علل ابتلا به سیاتیک چیست ؟

اختلال های زیادی می تواند باعث سیاتیک شود و فشردگی عصب های نخاعی را موجب گردد که در این قسمت آن ها را معرفی خواهیم کرد: 
 
1. دیسک بین مهره ای
بین مهره ها به گونه ای است که در مرکز آن، ماده ای شبیه به ژله وجود دارد که با دیواره خارجی پوشانده شده است اما در دیسک بین مهره ای، این ماده ژله ای بیرون می زند، به ریشه عصبی فشار وارد کرده و بافت آن را دچار مشکل خواهد کرد. در نتیجه این دیسک کم کم بدتر می شود. این ماده ژله ای همچنین اسیدی و شیمیایی است و باعث التهاب عصب هم می شود. 
 
2. تنگی نخاع در ناحیه کمر
تنگی نخاع یک نوع اختلال فشردگی عصب است که اغلب افراد را در سنین بالاتر درگیر می کند.

همچنین در این مشکل دردی در پا شبیه به سیاتیک اتفاق می افتد که علت آن همان تنگی نخاع است.

کمردرد نیز معمولاً در موقعیت های خاصی رخ می دهد و در انجام فعالیت هایی مثل ایستادن یا قدم زدن بیشتر می شود و هنگام نشستن کاهش پیدا خواهد کرد. 
 
3. لغزش مهره
لغزش مهره یک نوع اختلال است که اغلب مهره های کمر را درگیر می کند. معمولا مهره های کمر انسان روی یک ماده لغزنده و نرم قرار دارند.

زمانی که این مهره ها لیز می خورند و جابجا می شوند، فشاری به ریشه عصبی نخاع وارد می گردد و درد سیاتیک پا را ایجاد خواهدکرد.

لغزش مهره ممکن است هنگام تولد به صورت مادرزادی یا در دوران کودکی اتفاق بیفتد.

گاهی اوقات هم به دلیل آسیب دیدگی و فشار جسمانی مثل برداشتن وزنه های سنگین یا ژیمناستیک رخ می دهد.
 
4. آسیب دیدگی
سیاتیک می تواند نتیجه فشار عصبی مستقیم عصب باشد که به دلیل نیروهای خارجی به ستون فقرات و ریشه عصب وارد می شود.

به طور مثال؛ تصادف با ماشین یا موتور و زمین خوردن حین انجام ورزش هایی مثل فوتبال می تواند عاملی برای آسیب دیدگی و ایجاد سیاتیک باشد زیرا در پی آن ها عصب آسیب می بیند و ممکن است شکستگی استخوان هم در پی باشد که این فشردگی عصب را افزایش خواهد داد. 
 
5. سندروم پیریفورمیس
سندروم پیریفورمیس به دلیل عضله پیریفورمیس به این نام گذاشته شده است. درد آن زمانی ایجاد می شود که این عضله مشکل عصبی پیدا کند.

ماهیچه پیریفورمیس در قسمت پایین ستون فقرات قرار دارد و به استخوان ران متصل است و به چرخش لگن هم کمک می کند.

عصب سیاتیک زیر ماهیچه پیریفور میس قرار دارد. این سندروم زمانی اتفاق می افتد که اسپاسم عضلانی در این ماهیچه رخ می دهد و عصب سیاتیک فشرده شود. تشخیص آن کمی مشکل است زیرا تصویربرداری ها نمی توانند این قسمت را به خوبی نشان دهند.
 
6. آسیب ستون فقرات
آسیب دیدگی های ستون فقرات یک نوع رشد غیر طبیعی هستند که گاهی اوقات خوش خیم و گاهی اوقات سرطانی می باشند.

خوشبختانه آسیب دیدگی های ستون فقرات بسیار نادرند. اگر چه زمانی که این آسیب دیدگی در ناحیه کمر و نخاع اتفاق بیفتد، احتمال سیاتیک وجود خواهد داشت. 1


 

علائم سیاتیک

درد سیاتیک بسیار گسترده است و ممکن است طول یک پا و یا انگشتان پا را درگیر کند.

- احساس گزگز خفیف، درد خفیف و یا احساس سوزش. در برخی افراد، این درد آنقدر شدید است که شخص را از فعالیت روزانه باز می دارد.

- در اغلب مواقع، درد در یک طرف بدن می‌ باشد.

- برخی افراد دارای دردی کشنده در یکی از پاها و یا مفصل ران و همچنین بی‌حسی در پای دیگر می‌باشند.

درد و بی‌حسی ممکن است در پشت ساق پا، پشت زانو و یا در کف پا نیز احساس شود.

- پای دچار سیاتیک ضعیف می‌باشد.

- در ابتدا درد سیاتیک آرام است و با گذشت زمان و در اثر عوامل زیر بدتر می‌ شود: بعد از ایستادن و نشستن، در شب، هنگام عطسه کردن و سرفه کردن و خندیدن، هنگامی که به پشت خم می‌شوید و یا به مدت طولانی راه می‌روید و یا اگر دچار تنگی کانال نخاع باشید.

محل درد را سرد و گرم کنید. برای 48 تا 72 ساعت اول، کمپرس سرد (مثل کیسه یخ) و بعد از آن کمپرس گرم (حوله گرم) را قرار دهید.

البته می‌توانید از داروخانه بسته‌ های کمپرس سرد و گرم را تهیه کنید.
 

راه‌ های تشخیص سیاتیک

پزشک در ابتدا معاینه بدنی از بیمار انجام می‌دهد و در طی این معاینه، موارد زیر خود را نشان می‌ دهند:

- ضعف در خم کردن زانو و حرکات پا

- خم کردن پا به سختی

- عکس العمل ضعیف و یا غیرطبیعی در پاها

- بی‌ حسی پاها

- درد در هنگام بالا بردن پا. 2


 

درمان  سیاتیک

بسیار مهم است که درمان سیاتیک از ابتدا توسط یک متخصص طب فیزیکی درمان شود چون طولانی شدن و درمان ناقص آن درد را بسیار شدید، طولانی و برگشت پذیر می کند.

استراحت مطلق 3 روزه، البته دوره استراحت نباید خیلی  طولانی شود زیرا  استراحت مطلق  مانع  از ریکاوری و بر گشت  سریع بیمار به زندگی روزمره می شود و درد  ممکن است روند درمان دیسک کمر و سیاتیک را هم به تاخیر بیاندازد. ولی با این حال افراد مبتلا به سیاتیک باید برای یک دوره طولانی از انجام فعالیت های شدید و سنگین و یا طولانی  خودداری کنند و فقط فعالیت های سبک را  انجام دهند انجام فعالیت های ملایم روند بهبودی بیماررا کم کرده و التهابات را کم می کند.

سیاتیک درمان های بسیار متنوعی دارد ولی استفاده از درمان صحیح توسط پزشک متخصص و دکتر سیاتیک از مزمن شدن و غیر قابل درمان شدن آن جلوگیری می کند. درمان های اولیه هر چه باشد هدف اول کاهش التهاب و کاهش درد است درمان ها و مسکن هایی که برای کاهش درد سیاتیک استفاده می توان استفاده کرد شامل موارد زیرمی شود:
 
داروی سیاتیک
مصرف داروهای تسکین دهنده  مانند استامینوفن  و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند بروفن و ناپروکسن  می تواند به درمان کمک کند ولی مصرف درست این داروها با دوز ضد التهابی که توسط پزشک متخصص تجویز  و تعیین می شود علاوه بر اثر تسکینی اثرات ضد التهابی و درمانی دارد.

داروهای دیگری که ممکن است مصرف شود شامل مصرف داروهای ضد افسردگی درمیزان دوز پایین ویا دراوهای ضد تشنج می باشد که باعث کاهش تحریک عصب ها شده وتزریق کورتن  درناحیه اپیدورال کمری است.
 
ازن درمانی در درمان سیاتیک
امروزه و با پیشرفت علم پزشکی یکی از نوین ترین درمان ها برای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن رایج شده است. در این روش ابتدا به ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و سپس از تزریق گاز ازن در محل های منشا و عامل درد استفاده می شود. تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان ازن می توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند.
 
آمپول برای درد سیاتیک
آمپول برای درد سیاتیک می تواند از آمپول های ساده خانگی مانند متاکاربامول باشد تا آمپول های تسکینی مانند کتورلاک.

اغلب متخصصین طب فیزیکی و فلوشیپ های درد از آمپول های ضد التهابی که زیر سونوگرافی  برای کاهش التهاب عصب سیاتیک استفاده می کنند.

این تزریقات تخصصی اغلب هم در کمر و هم درکنار محل خروج عصب سیاتیک در کمر انجام می شود.

فیزیوتراپی و لیزر درمانی 
درمان های فیزیوتراپی مانند درمان های دستی ستون فقرات و مانیپولاسیون، به کار بردن متناوب یخ و گرما و لیزر درمانی کمر، آموزش تمرینات تخصصی برای درمان درد عصب سیاتیک اشاره کرد. درمان دستی ستون فقرات ممکن است به ازاد سازی عصب سیاتیک و کاهش معجزه آسای درد سیاتیک منجر شود.
 
طب سوزنی
درمان سیاتیک بدون جراحی و با کمک طب سوزنی از دیر باز و از چندین هزار سال پیش انجام می شده است.

امروزه با کمک جدیدترین تکنیک های غربی  طب سوزنی وارد عرصه نوینی شده است. تقریبا 90 درصد بیماران سیاتیک و حتی درموارد مزمن می توانند درد خود را با کمک طب سوزنی الکتریکی و بدون عارضه درمان کنند.

در جدیدترین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی ترکیب طب سوزنی الکتریکی و لیزر پرتوان و ورزش بع عنوان بهترین درمان غیرجراحی دیسک و سیاتیک مطرح شده است.

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.tebyan.ir
3.www.darmanedard.ir