کاربرد امپرازول

اگر خودسرانه با امپرازول خود را درمان میکنید، بهتر است بدانید محصولات بدون نسخه امپرازول برای درمان سوزش مکرر سر دل ۲ روز یا بیشتر در هفته استفاده می شوند. از آنجا که ممکن است ۱ تا ۴ روز طول بکشد تا به طور کامل اثر خود را بگذارد، این محصولات سوزش معده را به صورت فوری تسکین نمی دهند.

برای محصولات بدون نسخه، به دقت دستورالعمل بسته را مطالعه نمایید تا مطمئن شوید که محصول برای شما مناسب است.

حتی اگر قبلا این محصول را استفاده کرده اید، باز هم مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب را بررسی کنید.

تولید کننده ممکن است مواد تشکیل دهنده را تغییر داده باشد. همچنین، محصولات با نام های تجاری مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای مقاصد مختلف مصرف میشوند. مصرف محصول اشتباه می تواند به شما آسیب برساند.
 

چگونگی مصرف امپرازول

قبل از شروع مصرف امپرازول و هر زمان که قصد داشتید دوباره آن را مصرف کنید، راهنمای دارو و در صورت وجود، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید.

امپرازول را از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، قبل از غذا مصرف کنید.

اگر خودسرانه از این دارو استفاده میکنید، تمام دستورات روی بسته بندی محصول را دنبال کنید.

میزان دارو و طول مدت درمان براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود.

در کودکان نیز، دوز دارو براساس وزن است. میزان مصرف خود و مدت زمان مصرف را بیش از آنچه دستور داده شده است افزایش ندهید.

در صورتی که سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را خرد نکنید و آن را نجوید. کپسول را به طور کامل قورت دهید.

اگر در بلع کپسول مشکل دارید، میتوانید کپسول را در صورتی که مهر و موم نشده باشد باز کنید و با دقت محتویات آن را کم کم در یک قاشق مربا خوری بریزید سپس تمام محتویات کپسول را فورا و بدون جویدن آن قورت دهید.

بعد از آن یک لیوان آب سرد بنوشید تا مطمئن شوید که تمام دوز دارو را قورت داده اید. مخلوط را جلوتر از زمان استفاده بعدی آماده نکنید.

انجام این کار ممکن است اثر این دارو را از بین ببرد.

در صورت نیاز، آنتی اسیدها میتوانند همراه با این دارو مصرف شوند.

در صورتی که سوکرالفات نیز مصرف میکنید، امپرازول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سوکرالفات استفاده کنید.

به منظور اینکه بیشترین سود را از این دارو ببرید به طور منظم از آن استفاده کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید هر روز در یک زمان معین دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را در مدت تجویز شده درمان ادامه دهید حتی اگر حال شما بهتر شده باشد. در صورتی که خودسرانه از محصول بدون نسخه این دارو استفاده میکنید، آن را بیش از ۱۴ روز مصرف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک خود بگویید. اگر خود درمانی میکنید، در صورتی که سوزش سر دل شما پس از ۱۴ روز همچنان ادامه یافت و یا اگر نیاز به استفاده از این دارو بیش از هر ۴ ماه یک بار داشتید، با پزشک مشورت کنید.

خطر ابتلا به عوارض جانبی در طول زمان افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید چه مدت باید این دارو را مصرف کنید.

در صورتی که فکر می کنید ممکن است مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فورا کمک پزشکی دریافت کنید. 1


 

عوارض جانبی امپرازول

مصرف امپرازول ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد و درد شکم شود.

اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

در صورتی که پزشک داروی امپرازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است.

همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی امپرازول را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنان‌چه با عوارضی مانند عوارض کاهش سطح منیزیم خون (مانند تپش قلب نامنظم یا یواش یا تند، گرفتگی عضلانی مداوم و تشنج) نشانه‌های لوپوس (مانند جوش‌های روی دماغ و لپ، تشدید درد مفاصل یا درد مفاصل جدید) روبه‌رو شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری سخت روده (اسهال مرتبط با باکتری دیفیسیل کلستریدیوم) می‌شود.

در صورت بروز چنین مشکلی از داروهای ضداسهال یا مُسکن‌ها استفاده نکنید زیرا ممکن است شرایطتان بدتر شود لذا اگر عوارضی مانند اسهال شدید و مداوم، درد یا گرفتگی شکم، تب و مشاهده‌ی خون در مدفوع، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

داروهای مهارکننده پروتئین پامپ مانند امپرازول موجب کمبود ویتامین B-12 می‌شود. خطر این اتفاق در صورتی که این دارو را هر روز به مدت طولانی (بیشتر از ۳ سال) مصرف کنید افزایش می‌یابد. در صورتی که نشانه‌های کمبود ویتامین B-12 را مانند ضعف غیر طبیعی، زخم روی زبان و سوزش یا بی‌حسی در دست و پا احساس کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی امپرازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.
 

موارد احتیاط مصرف امپرازول

قبل از مصرف این دارو، اگر به داروی امپرازول یا دیگر ضد اسیدها مانند لانسوپرازول، اسومپرازول و پانتوپرازول حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، این موضوع را به پزشک یا دکتر داروساز اطلاع دهید. داروی امپرازول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف امپرازول در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ مشکلات کبدی و لوپوس را حتما با پزشک مشورت کنید.

برخی از عوارض ممکن است نشانه مشکلات جدی پزشکی باشند. در صورت مشاهده نشانه‌های مشکلاتی جدی مانند مشکلات یا درد در بلع غذا، استفراغ خونی، استفراغ قهوه‌ای، درد مداوم قفسه سینه، خس خس مداوم (مخصوصا همراه با سوزش دل)، تهوع و درد معده با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

در صورت مصرف طولانی‌مدت یا با دوز بالای مهارکننده‌های پروتئین پامپ مانند امپرازول ممکن است خطر شکستگی استخوانی افزایش یابد.

در مورد راه‌های جلوگیری از پوکی استخوان مانند مصرف قرص‌های کلسیم (کلسیم سیترات) و مکمل‌های ویتامین D با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

کودکان ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مخصوصا تب، سرفه و عفونت‌های دماغی، گلو و مجاری تنفسی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

همچنین قبل از انجام هر گونه عمل جراحی به پزشک خود در مورد مصرف این دارو و دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی اطلاع دهید.

در زمان بارداری این دارو فقط موقعی مصرف شود که به آن نیاز دارید و پزشک برای شما تجویز کرده است.

در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو از طریق شیردهی انتقال می‌یابد.

قبل از شیردهی به نوزاد در این مورد با پزشک صحبت کنید. 3
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را تغییر دهند و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

این مقاله شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید (از جمله داروهای تجویزی / داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) و به پزشک یا داروساز خود نشان دهید. بدون تأیید پزشک خود هیچ دارویی را شروع یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: سیلوستازول، کلوپیدوگرل، متوترکسات (به خصوص درمان با دوز بالا)، ریفامپین، مخمر سنت جان.

برخی از محصولات نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. امپرازول اسید معده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است کیفیت عملکرد این محصولات را تغییر دهد. برخی از محصولات تحت تأثیر عبارتند از: آتازاناویر، ارلوتینیب، نلفیناویر، پازوپانیب، ریلپیویرین، برخی ضد قارچ های آزول (ایتراکونازول، کتوکونازول، پازوکونازول).

امپرازول بسیار شبیه به اسموپرازول است. هنگامی که امپرازول مصرف میکنید، هیچ داروی حاوی اسموپرازول را استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با آزمایشهای پزشکی / آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد، و احتمالاً به نتایج اشتباه منجر می‌شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.
 

 

هشدار

اگر پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده است، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر پزشک شما دستور داده است که از این دارو به طور منظم برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، آزمایشات پزشکی و آزمایشگاهی (مانند آزمایش سطح منیزیم خون و سطح ویتامین B12) میتوانند به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت درمان و یا بررسی عوارض جانبی انجام شوند. تمام آزمایشات پزشکی خود را به طور منظم انجام دهید.
 

دوز فراموش شده

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان دوز بعدی است، دوز قبلی را مصرف نکنید و برنامه دوز معمول خود را ادامه دهید. مقدار دوز دارو را برای دریافت تاثیر بیشتر دوبرابر نکنید.
 

شرایط نگهداری

امپرازول را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید. در حمام یا توالت نگهداری نکنید. تمام داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

داروها را در توالت و یا فاضلاب نریزید مگر اینکه دستورالعمل دارو چنین باشد. زمانی که تاریخ انقضای دارو فرا رسید و یا دیگر به دارو نیاز نداشتید، به درستی آن را دور بیندازید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله خود مشورت کنید.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند. 2

پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.doctoreto.com
3.www.mosalasonline.com