ویروس کرونا را جدی بگیریم

مسافرت نوروزی، از آن دسته سفرهایی است که تقریباً همه افراد، به خصوص کارمندان و شاغلین، در تمام طول سال، منتظر فرارسیدن زمانش هستند. روزهای آرامی که می‌توانیم به جای تمام روزهای شلوغ سال، در کنار عزیزان‌مان به دور از هر دغدغه و مشغله‌ای، خوراکی‌های متنوع و لذیذ بخوریم، گفت‌و‌گوهای صمیمی و دلنشین داشته‌باشیم، بازی‌های دسته‌جمعی کنیم و لحظات ماندگار و زیبایی را خلق کرده و به ثبت برسانیم.

اما از آنجایی که طبیعت، همواره بر اساس قوانین خودش عمل می‌کند و کاری به رضایت و نارضایتی بشر یا سایر جانداران ندارد؛ امسال یعنی زمستان 98، روزگار غافل‌گیرکننده و ناخوشایندی را برای‌ ما رقم زد.

میلیون‌ها سال است که چرخه طبیعت برقرار است و در هر گردش خود، اثری قدیمی را نابود و اثری جدید را خلق می‌کند. آتشفشان‌ها می‌خوابند یا فعال می‌شوند. کوه‌های یخ تغییر شکل داده و حرکت می‌کنند. شهاب‌ سنگ‌ ها از پی هم می‌گذرند. گرما و خشکسالی می‌شود و سپس باران و سیل، یاد آن را از خاطر زمین می‌زداید.

در تمام این حوادث، مهمترین کار، اندیشیدن به تدابیری است که به عنوان واکنش، جهت مقابله با اوضاع، از ما سر می‌زند. مهم است بدانیم که بشر برای حفظ بقا و به عنوان جزئی کوچک از این چرخه گیتی، چگونه گاهی در برابر ناملایمات زمان مقاومت می‌کند و چگونه گاهی با آن همرنگ و هم‌جهت می‌شود.
 

کرونا چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کرونا ویروس‌ها، دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که اولین بار در سال 1965 میلادی کشف شدند. اشکال جهش یافته و پیشرفته این ویروس به مرور زمان، قوی‌تر شده و از یک سرماخوردگی کوچک آغاز و با شدت یافتن، به سارس، مرس و کووید تبدیل می‌شد (1) .

تحقیقات بر روی این ویروس، تا 1980 میلادی نیز ادامه داشت. تا اینکه در سال 2019، نوع جدیدی از این ویروس با اثرگذاری مستقیم بر روی انسان، در شهر ووهان کشور چین کشف شد. دیری نپایید که این نوع جدید از کرونا ویروس، در بین انسان شیوع پیدا کرد و در سطح جهان همه‌گیر شد (1) .

کرونا در ووهان چین

نحوه عملکرد این ویروس، به نوعی ا‌ست که سیستم تنفسی را به شدت درگیر خود می‌کند و سبب پیدایش مایعی سفید رنگ در ریه‌ها می‌شود. از این رو بدن‌های مختلف با سیستم‌ ایمنی‌های گوناگون، گاهی تاب نیاورده و از بین می‌روند.

اما آنچه که کرونا ویروس را به سایه‌ای تیره بر سر زندگی مردم تبدیل کرده، ماندگاری زیاد این ویروس و قدرتش در شیوع است. آنچنان که بر روی سطوح از 24 ساعت تا 72 ساعت زنده و فعال باقی می‌ماند. از این رو مردمی که هنوز سالم هستند و درگیر این بیماری نشده اند، باید از دست زدن به سطوح خودداری کرده و دائما در حال شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها و اشیاء باشند (2) .

آن‌ها همچنین مجبورند اجساد را نیز به نحوی ایمن‌سازی شده، در بخشی مجزا و مخصوص دفن کنند تا بیماری از بدن مرده آن‌ها شیوع پیدا نکرده و محیط دفن‌شان را آلوده نسازد.

از طرف دیگر قطرات تنفسی شخص مبتلا می‌تواند تا فاصله دومتری خود را آلوده سازد. پس دکتران و پرستاران و همچنین بستگان شخص مبتلا، به شدت در خطر هستند (2) .

 
همه‌گیر شدن و شیوع جهانی ویروس کرونا

کرونا ویروسی که خانه‌نشینمان کرد

بعدها در مرور خاطراتمان برای فرزندان جدید خانواده، بعد از جریان آتش‌سوزی جنگل‌های استرلیا و بی‌خانمان شدن و از بین رفتن تعداد زیادی از حیوانات بی‌پناه آن منطقه، یا شاید بعد از جنگ‌ها، خشونت‌ها و ناملایمات روزگار فعلی‌مان، حتما درباره ویروسی که جهان را خانه‌نشین کرد نیز صحبت خواهیم کرد.

شاید اینگونه آغاز کنیم که: زمستان 1398 فصل عجیبی شد! همه منتظر بودیم که سال 98 با تمام خاطراتش پایان یابد، اما اینگونه نشد. انگار روزها کِش می‌آمدند، طولانی می‌شدند؛ کم‌کم شب‌ و ‌روزمان در هم ادغام شد. کسی یادش نمی‌آمد امروز چه روزی است، یا چندشنبه است. کم‌کم نفهمیدیم الان ساعت 3 صبح است یا 3 ظهر.

هربار که آذوقه خانه تمام می‌شد، یکی از افراد خانواده با ماسک و دستکش و یک شیشه ضدعفونی‌کننده، خانه را به سمت مغازه‌های محل ترک می‌کرد. هرچه می‌خرید هم همان دم در با کیسه‌هایش ضدعفونی می‌کردیم. آن‌هایی را که نمی‌شد ضدعفونی کنیم، سریعا در ظرفشویی می‌ریختیم و با آب و مایع شست‌وشو می‌دادیم.

کسب‌وکارها که دل خودشان را به فروش شب عید خوش کرده ‌بودند، یا خودشان در خانه قرنطینه بودند یا مشتری‌های‌شان. و از این رو خبری از فروش شب عید نبود.

کرونا و فروش شب عید کسبه

مردم در شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌هایی راه می‌انداختند تا به یکدیگر روحیه دهند. از صاحب‌خانه‌ها و آن‌هایی که بیشتر از بقیه دستشان به دهنشان می‌رسید،  می‌خواستند که در این روزها با ضعیف‌تر از خودشان، با مستاجرهایشان و با کارگرهایشان مهربان‌تر باشند و شرایط شان را درک کنند.

هر روز به عید سال 1399 نزدیک‌تر می‌شدیم و هیچکس نمی‌دانست چه چیز در انتظارمان است. خدا را شکر که تلفن و اینترنت بود. بعضی‌ها با اینترنت به برگزاری کلاس‌های درسی می‌پرداختند و بقیه نیز، با استفاده از این امکانات، جویای حال عزیزانشان که اکنون نمی‌توانستند باهم ملاقات داشته‌باشند، می‌شدند.
 

کرونا ویروس و مسافرت نوروزی

عید نزدیک است و همه به شدت از روزهایی که گذشت و همچنان می‌گذرد خسته ایم. اما زنده‌ایم و باید به فکر خودمان و عزیزانمان باشیم. پس بیایید تا جای ممکن امسال را با چرخه طبیعت همکاری کنیم تا قربانی قوانین جدی و از پیش تعیین شده آن نشویم.

احتمالا همه ما برنامه‌های زیادی برای مسافرت نوروزی داشتیم. شاید مکان‎‌های جدیدی را که پیش‌تر نرفته‌ایم کاندید کرده ‌بودیم تا مقصد مسافرت نوروزی سال 99 ما باشد. اما زندگی را باید با دیده حقیقت نگریست.

شاید نتوانیم مسافرت نوروزی را به رسم هر سال به جا آوریم. بنابراین نکات زیر را حتما رعایت کنید تا در وهله اول سلامت خودتان، سپس خانواده و عزیزانتان و دیگران را به خطر نیندازیم (3) .

اگر به هر دلیلی شرایط سفر برای شما و خانواده فراهم شد؛ حتما به نکات زیر توجه کنید:

1.تا جای ممکن از خروج غیر ضروری از محل اقامتتان، خودداری کنید.

2.اخبار را جدی بگیرید. نگذارید روحیه شما و خانواده‌تان را تخریب کند اما آنچه حکایت می‌شود را جدی بگیرید. مرگ همیشه برای همسایه‌مان نیست. گاهی دیر یادمان می‌افتد که می‌توانستیم بهتر و جدی‌تر زندگی کنیم.

3.مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. اگر ماده ضدعفونی‌کننده داشتید که چه بهتر، آن را روی وسایلی که از بیرون تهیه می‌کنید، پیش از ورودشان به خانه استفاده کنید.

4.دید و بازدیدها را هرچه که باشد لغو کنید.

5.در اماکن عمومی کمتر ظاهر شوید و اگر می‌روید، از ماسک و دستکش یکبار مصرف استفاده کنید (5) .
 
 
استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع کرونا
 
6.مواد غذایی را از فروشگاه‌های تمیز و معتبر تهیه نمایید.

7.مواد غذایی را به هیچ وجه خام مصرف نکنید. تا جای ممکن بگذارید غذاها روی اجاق بمانند و حسابی پخته شده و حرارت ببینند. گرما و حرارت ویروس کرونا را از بین می‌برد.

8.اگر احساس سرماخوردگی دارید، تب دارید، سرفه می‌کنید، گلودرد دارید، عطسه می‌کنید یا بی‌حال هستید؛ از خانه خارج نشوید (اگر این علائم را پیش از سفر رفتن احساس کردید، به هیچ وجه سفرتان را آغاز نکنید و در خانه بمانید.)  (5) .

9.زباله‌ها را سریعاً در کیسه‌های مجزا قرار دهید و زود به زود از منزل و محل اقامتتان خارج کنید و در جای مناسب زباله‌ها دفع کنید.

دفع صحیح زباله‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا
 
سطوح را با اسپری‌های شیشه‌شور و پاک‌کننده سطوح، دائما تمیز کنید.

تلفن همراه خود را با اسپری ضدعفونی کنید، همینطور کارت بانکی، کیف پول و دسته کلیدتان را.

دستگیره‌های درب و کلید پریزها را با اسپری پاک کننده سطوح دائما تمیز کنید.

کف خانه یا محل اقامتتان را با آب و وایتکس طی بکشید (6).

در آخر فراموش نکنید، اگر در خانه بمانیم و به این قرنطینه تلخ و خسته‌کننده تن دهیم،  به احتمال بسیار قوی قادر هستیم نوروز سال‌های آینده را مانند سال‌های گذشته برگزار کنیم. به احتمال بسیار زیاد خواهیم توانست کرونا را شکست دهیم و باز هم در خیابان شاهد تردد هم‌وطنان و شادی بچه‌ها باشیم. به دست آوردن مجدد تمام این نعمت‌ها ارزش از دست دادن یک مسافرت نوروزی را دارد.

اما اگر به هر دلیلی زیر تعهد قرنطینه زده و با بهانه‌های کوچک و توجیه‌هایی سطحی خانه را ترک کنیم، شاید امسال آخرین سالی باشد که نوروز از آنِ ما بود. همچنین شاید از این پس، نوروز را به سالگردِ نبودنمان برای بازماندگانمان تبدیل کنیم. و یا در غم از دست دادن عزیزان مان به سوگ بنشینیم.

اگر کنارهم باشیم، حتما روزهای خوش خواهند آمد و حتما کرونا را شکست خواهیم داد. فقط کافی است متحدانه به قرنطینه و خانه‌نشینی عمل کنیم؛ زیرا این، تنها راه مقابله با این ویروس و جلوگیری از انتشار و گسترش آن است.

پینوشتها
  1. www.fa.wikipedia.org
  2. www.unicef.org
  3. www.tasnimnews.com
  4. www.cbsnews.com
  5. www.assets.publishing.service.gov.uk
  6. www.cdc.gov