اگر نوزاد شما به قدر کافی شیر خورده، خوابیده و پوشکش هم تمیز است اما کماکان بیش از حد عادی گریه می کند، احتمالا نوزاد شما به نوزادی مبتلا است.

اما لازم نیست خیلی نگران باشید ، یک بیماری مزمن نیست و بعد از چهار ماهگی بهبود پیدا می کند. شروع ابتلا بعد از سه هفتگی نوزاد است و حدود 40 درصد از نوزادان به این بیماری دچار می شوند و گریه های شبانه که بعد از غروب خورشید به مدت سه چهار ساعت از علائم است.
  • علائم بیماری
 
کوبیدن کمر به زمین ، مالیدن صورت و مشت کردن انگشتان دست و پا

گریه های بدون علت وقتی نه جای کودک خیس است نه گرسنه است و نه بیماری زمینه ای دارد.

فریاد زدن و با فریاد از خواب بیدار شدن

ملچ ملوچ کردن بیش از حد

گریه های دوره ای و الگوریتم دار

رنگ پریدگی یا قرمز شدناطراف دهان و لب

  • علت بیماری چیست؟
هنوز دلیل کاملا علمی برای شناسایی نشده است. دکتر سونا سگال متخصص گوارش اطفالدر واشنگتن معتقد است علت این بیماری می تواند به خاطر عدم بلوغ سیستم عصبی در مواجه با جهان بیرون است.این تلاش برای تطبیق می تواند نوزادان را بسیار عصبی و تحریک پذیر کند. حتی شاید نوزادان مبتلا به ممکن است نسبت به آلرژی های غذاییو رفلاکس معده آسیب پذیرتر باشند. از آنجایی که بعضی فعالیت ها می توانند بسیار روی بهبود بیماری موثر باشند بنابراین دکتر سگال توصیه می کند در صورت رویت علائم به پزشک متخصص جهت مشاوره مراجعه نمایید.با این حالکارشناسان احتمال می دهند که ناراحتی های رودهاز قبیل:

حساسیت غذایی

نقص در کارکرد باکتری های مفید روده

سو تغذیه یا پرخوری

اختلال در آروغ زدن

سوء هاضمه
 
  • همچنین علل دیگری داشته باشد مثل:
میگرن نوزادی،

نتیجه سیگار کشیدن مادر،

حاصل استرس مادر یا محیط.
 
هرچند چون دلایل ابتلا به در کودکان متفاوت است پس نمی توان با اطمینان گفت فعالیت های مشابه روی بیماران متفاوت تاثیر یکسانی دارند. با این حال اگر با روش آزمون و خطا متوجه شوید که کدام روش روی فرزند شما بیشتر تاثیر گذار است در آرام کردن نوزاد خود موفق خواهید شد. به طور کلی کودکان مبتلا به کولیک:

دل درد دارند، مشکل در خروج باد معده دارند، مرتب اندام های خود را با بی تابی حرکت می دهند و کمر خود را به زمین می کوبند.
 
سعی کنید بعد از شیر دادن نوزاد را نخوابانید، حالت درازکشهضم شیر را دچار مشکل خواهد کرد. مالیدن کمر کودک به خروج بهتر گاز معده کمک می کند و دل درد کودک را کمتر می کند.

  • چند فعالیت برای کاهش علائم وتسکین درد کودکان مبتلا به کولیک
بغل کردن نوزاد:معمولا وقتی نوزادان را به آغوش می گیرید به آرامش می رسند اگر در طول روز به طور مداوم و طی دوره های طولانی کودک خود را به آغوش بگیرید گریه های شبانه کمتر خواهد شد. اگر وقت ندارید تا مدام نوزادتان را بغل کنید بهتر است یک کریر برای او تهیه کنید. به آرامش رسیدن نوزاد از درد های عصبی که گوارش نوزاد را دچار مشکل می کند جلوگیری می نماید.

ماشین سواری و اقسام آن: به طور تجربی قرار گرفتن کودک در ماشین در حال حرکت باعث قطع شدن گریه کودک و کمرنگ شدن علائم خواهد شد. پس اگر چرخ خاصی برای کودک تهیه کردید یا خودرو شخصی دارید بهتر است این روش را امتحان کنید.

سرپا نگه داشتن نوزاد بعد شیردهی: رفلاکس معده یکی از بیماری های رایج در نوزادان است، این نوزادان به معده درد مبتلا هستند و به علت بالا زدن اسید معده آنها غذا از مری به سمت گلو حرکت می کند. رفلاکس علائم را تشدید می کند در ضمن ممکن است نوزاد شما مبتلا به رفلاکس بوده باشد و اطلاعی از آن نداشته باشید . بنابراین برای جلوگیری از بالا آمدن اسید معده بعد از شیردهی کودک را به حالت سرپا نگه دارید تا مطمئن باشید حتی در صورت اذیت کردن اسید معده دچار رفلاکس نخواهند شد.



غلیظ کردن شیر مادر با غلات مخصوص:غذاهای کمکی و فرنی که مخلوطی از شیر و غلات یا شیر و برنج هستند هم برای کودکان رفلاکسی هم مبتلا به نوزادی موثر است. معمولا دکتر تجویزمی کند با نسبت یک به یک با شیر مادر مخلوط کنید. اگر کودک شما بهلاکتوز شیر مادر آلرژی دارد پس پزشک نوع خاصی از شیر خشک بدون لاکتوز را تجویز می کند که غلات را با آن مخلوط کنید و به مصرف نوزاد برسانید.

عوض کردن شیر خشک: همانطور که ذکر کردیم بعضیکودکان به کازئین یا لاکتوز شیر مادر حساسیت دارند و دلیل آنها همین حساسیت به آلرژی است برای اینکه بفهمید آیا مشکل از شیر مادر است یا گریه شبانه کودک چیز دیگری است می توانید شیر را عوض کنید و ببینید تغییری در گریه کردن کودک رخ می دهد یا خیر. برای تعویض شیر مادر با شیر خشک ، تعداد وعده های شیر و میزان شیر خشک با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • روش های دیگر درمان
برای کاهش بی قراری کودک خود می توانید او را با حوله یا یک پارچه نرم ببندید. در اصطلاح سنتی ایرانی به این حرکت قنداق کردن می گویند. چون کودکان در هنگام بی تابی شبانه دستهای خود را به صورت می مالند یا پا می کوبند و ممکن است به خود آسیب برسانند.

نوزاد خود را با روغن های مخصوص نوزادان ماساژ دهید. روغن بچه یا روغن های گیاهی معطر گزینه های مناسبی هستند. ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون و کاهش استرس می شود.



استفاده از پستانک می توانند به کاهش بی تابی و گریه کودک کمک کند. مکیدن به کودک آرامش می دهد نه اینکه وی تمایل دارد مدام غذا بخورد.

پخش کردن موسیقی های آرامش بخش برای خواب بهتر نوزاد موثر خواهد بود. صدای جاروبرقی یا صدایماشین لباس شویی یا سشوار جز صداهای سفید محسوب میشوند که به آرامش کودک کمک می کنند.

سکنا دادن کودک در یک اتاق ساکت ، خنک با نور مناسب.

عدم استفاده از وسایل خواب با پشم و کاموا

از قطره سیمتیکونبرای بهتر خارج شدن گازهای معده استفاده کنید. اگر دل درد نوزاد شما در اثر ماندن گاز درد معده و روده باشند این قطره کمک شایانی به شما خواهد کرد.

روزانه 5 قطره از داروی پروبیوتیک lactobacillus reuteri برای کاهش گریه نوزادان کولیکی موثر است. هرچند معمولا برای کودکانی که کولیک ندارند توصیه نمی شود چون باعث افزایش گریه و بی تابی در آنها می شود.

شکم نوزاد را فشار دهید. اگر متوجه شدید که نوزاد شما به روی شکم خوابیده و دستش را روی شکمش قرار داده لذا نوزاد شما دل درد دارد. با فشار آوردن آرام به شکم او این درد را تسکین دهید.


 
  • آروغش را بگیرید. اگر حس کردید عاملدل درد و بی قراری کودک شما آروغ نزدن بعد از شیردهی است پس مدت بیشتری بعد از شیردهی صرف آروغ گرفتن او کنید. این کار باعث خارجشدن باد معده و تسکین درد او می شود.
  • روش های پر خطر!
  • دمنوش:  گاهی از افراد معتقدند بعضی دمنوش ها ممکن است برای بهبود درد معده کودکان موثر باشند، مثلا عصاره اسطوخودوس ممکن است به تسکین درد معده کمک کند. اما معده نوزادان بسیار حساس تر از افراد بالغ است و استفاده از این دمنوش ها بسیار خطرناک است پس بهتر است از این روش درمانی پرهیز کنید.
  • رژیم غذایی: رعایت رژیم غذایی برای مادر و نوزادان حساس به لاکتوز شیر عملی بدیهی است. به طور کلی گاهی مادر با رعایت رژیم های سخت و دوری از مواد غذایی آلرژن سعی در تاثیر گذاری دارد اما اجتناب از غذاهای مفید خطرناک است. اگر می خواهید رژیم غذایی را رعایت کنید حتما با پزشک معالج در این مورد مشورت کنید.
  • لازم است برای نوزاد به دکتر مراجعه کنیم؟
گریه مداوم نوزادان به صورتی که غیر طبیعی باشد نیازمند معاینه توسط پزشک است. اگر گریه شبانه کودک شما بیش از حد است برای توصیف گریه  مانند مدت زمان گریه ،شدت، الگوی گریه ]صوت گریه و... دقیق شوید.  علاوه بر کولیک نوزادی بقیه بیماری های نوزادان نیز گریه را در پی دارند همچنین با راهکارهای ساده می توان علائم را کنترل کرد پس بهتر است به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشکان از  موارد  زیر درباره کودک  شما سوال می کنند :

آیا کودک شما دست کم سه ساعت در روز گریه می کند؟

آیا حداقل برای سه روز در هفته گریه های ادامه دار دارد؟

در هنگام خواب دستانش را مشت می کند یا کمرش را به زمینمی کوبد؟

آیا دچار خروج مکرر گاز از روده است؟

آیا کودک از خوردن پستانک امتناع می کند؟

آیا با فریاد و گریه از خواب می پرد؟
 
  • چه عواملی درابتلا کودک به موثرند؟
 
هرچند این یک قاعده صد در صد ثابت شده نیست اما می توان عوامل زیر را در ابتلا به تعیین کننده دانست.

دختر یا پسر بودن نوزاد

تولد زودتر از موعد

شیر خشک یا شیر مادر

اگر مادر در دوران بارداری یا شیردهی مصرف دخانیات داشته باشد احتمال ابتلا به کولیک در کودک بالا می رود.

  • کولیک نوزاد به عواقبی ممکن است در والدین داشته باشد؟
به لحاظ علمی و گریه مداوم برای نوزاد خطرناک نیست اما تاثیرات بسیار منفی روی ذهن والدین بخصوص مادر می گذارد. مانند:

احساس درماندگی خشم یا عصبانیت

خشک شدن شیر مادر

ریسک افسردگی بعد از زایمان

شاید فکر کنید ایر اثرات روی کودک موثر نیست اما اشتباه می کنید . گاهی والدین جهت آرام کردن کودک او را بیش از حد تکان می دهند. این در شرایطی اتفاق می افتد که هنوز از لحاظ ذهنی و مغزی کودک آمادگی چنین تکان های شدیدی را ندارد و به سیستم عصبی او لطمه وارد می شود. اگر احساس می کنید گریه هایی کودک شما بیش از حد برای شما غیر قابل تحمل شده یا حتی حس بی کفایتی و افسردگی را در شما القا می کند زمان آن رسیده که از دوستان یا خانواده خود کمک بگیرید. همان اندازه که کودک نیاز به خواب دارد شما هم نیاز به استراحت و خواب دارید.چند ساعتی را بخوابید و کودک را به نزدیکانتان بسپارید. اگر گریه کردن کمک به سبک کردن شما می کند پس از این کار اجتناب نکنید. در مورد ناراحتی خود با همسرتان صحبت کنید. همیشه دو ذهن بهتر از یک ذهن کار می کند. اجازه دهید همسرتان موجب تسلی خاطر شما شود.سندرم کودک متزلزل یا تکان خورده در اثر تکان دادن بیش از حد کودک ایجاد می شود و به صورت کبودی اطراف جمجمه یا خونریزی داخلی در مغز خودش را نشان می دهد. در نتیجه اکسیژن کافی به مغز کودک نمی رسد. این آسیب ممکن است به اندازه شدید باشد که باعث مرگ او شود. نیازی نیست بترسید! تنها آگاه باشید که خطر همیشه در کمین است. آرامش خود را حفظ کنید. یک بیماری گذرا است و به تدریج حال کودکان بهتر خواهد شد.