نشانه های افسردگی پس از زایمان

تشخیص افسردگی پس از زایمان می تواند دشوار باشد، زیرا دمدمی بودن و سایر علایم مشابه گرفتگی خلق پس از زایمان (baby blues) است.

وضعیت کوتاه مدتی که بیش از ۷۰ درصد از مادران جدید را تحت تاثیر قرار میدهد.
 
خلق و خوی افسرده
زمانی که بچه دار می شوید داشتن احساس عاطفی داشتن طبیعی است. تغییرات هورمونی، کمبود خواب و هماهنگی زندگی با نوزاد تازه متولد شده می توانند طاقت فرسا به نظر برسند. اما اگر بیش از چند هفته احساس غم، دمدمی بودن، گناه، و یا نا امیدی داشتید، می تواند علائم افسردگی پس از زایمان باشد.

برخی زنان نیز گزارش دادند که هیچ شادی و هیجانی در مورد نوزاد جدید خود احساس نمی کنند، و هیچ لذتی از چیزهایی که زمانی از آنها لذت میبردند، نمیبرند.
 
مشکلات خواب
رسیدگی به نوزاد خواب هر مادر جدیدی را مختل میکند، اما افسردگی پس از زایمان می تواند موجب مسائل بزرگتری در خواب شود.

ممکن است زمانی که شانس خوابیدن دارید، به سختی بخوابید. یا ممکن است بیش از حد بخوابید.

نداشتن خواب کافی می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود – کم خوابی می تواند به افسردگی کمک کند، بنابراین افسردگی می تواند در خواب تداخل ایجاد کند.
 
تغییرات اشتها
یکی از علائم شایع افسردگی کم خوردن یا بیشتر از حد معمول خوردن است. در حالی که برخی از زنان هنگامی که افسرده میشوند غذا خوردن برای آنها لذت بخش میشود، برخی دیگر به طور کامل اشتیاق به غذا خوردن را از دست میدهند.

در صورت شیردهی٬ تغذیه خوب به طور ویژه ای اهمیت دارد، و مراقبت از نوزاد شما را گرسنه تر از حد معمول میکند. اما اگر اشتهای شما به طور چشمگیری تغییر یافت – بالا یا پایین – و احساس غم یا ناتوانی کردید، با پزشک خود در مورد این مسئله صحبت کنید.
 
اضطراب
تمام زنان اضطراب را به عنوان نشانه ای از افسردگی پس از زایمان تجربه نمیکنند، اما برخی آن را تجربه میکنند. ممکن است احساس عصبانیت، ترس، بی قراری، یا استرس داشته باشید. برخی از زنان نگرانی شدیدی در مورد سلامت و ایمنی نوزاد خود دارند.

اگر به طور مداوم احساس ضعف و ناتوانی در مورد مسئولیت مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود دارید، و یا اگر عصبانیت شما در توانایی برای رسیدگی به کارهای روزمره تداخل ایجاد میکند، می تواند نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشد.
 
نوسانات مکرر خلق و خو
نوسانات خلق و خو بخش طبیعی زندگی پس از تولد کودک است، به خصوص در دو هفته اول پس از زایمان. اگر یک دقیقه خود را خندان و بعد گریان یافتید تعجب نکنید. اما اگر این بالا و پایین شدن های احساسی بیش از دو هفته ادامه یافتند و یا بدتر شدند، ممکن است نشانه ای از افسردگی پس از زایمان باشند.
 
افسردگی یا گرفتگی خلق (baby blues)
چیزی که افسردگی پس از زایمان را متمایز میکند مدت زمان طول کشیدن و شدت علائم است.

گرفتگی خلق به عبارت دیگر داشتن نوسانات خلقی، احساس غم یا اضطراب، گریه بدون دلیل، معمولا به خودی خود پس از ۱ تا ۲ هفته از بین میرود.

اگر نشانه های شما در طول زمان باقی بماند و یا بدتر شود، باید به دنبال کمک باشید.

در برخی موارد، افسردگی پس از زایمان می تواند یک تا دو ماه پس از زایمان با احساسات قوی افسردگی یا افکار آسیب به خود یا کودک شروع شود. 1


 

علایم افسردگی بعد از زایمان

علایم و نشانه های افسردگی بعد از زایمان فرق می کند. 

علایم و نشانه های افسردگی پس از زایمان - که فقط چند روز تا یک یا دو هفته پس از تولد نوزاد است - ممکن است شامل این موارد باشد:

نوسانات روحی

اضطراب

ناراحتی

تحریک پذیری

احساس درماندگی کردن

گریه

کاهش تمرکز

مشکلات اشتها

مشکل خواب

افسردگی پس از زایمان ممکن است در ابتدا کوتاه باشد، اما اگر علایم و نشانه ها شدیدتر شوند و بیشتر طول بکشند، ممکن است در نهایت در توانایی شما برای مراقبت از نوزاد و رسیدگی در کارهای روزانه دیگر اختلال ایجاد کند.

علایم معمولاً در چند هفته اول بعد از زایمان ایجاد می شوند، اما ممکن است زود - در دوران بارداری - یا دیرتر - تا یک سال پس از زایمان شروع شوند.
 
علائم دیگر افسردگی پس از زایمان
حالت افسرده یا نوسانات روحی شدید

گریه بیش از حد

مشکل پیوند با کودک

عقب نشینی از خانواده و دوستان

فقدان اشتها و غذا خوردن

ناتوانی در خواب یا خوابیدن زیاد

خستگی شدید یا از دست دادن انرژی

کاهش علاقه و اشتیاق به فعالیت هایی که از آنها لذت می بردید

خشم و عصبانیت شدید

احساس گناه از اینکه مادر خوبی نیستید

ناامیدی

احساس بی ارزشی, شرم, گناه و بی کفایتی

عدم توانایی تفکر شفاف, متمرکز کردن یا تصمیم گیری

بی قراری

اضطراب شدید و حملات وحشت

به خود و یا کودک خود آسیب رساندن

فکر مرگ یا خودکشی

افسردگی پس از زایمان ممکن است ماه ها و حتی بیشتر طول بکشد. 2
 

درمان افسردگی

افسردگی درمان‌ نشده می‌تواند گیج‌کننده و حتی ترسناک باشد و وضعیت شما را بدتر کند. لازم است بدانید که این عارضه تا حد بسیار زیادی قابل درمان است، بنابراین لازم نیست که بترسید یا دلهرۀ بدی داشته باشید. درمان، برای شما حمایتی را فراهم می‌کند که از فرو رفتنتان ا به افسردگی عمیق که سخت‌ تر قابل درمان است جلوگیری شود. همچنین داشتن مشاور یا پزشکی که شرایط شما برایش قابل درک باشد، می‌تواند کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید.

با درمان افسردگی راحت‌ تر می‌ توانید با کودک خود پیوند برقرار کنید و قادر به مراقبت بهتری از او هستید.

بنابراین در صورت داشتن علائم افسردگی، پزشکتان را ملاقات کنید، تا بتوانید رفتن به مشاوره برای درمان یا مصرف دارو را آغاز کنید.

اگر شما علائم خفیفی از افسردگی را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند به طور منظم با او ملاقات کنید.

اگر علائم شما شدیدتر باشد، پزشک ممکن است برای شما مشاوره و داروهای ضدافسردگی یا هر دو را توصیه کند.

مشاوره، گفت‌ و گوی فرد مراجع به یک درمانگر در یک مرکز مشاوره است. در خانواده‌ درمانی یا زوج‌ درمانی نیز، درمانگر برای درمانتان در صورت لزوم با شما، همسرتان یا یکی از اطرافیانتان صحبت می‌کند.

داروهای ضدافسردگی، مواد شیمیایی مغز را متعادل می‌کند که تنظیم‌ کنندۀ خلق‌ و خوی شماست.

اگر پزشک شما لازم بداند، در مورد انواع مختلف داروهای ضدافسردگی صحبت خواهد کرد. پس از مصرف دارو به مدت سه یا چهار هفته، به احتمال زیاد شروع به بهبود می‌کنید. داروهای ضدافسردگی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما بیشتر آنها پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

اگر دچار عوارض جانبی شوید که با زندگی روزمرۀ شما تداخل دارد یا اگر افسردگی شما بدتر شد، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید.
 

مصرف داروهای ضدافسردگی هنگام شیردهی

مصرف داروهای ضدافسردگی در حین شیردهی بی‌خطر است. هرچند داروها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود، اما سطح آنها بسیار پایین است.

مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین، ایمن‌ ترین گزینه تلقی می‌شود و اغلب برای زنان شیرده مبتلا به افسردگی تجویز می‌ شود.

دیگر داروهای ضدافسردگی نیز به نظر می‌رسد بی‌خطر باشد شامل مهارکننده‌های بازجذب نور اپی‌ نفرین و بیشتر داروهای ضدافسردگی سه‌ حلقه‌ ای است.

بر اساس برخی پژوهش‌ ها، نوزادان مادرانی که داروهای ضدافسردگی مصرف کرده‌ اند و با شیر مادر تغذیه شده‌اند، ممکن است کمی بیشتر تحریک‌ پذیر باشند یا در تغذیه یا خواب دچار مشکلاتی باشند. با این حال، نوزادان مادرانی با افسردگی درمان‌ نشده نیز می‌ توانند همین مشکلات را داشته باشند.

اگر می‌ خواهید بدانید که تغییر در غذا خوردن، خواب یا رفتار کودک شما ناشی از داروهایی است که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که مصرف داروی خود را ادامه دهید، مگر این که پزشک دستور قطع آنها را بدهد.


 

مقابله با افسردگی

با این وجود که بهترین راه برای درمان افسردگی، کمک گرفتن از یک پزشک متخصص است، اما بعد از مراجعه به پزشک و مشاوران مربوطه، راهکارهایی برای مراقبت از خودتان در طول روزهای بهبود از افسردگی نیز وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا شروع به انجام دادن آنها کنید.

برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

با خودتان مهربان باشید.

از خودتان انتظارات بیش ‌از حد نداشته باشید.

از دیگران کمک بگیرید.

احساسات خود را بیان کنید.

به خودتان برسید.

کمی استراحت کنید.

از خانه خارج شوید.

خودتان را کمی آسوده و رها کنید. 3

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.madarsho.com