سیر ترشی یکی از انواع ترشی هایی است که طرفداران زیادی دارد. سیرهای قهوه ای رنگ در سیر ترشی که بسیار نرم و خوشمزه بوده و عطر دلچسبی هم دارند. خواص سیر ترشی خانگی نسبت به مدل کارخانه ای آن بسیار بیش تر است و برای اشخاص ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا موثر می باشد اما به شرطی که در خوردن آن تعادل را رعایت نمود.
 
سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه ای رنگ می شود ولی خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم دلچسب و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر می باشد. با این که اضافه کردن سرکه و نمک به انواع ترشی ها از خواص مواد داخل آنها کم و در مدت زمان طولانی سبب ایجاد مواد سمی مانند نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آنها می شود، ولی این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد.
 
از دیگر فواید سیر ترشی می توان به ویتامین‌های B، C ، پتاسیم، فسفر، آهن موجود در سیر اشاره کرد. این ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می شود. همچنین فسفر موجب در سیر ترشی در ازدیاد حافظه موثر است.
 
ترکیبات گوگردی موجود در سیر زمانی که در طی فرآیند هضم قرار می گیرند، گازی تولید می کنند. این گاز وارد خون شده و سبب ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی فرد می شود. یکی از فایده های سیر ترشی بودار این است که با وجود این که دارای ترکیبات گوگردی می باشد، ولی باعث ایجاد بوی تند سیر در فرد نمی شود. سیر خام را بعد از پوست کندن برای 30 دقیقه در معرض هوا قرار می دهند تا خواص درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی هم خواص درمانی سیر به علت فرآیندی که دارد تا تهیه می شود، آزاد می گردند.


کدام نوع سیرترشی خاصیت بیشتری دارد؟

هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه تر و خاصیت بیشتری دارد ضمن اینکه سیر ترشی های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. انواعی از سیر ترشی ها که سیر آن پخته شده یا سیر سرخ کرده به دلیل آنکه طی فرآوری به مقدار زیادی مواد مغذی و معطر خود را از دست می دهند 40 تا 70 درصد از خواص آن کم می شود.
 
این که گفته می شود استفاده سیر ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق کامل و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. طی این که باید دانست سرکه و نمک اضافه شده به سیر ترشی با گذر زمان از خواص و میزان ماده های مغذی ترکیبات سیر کم می کند و چه بسا ماندگاری زیاد بعضی از انواع ترشی ها سبب ایجاد ماده ای مضر به نام نیترات می شود که ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.1


خواص سیر ترشی

سیر و سرکه باز هم در کنار هم معجزه می‌کنند؛ معجزه یک چاشنی خوشمزه به نام سیر ترشی! درباره خواص ترشی سیر چه می‌دانید؟ یک لوله بازکن طبیعی که رگ های خونی و عروق بدن را به سرعت گشاد می‌کند؛ سیر یک هدیه مقوی و مغذی برای قلب شما است؛ می‌دانیم که شما هم هوس کرده‌اید که ناهار یا شام امروزتان را با این چاشنی و مزه مقوی تقسیم کنید؛ با ما همچنان همراه باشید.


تقویت قلب و کنترل فشار خون

همانطور که گفتیم، سیر یکی از خوراکی‌های مفید برای مبارزه با کلسترول و چربی‌های موجود در عروق خونی و قلب است. از آنجا که چربی‌ های اطراف قلب باعث پایین آمدن سرعت جریان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شوند؛ بنابراین متخصصان مصرف سیر را هم به صورت خام و هم به صورت ترشی آن به افرادی که کلسترول و فشار خون بالا دارند و همچنین بیماران قلبی – عروقی توصیه می‌کنند.


تأثیر سیر ترشی بر لاغری و کاهش وزن

بدن انسان برای سوخت و ساز بهتر و حذف چربی‌ های مضر نیاز به مصرف ترشیجات دارد. وجود آنتی اکسیدان‌ های مفید و دیگر مواد معدنی و نیز ویتامین های موجود در سیر ترشی به افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری کمک زیادی می‌کند.

اگر قصد لاغر شدن با این ماده غذایی را دارید، بهتر است که از سیر در کنار سایر سبزیجات و مواد غذایی معطر مثل عسل، جعفری و لیمو استفاده کنید؛ مصرف این ترشی به تنهایی در کنار غذا ها می‌تواند اشتهای شما را زیاد کند.


خواص سیر ترشی در بارداری

تاکنون عوارض خاصی برای مصرف سیر ترشی در دوران حاملگی گزارش نشده است؛ زیرا سیر و سرکه در این دوران دو نوع خوراکی بی‌خطر به حساب می‌آیند.

مادرانی که در طول دوران بارداری خود سیر را به صورت خام یا ترشی مصرف کرده‌اند، از نظر سیستم ایمنی در سطح بالاتری قرار گرفته‌اند و سلامت و وزن جنین آن‌ ها نیز نسبت به سایر خانم ها در وضعیت بهتری بوده است.


خواص دیگر سیر ترشی

شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا

دفع‌ کننده سنگ کیسه صفرا

دفع سموم از کبد و پاکسازی آن

هضم کننده غذا

آنتی بیوتیک معده و دهان

قطع خونریزی بواسیر

بهبود عملکرد روده‌ ها


مهمترین خواص سیر ترشی هفت ساله در طب سنتی

باورهای متفاوتی در رابطه با خاصیت سیر ترشی چندین و چند ساله وجود دارد. برخی بر این باورند که خواص آن از دست می‌رود و باید سیرترشی‌های خوشمزه را تا تُرد هستند مصرف کرد و از خاصیت‌های آنها بهره برد.

اما بر خلاف این افراد، برخی دیگر سیر ترشی نرم را ترجیح می‌دهند و بر این باور هستند که خواص بسیار بیشتری از نوع تازه آن دارد. جالب است بدانید وقتی سیر ترشی بیشتر می‌ماند و نرم می‌شود، طبع متعادل‌تری خواهد داشت. در نتیجه تمام مزاج‌ها می‌توانند بدون آسیبی بر طبع خود از آن استفاده کنند.

همانطور که بیان شد طبع سیر گرم و خشک است و سرکه نیز دارای طبع سرد و تر است. این دو بعد از گذشت 7 سال به طبعی متعادل می‌رسند که خواص دارویی بسیار بالایی را خواهند داشت. این خواص سیر ترشی هفت ساله شامل موارد زیر می‌شوند:

باز کننده رگ‌ها و عروق مرتبط با قلب و مغز است

موثر در هضم غذاهای سنگین و غذاهایی که به سختی هضم می‌شوند

به دفع سنگ صفرا می‌انجامد و سبب پاکسازی مجاری صفراوی می‌شود

به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند

برای کاهش التهابات بدنی بسیار مفید و موثر عمل خواهد کرد

از آن به عنوان یک اشتهاآور طبیعی می‌توان بهره گرفت

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پاکسازی کبد و سموم بدن است.


باورهای غلط در مورد خواص سیر ترشی چند ساله

همانطور که اشاره شد، برخی بر این باورند که خاصیت سیر ترشی بر اثر مرور زمان افزایش می‌یابد. اما باید این باور را کمی اصلاح کرد. با اینکه سیر ترشی چند ساله نرم و خوشمزه می‌شود اما با توجه به اینکه در ترکیب آن سرکه و نمک یا افزودنی‌های دیگر مثل شیره انگور یا عسل اضافه می‌شود، به مرور زمان خواص، مواد مغذی و ویتامینی خود را از دست می‌دهد.

این موضوع به دلیل فرایندهای شیمیایی است که با گذشت زمان رخ می‌دهد پس بهتر است گول متعادل شدن طبع آنرا نخورید. این فرایندهای شیمیایی اغلب ممکن است سبب تولید نیترات شوند که بر اثر دریافت آن به مرور زمان، زمینه‌سازی برای ابتلا به سرطان معده فراهم خواهد شد. پس بهتر است تا سیر ترشی تّرد است و حدود یک یا دو سال از تهیه آن می‌گذرد، از خواص آن بهره ببرید.


سخن پایانی

خواص سیر ترشی که بسیار کامل در این مطلب ارائه شد، بسیار موثر در درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود. اما با این حال بهتر است حد اعتدال در مصرف آن رعایت شود و افراد با معده حساس و حتی افرادی که تحت درمان بیماری خاصی هستند در مورد مصرف آن از پزشک مشورت بگیرند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.deltapayam.com
3.www.quickfit.ir