سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش‌خیم در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می‌یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می‌اندازد. شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان‌های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می‌شوند. رژیم غذایی سرطان پستان می تواند در پیشگیری و کاهش علائم این سرطان موثر باشد.


علائم سرطان پستان

ترشح از نوک پستان

تغییرات پوست پستان

تغییرات نوک پستان

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

تغییر اندازه پستان

خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن، بالاتر می‌رود. به گونه‌ای که در هر سه زن بالای 55 سال دو زن مبتلا به سرطان پستان یافت می‌‌شود. زنانی که وابستگان آن ها به سرطان پستان مبتلا هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اگر شما تا به حال یکی از زنان نسبی و فامیل‌های درجه یک (خواهر، مادر) مبتلا به سرطان پستان شده‌اند، خطر ابتلا شما به سرطان پستان دو برابر شده است. اگر دو نفر از بستگان درجه اول مبتلا شده باشند خطر ابتلای شما به این بیماری، 5 برابر بالاتر از حد متوسط است.

بدون شک هر زنی دوست دارد بداند که چگونه می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در خود کاهش دهد و از این بیماری پیشگیری کند. برخی از عوامل موثر در سرطان پستان، مثل جنسیت، سن و ژنتیک را نمی‌‌توان تغییر داد و کنترل آن ها از دسترس ما خارج است. اما با کنترل یکسری از عوامل دیگر مانند، چاقی و اضافه وزن، ورزش، سیگار و خوردن مواد غذایی ناسالم می‌‌توان تا حد زیادی امکان خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهیم.1


رژیم غذایی نامناسب و سرطان سینه

مواد غذایی که ما روزانه آنها را مورد مصرف قرار می دهیم، می توانند تأثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر تومور پستانی داشته باشند. عوامل بسیاری در ابتلا به این نوع سرطان نقش دارند که به نظر می رسد رژیم غذایی فرد از مهمترین آنها باشد.

مواد غذایی که تشکیل تومورهای پستانی را تسریع می بخشند.

گوشت، غذاهای چرب حاوی چربی های حیوانی مارگارین . افرادی که به تورموهای پستانی مبتلا می باشند، بایستی از مصرف چربی بپرهیزند.

مواد غذایی چرب مانند : شیر کامل، گوشت قرمز، پنیر و کره برای این گروه از افراد به شدت مضر می باشد. یک گروه تحقیقاتی از کشور سوئد با انجام مطالعاتی بر روی ۲۲۰ زن، که قبلا تحت عمل سرطان سینه قرار گرفته بودند، به این نتیجه دست یافتند که: بیمارانی که طی برنامه غذایی روزانه خود از چربی های اشباع شده استفاده  احتمال بروز مجدد سرطان در آنها طی مدت ۴ سال تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.

جهت پیشگیری از ابتلا به تومورهای پستانی و یا جلوگیری از پیشرفت آنها، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی موجود میباشد و نیز امگا-۹ موجود در روغن زیتون را افزایش دهید.

و از مصرف چربیهای حیوانی، اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در مارگاین پرهیز نمایید.

و انتخاب رژیم غذایی مشابه با ژاپنی ها ، که در طی روز ۲۰۰ گرم میوه، ۲۵۰ گرم سبزی، ۸۵ گرم سویا، ۱۰۰ گرم ماهی، کمی شیر و اندکی گوشت مصرف می کنند ، سلامتی شما را تضمین خواهد نمود.


رژیم غذایی مفید و سرطان سینه

مواد غذایی مفیدی که قادر به پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان پستان می باشند عبارتند از : کلم، گل کلم و انواع دیگر آن، میوه و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین C می باشند، لوبیا، سویا، ماهی چرب، سبوس گندم، روغن زیتون.

تحقیقات مختلف نشان می دهد که درصد ابتلا به سرطان پستان در زنان آسیایی نسبت به زنان اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است و پژوهشگران علت این امر را مصرف بیشتر سبزیجات توسط آنها می دانند. برای مثال در زنان ژاپنی میزان ابتلا به بیماری فوق به حدود یک پنجم کشورهای نامبرده کاهش می یابد و جالب آنکه هرگاه آنان به کشورهای غربی رفته و به ناچار رژیم غذایی خود را با عادات مردم آن سرزمینها وفق داده اند، احتمال بروز تومورهای پستان در آنها افزایش یافته و همانند مردم همان کشورها، در معرض ابتلا قرار گرفته اند.

نکته : با مصرف مواد غذایی مناسب، می توان درصد ابتلا به این گونه تومورها را به ۵۰ درصد کاهش داد.

تصور برخی از محققین بر این است که بالا بودن میزان حضور استروژن ها در زنان جوان می تواند عامل تعیین کننده ای در ابتلا به سرطان پستان در آینده باشد؛ بنابراین به سادگی می توان به نقش بسیار مهم مواد غذایی در کاهش این هورمون پی برد. بد نیست بدانید که در بروز سرطان تخمدان و رحم نیز همین هورمونها مؤثرند.2


توصیه های لازم جهت کاهش خطر بروز سرطان سینه

در حال حاضر هیچ شواهد کافی مبنی بر نقش ماده غذایی خاص یا مکمل های غذایی در کاهش بروز سرطان سینه و کاهش عود مجدد این بیماری وجود ندارد. تحقیقات نشان داده که پیروی از یک رژیم غذایی متنوع حاوی انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. با این حال، اگر تمایل به مصرف مکمل های غذایی دارید لازم است با متخصص تغذیه در این باره مشورت نمایید.

به طور کلی توصیه های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه عبارتند:

وزن خود را در محدوده مناسب نسبت به قد و استخوان بندی خود حفظ کنید.

میوه ها و سبزیجات را به میزان کافی مصرف کنید (بیش از ۵ لیوان در روز).

مصرف چربی های اشباع را به کمتر از ۱۰ درصد کل کالری دریافتی روزانه و مصرف کل چربی دریافتی را به حدود ۳۰ گرم در روز کاهش دهید. چربی ها شامل روغن ها، کره و مارگارین و نیز چربی انواع گوشت ها و آجیل و چربی پنهان در شکلات، بیسکوئیت، کیک و … می شود. مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع عبارتند از: گوشت های پرچرب، سوسیس و کالباس، کره، لبنیات پرچرب، دسرها، خامه، بیسکوئیت، کیک و شیرینی ها.

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا -۳  مانند ماهی، گردو و دانه بزرک استفاده کنید.

از مصرف چربی های ترانس، گوشت های فرآوری شده و غذاهای دودی اجتناب کنید.

توصیه می شود بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول هفته داشته باشند.3


پی نوشت:
1.www.pezeshket.com
2.www.rastineh.com
3.www.novindiet.com