موفقيت هاي شهيد دکتر مصطفي چمران رحمت الله عليه





او از کوچکي تدريس مي کرد و قسمتي از خرج روزمره ي خود را از راه تدريس به دست مي آورد . مصطفي در رياضيات و بخصوص درس هندسه ، آن قدر توانا بود که حريفي نداشت . براي حل بعضي از مسائل مشکل ، ساعتها و روزها و ماهها فکر مي کرد . اغلب در خيابان که راه مي رفت يا شبها در رختخواب ، با مسائل مشکل رياضي دست و پنجه نرم مي کرد . در همين سالها با بزرگمردي به نام آيه الله سيد محمود طالقاني آشنا شد که در دست نوشته ها از او به بزرگي ياد مي کند . از آن زمان تا پانزده سال بعد ، در درس تفسير قرآن ايشان در مسجد هدايت حاضر مي شد .
در آن دوران ، مصطفي به سه موضوع توجه زيادي داشت : مسائل مذهبي ، موضوعات سياسي و ورزش . شبهاي جمعه که ما در خانه راديو نداشتيم با دوچرخه به ميدان ارگ تهران مي رفتيم . من دوچرخه بازي مي کردم و او به سخنراني مرحوم راشد از بلندگو گوش مي داد .
مصطفي خط و نقاشي زيبايي داشت . در همان دوران ، نقاشي زيبايي از حضرت علي عليه السلام کشيد. مصطفي با اينکه لاغر اندام بود ، اما همواره در ميدانهاي ورزشي کشتي حاضر مي شد .
من تمام کارنامه ها و جزوه هاي درسي او را ورق زده ام ، همه ي نمره هايش بيست است . آدم وقتي مي بيند ، کيف مي کند . وقتي جزه ها را ورق مي زدم ، فکر مي کردم که آنها را استاد خوشنويسي کشور ، پاکنويس کرده است .
او به کشورهاي مختلف سفر کرد که از آنها مي توان به مصر ، لبنان و امريکا اشاره کرد . وي با شخصيتهاي مذهبي و علمي بسياري نيز ديدار داشت . او از زندگي خودش مي گويد : « من در امريکا زندگي خوشي داشتم و از همه ي آنها گذشتم و به جنوب لبنان رفتم تا در ميان محرومان ، زندگي کنم . مي خواستم اگر نمي توانم به اين مظلومان کمکي بکنم ، لااقل در ميانشان باشم ؛ مثل آنها زندگي کنم و درد و غم آنان را در قلب خود بپذيريم » .
مصطفي در آبان ماه 1358 به فرمان امام به وزارت دفاع منصوب شد . او و آيت الله خامنه اي ، نماينده ي امام در شوراي عالي دفاع بودند . او در جبهه هاي جنگ ، « ستاد جنگهاي نامنظم » را تشکيل داد و به سازماندهي شهر اهواز پرداخت ، تا سرانجام در دشت دهلاويه به همراه دوستانش به درجه ي شهادت رسيد .
چلچراغ ، احمد دهقان ، ص 17-79 .
منبع: نشريه ي حديث زندگي 10