موفقيت هاي شهيد دکتر مصطفي چمران رحمت الله عليه

او از کوچکي تدريس مي کرد و قسمتي از خرج روزمره ي خود را از راه تدريس به دست مي آورد . مصطفي در رياضيات و بخصوص درس هندسه ، آن قدر توانا بود که حريفي نداشت . براي حل بعضي از مسائل مشکل ، ساعتها و روزها و ماهها فکر مي کرد . اغلب در خيابان که راه مي رفت يا شبها در رختخواب ، با مسائل مشکل رياضي دست و پنجه نرم مي کرد . در همين سالها با بزرگمردي به نام آيه الله سيد محمود طالقاني آشنا شد که در دست نوشته ها از او به بزرگي ياد مي کند . از آن زمان
سه‌شنبه، 22 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقيت هاي شهيد دکتر مصطفي چمران رحمت الله عليه
موفقيت هاي شهيد دکتر مصطفي چمران رحمت الله عليه
موفقيت هاي شهيد دکتر مصطفي چمران رحمت الله عليه





مهندس مهدي چمران درباره ي برادرش مي گويد :
او از کوچکي تدريس مي کرد و قسمتي از خرج روزمره ي خود را از راه تدريس به دست مي آورد . مصطفي در رياضيات و بخصوص درس هندسه ، آن قدر توانا بود که حريفي نداشت . براي حل بعضي از مسائل مشکل ، ساعتها و روزها و ماهها فکر مي کرد . اغلب در خيابان که راه مي رفت يا شبها در رختخواب ، با مسائل مشکل رياضي دست و پنجه نرم مي کرد . در همين سالها با بزرگمردي به نام آيه الله سيد محمود طالقاني آشنا شد که در دست نوشته ها از او به بزرگي ياد مي کند . از آن زمان تا پانزده سال بعد ، در درس تفسير قرآن ايشان در مسجد هدايت حاضر مي شد .
در آن دوران ، مصطفي به سه موضوع توجه زيادي داشت : مسائل مذهبي ، موضوعات سياسي و ورزش . شبهاي جمعه که ما در خانه راديو نداشتيم با دوچرخه به ميدان ارگ تهران مي رفتيم . من دوچرخه بازي مي کردم و او به سخنراني مرحوم راشد از بلندگو گوش مي داد .
مصطفي خط و نقاشي زيبايي داشت . در همان دوران ، نقاشي زيبايي از حضرت علي عليه السلام کشيد. مصطفي با اينکه لاغر اندام بود ، اما همواره در ميدانهاي ورزشي کشتي حاضر مي شد .
من تمام کارنامه ها و جزوه هاي درسي او را ورق زده ام ، همه ي نمره هايش بيست است . آدم وقتي مي بيند ، کيف مي کند . وقتي جزه ها را ورق مي زدم ، فکر مي کردم که آنها را استاد خوشنويسي کشور ، پاکنويس کرده است .
او به کشورهاي مختلف سفر کرد که از آنها مي توان به مصر ، لبنان و امريکا اشاره کرد . وي با شخصيتهاي مذهبي و علمي بسياري نيز ديدار داشت . او از زندگي خودش مي گويد : « من در امريکا زندگي خوشي داشتم و از همه ي آنها گذشتم و به جنوب لبنان رفتم تا در ميان محرومان ، زندگي کنم . مي خواستم اگر نمي توانم به اين مظلومان کمکي بکنم ، لااقل در ميانشان باشم ؛ مثل آنها زندگي کنم و درد و غم آنان را در قلب خود بپذيريم » .
مصطفي در آبان ماه 1358 به فرمان امام به وزارت دفاع منصوب شد . او و آيت الله خامنه اي ، نماينده ي امام در شوراي عالي دفاع بودند . او در جبهه هاي جنگ ، « ستاد جنگهاي نامنظم » را تشکيل داد و به سازماندهي شهر اهواز پرداخت ، تا سرانجام در دشت دهلاويه به همراه دوستانش به درجه ي شهادت رسيد .
چلچراغ ، احمد دهقان ، ص 17-79 .
منبع: نشريه ي حديث زندگي 10




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.