکیبی" نیز شناخته میشود) تکنیک اضافه کردن گرافیک رایانه به دید کاربر از دنیای فیزیکی است.شما ممکن است واقعیت افزوده را در تلفن هوشمند خود تجربه کرده باشید اگر بازی Pokémon GO را انجام داده باشید. یا شاید شما سعی کرده باشید مبلمان را با استفاده از برنامه IKEA Place یا ویژگی AR View در برنامه تلفن هوشمند آمازون در خانه خود قرار دهید.
شرح شکل.IKEA Place یک برنامه واقعیت افزوده است که به شما امکان میدهد قبل از خرید مبلمان چگونگی چیدمان مبلمان در خانه خود را تجربه کنند.
اما قرار دادن اشیاء روی زمین در نزدیکی خودتان - چه مبلمان و چه هیولا - تنها طعمی از آن چیزی است که جریان اصلی فن آوریهای واقعیت افزوده میتواند در آینده ارائه دهد.
پتانسیل واقعی این پلتفرم جدید محاسباتی هنگامی ایجاد میشود که گرافیکهای رایانه با محیط فیزیکی آنها ادغام شده و به گونهای سازگار با آنها رفتار کند.
این فقط چالشی در مطابقت با همان نور نیست، یا فقط اطمینان از این که اشیاء فیزیکی باعث انسداد اشیاء مصنوعی شدهاند نیست.
اشیاء تولید شده توسط رایانه به طور فزایندهای تعامل کنندهتر میشوند (و پاسخ دهنده به صدا، حرکات و حتی لمس میشوند)، با گذشت زمان پایدارتر میشوند (کاربران امکان پیدا میکنند که یک شیء مجازی را در کنار یک شیء فیزیکی بگذارند و محل را برای پیدا کردن شخصی دیگر ترک کنند)، و درک بیشتری از اشیاء موجود در محیط فیزیکیشان را توسعه میدهند (به گونهای که بلافاصله نسبت به تغییرات در محیط واکنش نشان میدهند).
یک مثال ساده از روند ادغام گرافیک با محیط فیزیکی، تفاوت بین بازی کردن یک بازی مانند Minecraft به عنوان یک بازی تخته دیجیتال ایزوله و خود کافی است که فقط روی میز ناهار خوریتان مینشیند، و انجام چنین بازیای در هر سطحی از خانهتان است.
شرح شکل. بازی Minecraft با استفاده از هدست واقعیت افزوده HoloLens امکان بازی را افزایش میدهد. پتانسیل سیستمهای واقعیت افزوده زمانی که آنها با کل محیط درک و تعامل داشته باشند بیشتر است. مایکروسافت
دو سیستمی که نشان میدهد که چگونه گرافیک کامپیوتر به شدت با دنیای واقعی هماهنگ است عبارتند از سیستم عامل جدید Drive Nvidia و سیستم پیمایش خودرو هولوگرافیک WayRay .
هدف هر دو این است که با استفاده از سنسورهای طراحی شده برای اتومبیلهای خودران، جاده، ساختمانها و اشیاء دیگر را در پیش روی یک وسیله نقلیه قرار دهند.
نمونه دیگر شخصیتهای تعاملی واقعیت افزوده تحقیقاتی دیزنی است که میتوانند در مقابل اشیاء مختلف فیزیکی درک و واکنش نشان دهند.
انتظار می رود میزان سرمایه گذاری ثبت شده در صنعت واقعیت افزوده رشد کند
ترکیبی از سخت افزار مصرف کننده نوانای واقعیت افزوده و سیستمهای نرم افزاری هوشمند، سرمایه گذاران را به وجد می آورد.سرمایه گذاری در شرکتهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (VR) در سال گذشته رکورد جدیدی را بیش از 3 میلیارد دلار آمریکا تعیین کرد. یک تخمین نشان میدهد که کل هزینههای محصولات و خدمات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از 11.4 میلیارد دلار در سال گذشته به نزدیک به 215 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش مییابد که حدود 30 میلیارد دلار آن فقط به دلیل فروش هدستهای واقعیت افزوده است.
پیش بینی رشد در واقعیت افزوده به طور معمول بسیار بیشتر از واقعیت مجازی بوده است. این تا حدودی ناشی از این درک است که واقعیت مجازی در برخی بازارهای عمودی نسبتاً خاص (بازی، سینمای 360 درجهای، آموزش، تجسم داده ها و غیره) موفقیتی خواهد داشت که عمدتاً از تجربه کاربر انفرادی و همه جانبه بهره میبرند، در حالی که واقعیت افزوده پتانسیل تغییر بسیاری از جنبههای راهی که ما با سیستمهای دیجیتال در کار و خانهمان تعامل میکنیم را دارد.
چگونه واقعیت افزوده در جریان اصلی حرکت خواهد کرد؟
برای نگاهی اجمالی به برخی از روشهایی که انتظار داریم به زودی از طریق آنها با رایانههای استفاده کننده از واقعیت افزوده تعامل برقرار کنیم، میتوانیم به نو آوریهای سازمانهای تحقیقاتی، آزمایشگاههای نو آوری صنعتی و شرکتهای نو پا بپردازیم.خرده فروشی
در فضای خرده فروشی، اکنون کم کم ئشاهد هستیم که از دیدن واقعیت افزوده استفاده شده بیش از دیدن صرف نمای مدل 3 بعدی محصول استفاده میکنیم. اشیاء تولید شده توسط رایانه به طور فزایندهای تعامل کنندهتر میشوند (و پاسخ دهنده به صدا، حرکات و حتی لمس میشوند)، با گذشت زمان پایدارتر میشوند (کاربران امکان پیدا میکنند که یک شیء مجازی را در کنار یک شیء فیزیکی بگذارند و محل را برای پیدا کردن شخصی دیگر ترک کنند)، و درک بیشتری از اشیاء موجود در محیط فیزیکیشان را توسعه میدهند (به گونهای که بلافاصله نسبت به تغییرات در محیط واکنش نشان میدهند). نیسان اخیراً یک تجربه واقعیت افزوده را در ایالات متحده به بازار عرضه کرده است که به مشتریان اجازه میدهد اتومبیلهای نمایندگی را از طریق تلفن هوشمند مشاهده کنند و یک تور حاشیه نویسی شده را از روبات جنگ ستارگان دریافت کنند.محققان آزمایشگاه MIT Media نشان دادهاند که چگونه میتوان نتایج جستجوی محصول را مستقیماً در قفسه سوپر مارکتها نمایش داد. و در استرالیا، CHOICE با برنامه CluckAR خود موفقیتهای بزرگی را مشاهده کرد که کارتنهای تخم مرغ را میافزاید با نشانهای که نشان میدهد که مرغها در مزرعه مربوطه چقدر خوشحال هستند که تخمهایشان آن جاست.
ساخت
در نقشه راه تولید پیشرفته CSIRO ، واقعیت افزوده به عنوان راهی برای تولید کنندگان برای افزایش بهرهوری و سفارشی سازی شناخته شده است.سازنده آسانسور Thyssenkrupp ادعا میکند که واقعیت افزوده این امکان را برای دستیابی به گردش کار چهار برابر سریعتر برای طراحی سفارشی بالابرهای صندلی در خانه فراهم کرده است. تیم طراحی شرکت موتور فورد در حال استفاده از HoloLens برای تصمیم گیری سریع در مورد مشکلات پیچیده هندسی مانند نقاط کور آینه عقب است. و سیستمهایی مانند ASTOR مستقیماً از واقعیت افزوده در فرآیند ساخت پروسهای استفاده میکنند که اطلاعات بلادرنگی را به یک اپراتور ماشین میدهد مانند نیرویی که بر نوک ابزار فرز وارد میشود.
منبع: Matt Adcock – The Conversation
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}