سیب میوه‌ای شناخته‌شده و محبوب در سرتاسر جهان است. درخت سیب با نام علمی «مالوس دومستیکا» شناخته می‌شود و از خانواده‌ی گل‌سرخیان است. سیب هزاران سال است که در آسیا و اروپا مصرف می‌شود و در تمدن‌های باستانی بارها از آن نام برده شده است. با کشف آمریکا توسط اروپاییان، پای سیب به آمریکا نیز باز شد و امروزه به‌طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی پرورش داده‌ می‌شود.

بیش از ۷۵۰۰ رقم سیب وجود دارد و عمدتا در رنگ‌های قرمز، زرد و سبز دیده می‌شوند. پوست سیب نازک و در عین حال محکم است. گوشته‌ی آن ضخیم و آب‌دار است و با رسیدن میوه، نرم‌تر می‌شود. هسته‌ی داخلی سیب شامل دانه‌هایی است که هضم آنها بسیار سخت است. مواد مغذی بسیاری در گوشته و پوست سیب وجود دارد. آنتوسیانین و انواع تانن موجود در سیب باعث ایجاد رنگ این میوه می‌شوند.

می‌توان سیب را به تنهایی به‌عنوان میوه‌ای مفید یا در سالاد میوه و کاسترد مصرف کرد. آب‌سیب از نوشیدنی‌های پرمصرف در جهان است و از سیب در دسرهای بسیاری استفاده می‌شود. می‌توان سیب را به صورت پخته، خردشده، له‌شده، منجمد و حتی خشک‌شده مصرف کرد. در سال ۲۰۱۰ ژنوم سیب به‌طور کامل رمزگشایی شد. این اتفاق به درک بیشتر ما از مواد تشکیل‌دهنده و فواید سیب کمک شایانی کرده است. حال به بخشی از ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین میوه‌های جهان نگاهی می‌اندازیم.


ارزش تغذیه‌ای سیب

لیست بلندبالای خواص سیب به ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن برمی‌گردد. سیب سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر مغذی و ترکیبات آلی باارزش است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین ب۶ و ریبوفلاوین از ویتامین‌های موجود در سیب هستند. پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم مواد معدنی مفیدی هستند که در سیب یافت می‌شوند. سیب سرشار از فیبر است و مصرف یک وعده سیب، ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی ما را به فیبر تأمین می‌کند. راز خواص سیب در ترکیبات آلی تشکیل‌دهنده‌ی آن نهفته است. سیب سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است. علاوه بر اینها، سیب ترکیبات پلی‌فنلی متنوعی را نیز در خود جای داده است.


مزایای سیب برای سلامتی


کمک به هضم غذا
سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود. مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند. فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت روان‌تر آن کمک می‌کند. سیب با افزایش ترشح شیره‌های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می‌شود. همچنین به زدودن کلسترول اضافی از رگ‌ها و عروق خونی کمک می‌کند و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می‌کند و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.1

جلوگیری از آلزایمر با خوردن سیب
آزمایش انجام شده بر روی موش ها نشان داد که مصرف منظم سیب در رژیم غذایی، باعث افزایش دوز بالای انتقال دهنده های عصبی به نام استیل کولین می شود.همچنین در آلزایمر، سلول های عصبی مغز آسیب می بینند و آب سیب که حاوی فلاونوئیدها است، به بهبود سلول های آسیب دیده کمک می کند بنابراین، نوشیدن آب سیب می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و می تواند در برابر کوچک شدن و نابودی مغز مبارزه کند.

جلوگیری از آسم با مصرف سیب
فیتوکمیکال ها و پلی فنول ها، مواد شیمیایی ای هستند که به سیب خواص درمانی می دهند، و می توانند به بهبود آسم، مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد کلی ریه ها کمک کنند.تحقیقات نشان می دهد، کودکانی که به طور منظم و مداوم آب سیب مصرف می کنند، به نسبت افرادی که به ندرت آب سیب مصرف می کنند، خطر کم تری برای ابتلا به حملات آسمی و مشکلات تنفسی و خس خس کردن دارند.در مقابل، خوردن کامل سیب به نظر نمی رسد که برای آسم و مشکلات تنفسی و خس خس کردن کودکان مفید باشد.

جلوگیری از آب مروارید
مطالعات گذشته بر این موضوع متمرکز شده بودند، اما مطالعه اخیر نشان می دهد که افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، مانند سیب، دارند، 10 تا 15 درصد کمتر احتمال ابتلا به به آب مروارید دارند.

کاهش وزن
فیبر موجود در میوه ها، معده را با کالری کمتری پر می کند.کاهش دریافت کالری همراه با از بین بردن حس گرسنگی.این موضوع اجازه می دهد تا چربی های انباشته شده بدن سوخته شوند، که باعث کاهش وزن می شود

خواص ضد درد
برگ سیب مخلمی دارای خواص ضد دردی است که به کاهش درد استخوان و عضلات کمک می کند. برگ و پوست درخت را بکنید و به طور موضعی روی محل مورد نظر قرار دهید،تا بهترین نتایج رخ دهد.این ،یک درمان طبیعی برای درد های بدن است.

بهبود دید در شب
سیب های مخملی یا کاماگونگ حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند.اینها به بهبود دید و کاهش علائم شب کوری در کودکان کمک می کنند. ویتامین A برای بینایی خوب و مناسب و ضروری است.اجازه دهید فرزندانتان از سیب مخملی استفاده کنند و به عینک ها نه بگویند.

جلوگیری از پارکینسون
پارکینسون، یک نوع بیماری است که سلول های عصبی تولید کننده دوپامین مغز را می شکننند.آنتی اکسیدان های موجود در سیب، مانع از این شکستن ها می شوند.2

معده، زخم معده و دستگاه گوارش
فیبر موجود در سیب برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و باعث بهبود هضم، درمان معده درد و زخم معده می شود.

سرماخوردگی
سیب قرمز حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

قلب
سیب دارای فلاونوئید بسیار قوی به نام کورستین و آنتی اکسیدان های زیادی است که باعث کاهش فشار خون بالا و کاهش چربی خون شده و به درمان بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

کبد و کبد چرب
ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در سیب آن را به یک سم زدای قوی کبد تبدیل کرده که با کاهش چربی کبد می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

دندان ها
خوردن سیب درختی در روز دندان ها و لثه ها را تمیز کرده و باعث سفید شدن دندان ها می شود همچنین سیب خواص ضد باکتریایی دارد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

سیب از مدت طولانی مسواک طبیعت نامیده شده است اگر چه خوردن یک سیب در واقع نمی تواند دندان ها را پاک کند اما گاز گرفتن و جویدن یک تحریک لثه و شیرینی سیب باعث افزایش جریان بزاق می شود که با کاهش سطح باکتری های موجود در دهان، باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.

کم خونی
سیب درختی غنی از آهن است و با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی و آنمی کمک می کند.

سنگ کیسه صفرا
سیب حاوی فیبر و آب زیادی بوده و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

بواسیر و هموروئید
فیبر موجود در سیب برای درمان و کاهش درد و فشار ناشی از بواسیر و همورئید مفید می باشد.

افزایش انرژی
سیب، یک منبع عالی از کربوهیدرات های ساده هستند که می توانند به سرعت به انرژی تبدیل شوند. بنابراین سیب ها، یک انتخاب عالی برای میان وعده عصر یا قبل از تمرین هستند.

این میوه سرشار از فیبر است که کمک می کند احساس سیری به شما دست دهد، اما آنقدر معده تان را پر نمی کند که دیگر نتوانید کاری انجام دهید. این دقیقا همان چیزی است که شما هنگامی که در رفت و آمد هستید، از یک میان وعده می خواهید.

سیب درختی را با یک منبع چربی سالم، مانند: کره بادام زمینی یا پسته ترکیب کنید تا یک میان وعده پر انرژی داشته باشید که شما را به مدت طولانی، قوی نگه خواهد داشت.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.http://www.coca.ir