ترویج فعالیت های قرآنی

توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی در جامعه اسلامی یکی از بنیادی ترین اهداف در جهت اصلاح سبک زندگی دینی می باشد و ائمه طاهرین (علیهم السلام) بر آموزش قرآن و معارف آن و تربیت دینی تأکید می نمایند و این از اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه این آموزش ها قرار گرفته، نیازمند زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری می باشیم. تا بتوانیم فعالیت های قرآنی را با ثبات و با برنامه ریزی  انجام دهیم.
 
یکی از ظرفیت های بالقوه موجود موسسات قرآنی مردم نهاد است که با توجه به مردمی بودن و علاقه مندی این مجموعه ها می توان از فضای ایجاد شده بهره مندی وافی و کافی را نمود.
 

راهکارهایی برای فعالیت های قرآنی

موسسات قرآنی با توجه به ساختار مناسبی که دارا (هستند) می توانند در جهت پیگیری اهداف آموزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بکار گرفته شوند که می توان با تسهیل امور این موسسات و اختصاص مکان هایی مناسب و ایجاد زیرساخت های قانونی فعالیت های قرآنی را تقویت و توسعه داد در همین جهت راهکارهایی پیشنهاد می گردد:
 
۱- استفاده از ظرفیت بالقوه مساجد باتوجه به پراکندگی مناسب این مراکز می توان از این ظرفیت استفاده بهینه نموده.
 
۲- استفاده از ظرفیت مدارس بخصوص در شیفت های بعد از ظهر که اغلب مدارس هیچ گونه فعالیتی ندارند. با توجه به این که مدرسه محل آموزش و تربیت و ترویج فعالیت های معرفتی می باشد . استفاده از ظرفیت های موجود موجب تقویت خود و گروه می گردد.
 
۳- در روش سوم استفاده از فرهنگسراها و مراکز فرهنگی می باشد. یکی دیگر از مسائل و مشکلات در راستای توسعه فعالیت های قرآنی بخصوص حفظ قرآن کریم تربیت مربی حفظ قرآن می باشد . با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برتربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم نیازمند آموزش حافظان قرآن در جهت مربیگری قرآن می باشد. البته به نظر اینجانب با توجه به تجربیات باید از روش های بهتر و کاربردی و علمی استفاده نمود.
 
هماهنگی و ایجاد ساز و کار مناسب در جهت استفاده بهینه از فضاهای موجود هم در جهت اقتصاد مقاومتی و اجاد فرهنگ مقتصد و مقاوم بسیار ضروری است. سازمان ها و نهادهای مسئول می توانند با ایجاد و برنامه ریزی زیر ساخت های قانونی و فرهنگی مناسب می تواند نقش موثرتری ایفا نمایند.
 
منبع: گفتارها و نوشتارها (مجموعه مقالات همایش نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآنی)، نویسنده: حاتم رجبی، چاپ اول، ناشر: دبیرخانه کمسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم، تهران، 1396ش، صص 382-381.