28 بهمن 1388 / 2 ربیع الاول 1431 / 17 فوریه 2010
28 بهمن 1388 / 2 ربیع الاول 1431 / 17 فوریه 2010
28 بهمن 1388 / 2 ربیع الاول 1431 / 17 فوریه 2010 |
صدها هزار تن از كارگران، كارمندان و نظاميان اعتصابي به فرمان حضرت امام خميني (ره)به اعتصاب خود پايان دادند. بدين ترتيب به فرمان حضرت امام كليه كاركنان وزارت دارايي، شركت پست و مخابرات، ماموران اداره راهنمايي و رانندگي، قواي ارتش و كارمندان شركت هواپيمايي در محل كار خود حضور يافتند. همچنين در اين روز دولتهاي فرانسه، لهستان، مصر، برزيل و بسياري از كشورهاي آسيايي و آفريقايي حكومت اسلامي ايران را به رسميت شناختند. |
|
آيتاللَّه ميرزا علي اكبر فرزند موسي نوقاني در سال 1261ش (1300ق) در محله نوقان مشهد به دنيا آمد. وي پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، ادبيات را در محضر استاد ميرزا عبدالجواد اديب نيشابوري معروف به اديب نيشابوري اول و فقه و اصول را نزد شيخ حسنعلي تهراني و آيتاللَّه سيد عباس شاهرودي فرا گرفت. آيتاللَّه نوقاني در 26 سالگي براي تكميل تحصيلات خود رهسپار حوزه علميه نجف اشرف گرديد و از محضر استادان بزرگي چون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، سيد محمدكاظم يزدي و شيخ الشريعه اصفهاني استفاده نمود. وي پس از رحلت آخوند خراساني، از عالم بزرگ ميرزا عبداللَّه مازندراني و آيتاللَّه ميرزا محمدتقي شيرازي به دريافت اجازه اجتهاد نائل آمد و به مدارج بالاي علمي دست يافت. آيتاللَّه نوقاني در سال 1291ش به مشهد مقدس بازگشت و به تدريس و انجام امور ديني پرداخت. وي از جانب آيتاللَّه حاج آقاحسين طباطبايي قمي، عهدهدار توليت مدرسه نواب، از مدارس مهم مشهد گرديد. او داراي ذوق شعري نيز بود و در شعر، به "فقير" تخلص مينمود. ايشان همچنين در خطوط نسخ و نستعليق، تبحر داشت. كتبي از قبيل تعليقاتي بر شرح نهج البلاغه و سه مقاله نوقاني و دو مقاله نوقاني در اصول عقايد و ردّ عقايد ماديون، از آثار ايشان است. آيتاللَّه نوقاني سرانجام در 28 بهمن 1329ش (10 جماديالاول 1370ق) در 68 سالگي درگذشت و در حرم رضوي(علیه السلام) به خاك سپرده شد. |
در شرايطي كه مذاكراتِ پس از جنگ در شهريور و آبان 1367، نتيجه ملموسي به دست نداده بود و حتي امكان شكست مذاكرات نيز وجود داشت، جمهوري اسلامي ايران حُسن نيت خود را به جامعه جهاني و سازمان ملل متحد و به ويژه شخص دبير كل ثابت كرده و از اعتمادي كه به دبير كل ابراز داشته بود، نتيجه مثبت و مطلوبي گرفت كه حاصل ديگر اين امر، تغيير جوّ بينالمللي به نفع جمهوري اسلامي ايران بود. با توجه به توقف پيش آمده در مذاكرات، دبير كل مشورتهايي با شوراي امنيت داشت و از شورا درخواست كرد براي خروج مذاكرات از بن بست، اختيارات بيشتري به وي داده شود كه شوراي امنيت با اين درخواست موافقت كرد. در اين راستا در 28 بهمن 67، مذاكرات سه جانبه مقامات ايران و عراق با حضور دبير كل سازمان ملل در نيويورك صورت گرفت. در اين مذاكرات كه به خاطر اكراه عراقيها براي ادامه مذاكرات در نيويورك، به رغم پيشنهاد صريح دبير كل و تأكيد او، اين بار نيز مذاكرات بسيار دقيق و كوتاه مدت صورت گرفت و نتيجه مطلوب اخذ شد. بن بست در جريان مذاكرات بين ايران و عراق، تحت نظارت دبير كل سازمان ملل و پس از استقرار آتشبس بين دو كشور، نشاندهنده تعلُّل عراق در اجراي مفاد قطعنامه 598، به رغم فشارهاي بينالمللي بود. |
حجت الاسلام سيدعباس موسوي دبيركل جنبش انقلابي حزباللَّه لبنان و عضو شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت، در بازگشت از مراسم سالگرد شهادت شيخ راغب حرب، از روحانيون مبارز جنوب لبنان، در جريان حمله هوايي رژيم اشغالگر قدس در جنوب لبنان به شهادت رسيد. در اين عمليات تروريستي، تعدادي از همراهان سيدعباس موسوي از جمله همسر، فرزند و سه تن از يارانش نيز شهيد شدند. اين اقدام جنايتكارانه، موجي از خشم و نفرت عليه رژيم صهيونيستي در ميان مسلمانان جهان به وجود آورد. اما مدعيان غربي حقوق بشر نه تنها اين ترور را محكوم نكردند، بلكه با تبليغات دروغين، سعي داشتند اين عمل وحشيانه اسراييل را توجيه كنند. اگرچه تلآويو با ترور دبيركل حزباللَّه لبنان، قصد اختلال در مبارزه اين مجاهدان را داشت اما با انتخاب سيدحسن نصراللَّه به جانشيني شهيد سيدعباس موسوي، مبارزه با اشغالگران صهيونيستي با شدت بيشتري ادامه يافت تا آنكه در خرداد سال 1378، نظاميان اين رژيم را با خواري از جنوب لبنان بيرون راندند. |
استاد محمد ديهيم تبريزي، در سال 1286ش (1325ق) در تبريز به دنيا آمد. وي بر اثر راهنماييهاي پدر، به تحصيل روي آورد و رشتههاي ادبي و رياضي را به خوبي فرا گرفت. استاد ديهيم پس از آن ضمن فعاليتهاي فرهنگي به روزنامهنگاري اشتغال پيدا كرد و از سال 1311ش، خدمات مطبوعاتي خود را آغاز نمود. وي علاوه بر مسؤوليت مطبوعاتي، در صحنههاي مهم سياسي روز نيز حضور داشت و در سال 1325ش در بيرون راندن فرقه دموكرات از آذربايجان، كوشش زيادي مبذول نمود. ديهيم سرانجام تهران را براي فعاليتهاي سياسي و فرهنگي خود برگزيد و در سال 1335ش به آن سامان رهسپار شد. از اقدامات فرهنگي ماندگار ديهيم ميتوان به تاسيس انجمنهاي ادبي مولوي، صائب و آذربادگان اشاره كرد، ضمن اينكه در كار سازماندهي بيش از پانزده انجمن ادبي ديگر در تهران نيز نقش فعالي ايفا كرد. از وي آثار متعددي بر جاي مانده كه جبر، شرعيات، هندسه، دستور زبان فارسي، تعليمات مدني و حساب نو هر كدام در دو جلد و نيز تاريخ در 3 جلد و تذكره شعراي آذربايجان در 5 جلد از آن جمله است. استاد محمد ديهيم تبريزي سرانجام در اواخر بهمن 1378ش برابر با اوايل ذيقعده 1420ق در 92 سالگي در تهران درگذشت و به سراي جاويد شتافت. |
ملامحمد ايرواني معروف به فاضل ايراواني ازاستادان بزرگ و مراجع بلند مرتبه شيعه وفات كرد. فاضل ايرواني درفقه، اصول، حديث و تفسيردانش فراوان كسب كرده بود و درتعليم و تربيت طلاب حوره نجف توجهي خاص مبذول داشت. ازجمله آثاراين عالم فاضل، «حاشيه برشرح لُمعه و حاشيه بررَسائِل و مَكاسِب شيخ مرتضي انصاري» را مي توان نام برد. |
« ابن اثير جزري» ملقب به« عزالدين» از مشهورترين مورخان، اديبان و محدثان جهان اسلام در گذشت .ابن اثير حافظ حديث بود و تواريخ رااز بر داشت ادبيات عرب را بخوبي مي دانست و به اخبا ر عربي آگاهي كامل داشت آثار و نوشته هاي ابن اثير بطور كلي درباره تاريخ است و معروفترين اثر او كه از جمله مهمترين منابع تاريخ است «الكامل في تاريخ » نام دارد .مولف در اين كتاب وقايع عالم را از ابتداي خلقت تا سال 628 هجري قمري دنبال كرده است اين كتاب از لحاظ جامعيت ، تاريخ طبري را به ياد مي آورد . |
آيت الله سيد محمد باقر رشتي از فقيهان و مولفان بزرگ در قرن 13 هجري قمري بدرود حيات گفت . ايشان پس از اتمام تحصيلات از نجف به ايران آمد و در قم تدريس را آغاز كرد . آيت الله رشتي پس از مدتي در اصفهان اقامت گزيد ودر اين شهر جلسات تدريس خود را بر پا كرد . از آيت الله رشتي علاوه بر كتابخانه اي شامل صدها نسخه ارزشمند خطي، مسجدي باقيست كه بهترين مسجد از نظر معماري پس از دوره صفويه بشمار مي رود . آيت الله رشتي در همين مسجد مدفون گرديده است. |
ابوالحسن، علي بن ابي الكرم محمد بن عبدالكريم بن عبداللَّه شيباني، معروف به ابن اثير جزري از مورخان نيمهي دوم قرن ششم و اوايل قرن هفتم هجري است. او در حفظ حديث و مبادي و متعلقات آن، پيشواي محدّثين به شمار ميرود و در تاريخ، انساب، سيره و وقايع و جنگهاي عرب، متبحربود. شهرت ابن اثير به دليل دو كتاب بزرگ او به نام "الكامل في التاريخ" و "اُسْدُالغابَه في معرفة الصحابه" است. از كتب ديگر وي ميتوان "اللُّباب في تهذيب الانساب" و "الباهر" را نام برد. الباهر دربارهي خاندان زنگيان موصل نوشته شده است. |
سيدمحمد باقر بن محمد تقي شفتي مشهور به "حجةالاسلام"، رشتي الاصل و از بزرگان علماي اماميه، فقيه، اصولي، اديب، نحوي، رجالي و رياضيدان بوده است. او همچنين در درايه، هيئت و علوم ادبي و فنون عربي از مشاهير روزگار و در مراحل اخلاقي بيهماورد بوده است. او به حال فقرا و طلاب علوم ديني كمك بسيار مينمود و در عبادت و مناجات و سخاوت و نيز اجراي حدود الهي بسيار كوشا بود. حجت السلام شفتي از محضر درس حضرات آيات بهبهاني، سيد مهدي بحرالعلوم، شيخ جعفر كاشف الغطاء، ملامهدي نراقي و ميرزاي قمي استفاده برد و داراي تاليفات بسياري است. آداب نماز شب، الاجازات، اصحاب الاجماع و... از آن جملهاند. همچنين رسالههاي فراواني را در تحقيق حال هر يك از رجال حديث امامي، به رشتهي تحرير درآورده است. سرانجام اين عالم سترگ در 85 سالگي در اصفهان وفات يافت و در مسجدي كه خود بنا نهاده بود و به مسجد سيد معروف شد، دفن گرديد. |
معاهده تأسيس مضرب بزرگ عربي با حضور رؤساي كشورهاي شمال آفريقا در مراكش به تصويب رسيد. كشورهاي ليبي، الجزاير، تونس، موريتاني و مراكش هدفشان را از تشكيل مضرب عربي ايجاد منطقه اي توأم با صلح، برادري و عدالت ذكر كردند. كشورهاي عضو مضرب عربي در استفاده از منابع طبيعي در امر توسعه و عمران اشتراك منافع داشتند. |
|
|
|
پنبرد خونين ساراگوسا، در جريان جنگهاي پنج ساله ميان نيروهاي فرانسوي و اسپانيايى از روز 15 نوامبر 1808م با حمله ارتش ناپلئون بُناپارت آغاز شد و با مقاومت شديد نظاميان و مردم اسپانيا و جنگ خانه به خانه در ساراگوسا روبرو گرديد. در اين جنگ، دو طرف، شدت عمل و قساوت بسيار نشان دادند و به همين دليل تعداد كشتهها زياد بود. شدت قتلعام و كشتار در اين جنگ به حدي بود كه اين نبرد به قصابي ساراگوسا شهرت يافت. جنگ ساراگوسا سرانجام پس از چهار ماه درگيري سنگين، در 17 فوريه 1809م با پيروزي فرانسويان و اشغال شهر ساراگوسا، اسپانيا واقع در شرق اين كشور خاتمه يافت. اگرچه در جريان اين جنگ و يورش فرانسويان، اسپانيا توسط فرانسه اشغال شد، اما در سال 1812م پس از آن كه ناپلئون از روسيه عقبنشيني كرد و سپس از دولتهاي متحد اروپايي شكست خورد، اسپانيا نيز آزادي خود را بازيافت |
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}