ایندومتاسین (با نام انگلیسی: Indomethacin با نام تجاری: ایندیک) متعلق به گروه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است که در اغلب موارد برای کاهش التهاب، تب و ورم تجویز شده و معمولا به صورت کپسول خوراکی و همچنین سوسپانسیون محلول خوراکی یا شیاف مقعدی عرضه می شود.

ایندومتاسین همانند سایر داروهای هم خانواده خود با مسدود کردن آنزیم مسئول التهاب در بدن به کاهش التهاب و درد کمک می کند.


موارد مصرف ایندومتاسین

ایندومتاسین برای کاهش علائم التهاب، درد و تب به خصوص در درمان بیماری های زیر تجویز می شود:

روماتیسم مفصلی متوسط تا شدید

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات متوسط تا شدید

آرتروز متوسط تا شدید

شانه درد حاد (بورسیت یا تاندونیت)

آرتریت نقرس حاد (تنها به صورت فوری رهش تجویز می شود)

این دارو ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود، به عبارت دیگر نیاز به مصرف داروهای دیگر به همراه آن می باشد.

توجه: از ایندومتاسین برای درد قبل، در حین یا بعد از عمل بای پس قلبی استفاده نکنید زیرا خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.


نحوه مصرف ایندومتاسین

کپسول ایندومتاسین یک داروی کوتاه مدت است و لازم است زیر نظر پزشک و در کوتاه ترین زمان ممکن و مورد نیاز برای درمان بیماری مصرف شود.

در صورت قطع زود هنگام دارو یا عدم مصرف این دارو درد و ورم بدتر خواهد شد.

برای کاهش خطر بروز ناراحتی های معده بهتر است آن را همراه غذا میل کنید.

از خرد کردن یا جویدن کپسول های آهسته رهش اجتناب کنید، این داروها باید به آرامی در بدن آزاد شوند. 1


عوارض جانبی مصرف ایندومتاسین

ناراحتی معده، سوزش معده (سردل)، سردرد، خواب‌آلودگی و سرگیجه از جمله عوارض جانبی مصرف ایندومتاسین هستند. در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی ایندومتاسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضرات‌ش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ایندومتاسین را مصرف کرده اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

مصرف داروی ایندومتاسین ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. میزان فشار خون خود را به طور مرتب اندازه بگیرید و در صورت مشاهده‌ی افزایش فشار خون موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید.

در صورتی که عوارض نادر اما خطرناکی مانند تغییرات شنوایی مانند شنیدن صدای زنگ در گوش، تغییرات روحی و روانی، بلع مشکل و دردناک، علائم نارسایی و مشکلات قلبی مانند ورم قوزک پا و پاها، خستگی غیر معمول و افزایش ناگهانی و غیرعادی وزن، علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار و گرفتگی و سفت شدن بی‌دلیل گردن مواجه شدید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

به ندرت پیش می‌آید که مصرف این دارو مشکلات حاد کبدی ایجاد کند اما در صورت مشاهده‌ی علائم آسیب کبدی مانند تیره شدن رنگ ادرار، حالت تهوع و استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد شدید معده یا شکم و زرد شدن رنگ چشم یا پوست به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی ایندومتاسین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. 2


موارد احتیاطی مصرف ایندومتاسین

در صورتی که نسبت به ایندومتاسین، آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی حساسیت دارید از مصرف ایندومتاسین اجتناب کنید. مصرف دوباره ممکن است مرگبار باشد.

افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های قلبی دارند در مصرف این دارو احتیاط کنند زیرا خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد و ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. این احتمال در صورت مصرف طولانی مدت یا دوز بالای ایندومتاسین و یا در صورتی که فرد به مشکلات قلبی یا عوامل خطرزایی همچون فشار خون بالا مبتلا باشد افزایش می یابد.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایندومتاسین خطر خونریزی معده و روده یا زخم معده را افزایش داده و در برخی موارد ممکن است کشنده باشد، افرادی که به مشکلات معده مبتلا هستند، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند.

افراد مبتلا به آسم حساس به آسپرین نباید ایندومتاسین مصرف کنند، واکنش های آلرژیک احتمالی ممکن است کشنده باشد.

در صورتی که ایندومتاسین مصرف کرده و به زودی عمل جراحی دارید قبل از عمل با پزشک مشورت کنید.

افراد سالمند بالای 65 سال به برخی عوارض جانبی ایندومتاسین از جمله خونریزی معده یا روده حساس تر هستند، این دارو عملکرد کلیه ها را کاهش داده و ممکن است کلیه در دفع آن از بدن مشکل داشته باشد که فرد را در معرض عوارض جانبی جدی قرار خواهد داد.




ایندومتاسین در بارداری

ایندومتاسین جزو داروهای دسته C برای بارداری می باشد، به این معنا که بر اساس تحقیقات انجام شده روی حیوانات این دارو می تواند تاثیر منفی روی جنین داشته باشد، همچنین تحقیقات کافی روی انسان ها انجام نشده است.

مصرف ایندومتاسین در هفته 29 بارداری یا بالاتر می تواند خطر بروز مشکل قلبی در جنین را افزایش دهد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید قبل از مصرف ایندومتاسین با پزشک مشورت کنید.


ایندومتاسین در شیردهی

ایندومتاسین از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود و ممکن است برای نوزاد عوارض جانبی داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید. 1


تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. مصرف هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع یا متوقف نکنید یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با ایندومتاسین تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسین، مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند والسارتان (والرزاتان)، لوزارتان)، سیدوفوویر، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزولون)، لیتیوم، متوترکسات، قرص های آب (دیورتیک هایی نظیر فوروزماید).

هنگامی که این دارو با داروهای دیگری که میتوانند موجب خونریزی شوند، مصرف شود، خطر خونریزی ممکن است افزایش یابد. نمونه چنین داروهای شامل داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، “رقیق کننده های خون” از قبیل دابیگاتران / انوکساپارین / وارفارین، و غیره هستند.

تمام برچسب های داروهای تجویزی و بدون نسخه را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی مسکن های درد / کاهش دهنده های تب (آسپرین، NSAIDs مانند سلکوکسیب، دیفلونیسال، ایبوپروفن یا کتورولاک) هستند. این داروها شبیه به ایندومتاسین هستند و در صورتی که همراه با هم مصرف شوند، ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهند. با این حال، اگر پزشک شما به منظور جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (معمولا در دوزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلی گرم در روز) مصرف آسپرین را تجویز کرده است، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری داده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاص را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید. 3


پی نوشت:
1.www.coca.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.rastineh.com