بيماري خاموش






همه چيز درباره خود ارضايي

خود ارضايي

داستان انحرافات جنسي بواسطه فرهنگ منحط غربي و فاصله گرفتن اين جوامع از آموزه هاي آسماني و اصول اخلاقي و انساني به يکي از مهم ترين چالش هاي آنان امروز تبديل شده تا جايي که خود غربي ها و متوليان امور اجتماعي را در اين کشورها به وحشت انداخته .
با تحقيقي اجمالي لااقل ده ها مورد انجراف جنسي در بين جوامع مختلف قابل شناسايي است که هر چند بسياري از آنها در کشورهايي مانند ايران زمينه بروز و ظهور ندارد اما برخي از آنها متأسفانه ربطي به فرهنگ و مليت خاصي نداشته و در همه جا شايع و رايج است و در اين ميان يکي از بارزترين و شايع ترين انحرافات جنسي مسأله خود ارضايي است .
خود ارضايي که در عربي با تعابيري نظير استمناء، استشهاء خصخصه از آن ياد مي شود يکي از شايع ترين انحرافات جنسي در بين ملت هاي گوناگون از گذشته هاي دور تا کنون بوده که تقريبا در بين اکثر مذاهب و قوميت ها نيز عملي مذموم و ناپسند شمرده مي شد و کماکان نيز تا حد زيادي عمل قبيح و مذمومي محسوب مي شود .

صد در صد حرام

همان طور که مي دانيد مسأله خود ارضايي از زواياي گوناگوني همچون آثار جسمي،تبعات روحي مشکلات خانوادگي و اجتماعي و...مورد بررسي کارشناسان مربوطه قرار گرفته است اما يک جنبه مهم در اين مسأله بررسي فقهي و نگاه دقيق شرعي به اين مورد خاص است .
از آنجا که مسأله خود ارضايي معمولا امري مخفي و شخصي است و غالب مبتلايان به هيچ وجه تمايل به ابراز و بيان آن ندارند زواياي گوناگون اين امر از جمله احکام شرعي آن هم کمتر به گو ش افراد مي رسد و بسياري از مبتلايان به اين عارضه خطرناک متوجه آثار و تبعات منفي ديني آن نيستند .
مهم ترين نکته اي که بايد به آن توجه داشت اين است که «استمناء»از نظر همه مراجع حرام و در زمره گناهان کبيره محسوب مي شود برخي افراد اشکال مي کنند که اگر استمناءحرام است پس چرا در رساله هاي توضيح المسائل حرمت آن ذکر نشده ؟جواب اين سؤال روشن است !زيرا رساله توضيح المسائل تنها به ذکر بخشي از احکام پرداخته و بسياري از مسائل از جمله مسائل جديد در اين رساله ها نيامده بلکه در کتاب هاي استفتائات که از طرف مراجع چاپ مي شود به آنها اشاره مي شود .
به علاوه اکثر نظارت مراجع در کتاب هاي علمي آنها که مبسوط تر و دقيق تر از رساله هاي فارسي است ذکر مي شود و در اين کتاب ها حرمت استمناء ذکرشده به علاوه چنانکه گفتيم در کتاب هاي استفتاء و برخي رساله هاي فارسي هم ضمن بيان احکام روزه به حرمت اين عمل اشاره شده است .

حرا م از همه رقم !

عمل خودارضايي يا اسمتناءممکن است به شکل هاي متفاوتي صورت بگيرد اما آنچه مسلم است نفس اين عمل يعني انجام هر کاري که به انزال مني يا به وجود آمدن حالت تخليه شهواني منجر شود حرام است به هر صورتي و در هر شرايطي حتي اگر قرار گرفتن در يک موقعيت تحريکي خاص يا صحبت کردن با يک نامحرم يا ديدن يک عکس يا فيلم و يا خواندن يک کتاب منجر به ايجاد اين حالت در فرد شود انجام اين کار مصداق استمناء و حرام خواهد بود .
در واقع در حرمت اين عمل نتيجه ايجاد شده مورد توجه است نه راهکار به دست آمدن اين نتيجه به همين خاطر هر عمل اختياري که منجر به ايجاد اين نتيجه شود حرام خواهد بود . حتي اگر اين عمل فکر کردن يا تخيل کردن برخي صحنه ها باشد . ناگفته نماند حالت هاي ايجاد شده در مردان و زنان در ا نجام اين عمل حرام ممکن است متفاوت باشد اما اين تفاوت حالت مانع از حرام بودن اين عمل نمي شود .
نکته مهمي که بايد به آن توجه کرد اين است که حتي اگر اين عمل و دست ورزي با اندام تناسلي به انزال مني هم منجر نشود (چنانکه در مورد زنان غالبا همين طور است )اما نفس اين شکل لذت بردن از خود به تأکيد مراجعي مانند آيت الله بهجت ،مقام معظم رهبري،آيت الله فاضل ...به خودي خود حرام است .

استثنائي در کارنيست؟

در اکثر احکام شرعي ما موارد استثنائي و اضطراري پيش بيني شده يعني در موارد ويژه و آن هم با رعايت احکام ترخيص هايي داده شده اما بايد توجه دشت که منظور از وضعيت اضطراري اين نيست که اگر جواني خود را در فشار جنسي ببيند و براي خود مجوز انجام عمل شنيع خود ارضايي را صادر کند . حتي سؤالي که از برخي از مراجع در مورد جواز استمناءبراي نمونه گيري در آزمايشگاه هاي تشخيص و درمان ناباروري شده ايشان حتي اين موارد را از نوع ضرورتي که مجوز حل شدن اين عمل حرام باشد ندانسته اند .
در نتيجه مي توان فهميد مسأله اضطرار و اجبار در اين مورد تا چه حد خاص و ويژه است فرض کنيد فردي دچار بيماري صعب العلاجي باشد که درمان و به دست آوردن سلامت متوقف بر انجام آزمايش بر روي اسپرم باشد. امکان نمونه گيري بدون استمناءحرام هم وجود نداشته باشد .

بد بدتر ؟!

همين جا لازم است به يک نکته مهم اشاره کنيم و آن اينکه بعضي افراد گمان مي کنند استمناء و خود ارضايي راهي براي مبتلا نشدن به رفتار هاي پر خطرتر و پرمفسده تري مانند رابطه نامشروع است و اگر فردي خود را مخير بين آلودگي به زنا يا لواط و يا خود ارضايي ببيند خيال مي کنند. بهتر است خود ارضايي کند و بين بد و بدتر بد را برگزيند . و به خيال اين که اين از چاله به چاه مي افتند شايد هم از چاه به دره!يک راه حل محسوب مي شود !
اتفاقا همين سؤال از برخي مراجع هم شده که اگر خود ارضايي مانع آلوده شدن به گناهان بزرگ تر است مي توان از باب دفع افسد به فاسد آن را انجام داد؟ايشان پاسخ دادند :«براي ترک يک گناه نمي توان به گناه ديگري پناه برد.»

ما نمي گوييم

جالب اينجاست که نظير همين سؤال از معصومين عليهم السلام هم شده و سائل تلاش کرده به نوعي کوچک بودن گناه استمناء را در برابر زنا از زبان امام صادق عيه السلام تأييد کند که حضرت از بيان اين مطلب خودداري فرمودند بد نيست برخي از اين روايات را مرور کنيم.
از امام صادق عليه السلام در مورد استمناءپرسيدند حضرت فرمودند :«گناه بزرگي است که خداوند در قرآن از آن نهي فرموده است . استمناء کننده مثل اين است که با خودش نکاح (زنا )کرده باشد اگر کسي را که چنين کاري مي کند بشناسم با او هم غذا نخواهم شد.»
راوي از امام پرسيد:گناه زنا بزرگ تر است يا استمناء؟حضرت فرمودند :«استمناءگناه بزرگي است »
امام صادق در جاي ديگر فرمودند :«خداوند با نظر رحمت به استمناءکننده نمي نگرد »و رسول خدا نيز :«هر کس شهوتش را با دست دفع کند مورد لعنت و نفرت خداوند است
به علاوه در برخي روايات ديگر اين عمل فاحشه و حتي نوعي زنا خوانده شده در نتيجه سادگي است که فردي گناه اين عمل را خفيف و سبک بشمارد به علاوه اصولا از نظر علماي اخلاق گناهي به نام صغيره وجود ندارد و همه گناهان کبيره هستند و همچنين مشکل خطرناکي که در گناه خودارضايي وجوددارد آن است که فرد آن را کم ارزش تلقي کرده نسبت به انجام آن بي تفاوت مي شود همچنين به انجام آن اعتياد پيدا مي کند که خود اين اصرار برگناه و کم اهميت تلقي کردن آن بسيار خطرناک است .

نصيحت هاي دشمن

متأسفانه در سال هاي اخير در فضاي اينترنت و فضاهاي مشابه تلاش زيادي شده که خود ارضايي عمل کاملا طبيعي ،انساني و قابل قبول تلقي شود حتي برخي مراکز پزشکي غربي و متأسفانه مقلدين داخلي آنها تأکيد مي کنند که براي خود ارضايي هيچ ضرر شناخته شده اي به اثبات نرسيده است.
از طرفي براي درمان برخي فشارهاي روحي و رواني مانند استرس و..انجام اين عمل زشت را مفيد دانسته جوانان را به انجام آن تشويق مي کنند و ديد و شنيده شده برخي افراد در داخل کشور هم کورکورانه همين شيوه را براي درمان برخي بيماران توصيه مي کنند .درحاليکه:
اولا يک انسان مؤمن و معتقد به خداوند اين معيار و مبناي رفتارهايش را تنها ضرر جسمي نمي داند تا اگر عملي براي جسمش ضررنداشت پس جايز است وحتي مفيد باشد بلکه مبنا در کنار رعايت سلامت جسم ،ضررهاي خاص روحي و معنوي و اخروي است و يقينا ديدگاه فردي که براي اصول و مباني ديني اسلام ارزشي قائل نيست هيچ اعتبار و ارزشي نخواهد داشت .
ثانيا براساس روايات خداوند درمان و شفا را در کار حرام قرار نمي دهد و اگر اين عمل فوائدي دارد مضرات بي شماري هم دارد که نمي توان به آن تن داد به علاوه به تأکيد همين کارشناسان همين فوائد احتمالي از راه هاي ديگري هم به دست مي آيد و ضرورتي برانجام اين عمل حرام نيست .
ثالثا:همين کارشناسان و محققان غربي هم تأکيد دارند بي ضرر بودن خود ارضايي مربوط به انجام موقت آن است نه تکرار و اعتياد در انجام آن مشکلي که در غالب افراد مبتلا به اين عمل زشت به وجود مي آيد و در اين صورت نتيجه همان مي شود که خود اين جوانان به آن مي رسند يعني انواع و اقسام بيماري ها و ضعف هاي جسمي و روحي را در خود مشاهده مي کنند و خود يقين دارند که اينها نتيجه خود ارضايي است .
در هر صورت اگر همه عالم و آدم تأکيد کنند که اين عمل بسيار خوب و مفيد است اما براي يک مسلمان معتقد کلام امام صادق حجت است که فرمود :«خداوند با نظر رحمت به چنين فردي نمي نگرد.»و دوري از رحمت خدا يعني عين جهنم!

به خدا نمي دانستيم!

اما تکليف جواناني که به خاطر يک اشتباه يا يک دوستي نامناسب با اين عمل زشت آشنا شده و به آن مبتلا شده اند چيست؟ در حاليکه تا مدت ها پس از انجام اين عمل از گناه بودن آن و لزوم غسل و...مطلع نبودند .
يقينا اين عمل از گناهان کبيره بوده و پس از انجام آن و خروج مني غسل بر انسان لازم مي شود و اگر فردي ندانسته نماز و روزه هايش را در حال جنابت انجام داد بايد مقداري از نمازها را که يقين دارد در اين حال انجام داده قضا کند اما در مورد روزه قدري مسأله متفاوت است چون در بطلان روزه ماه رمضان علم به بقاء بر جنابت مبطل است يعني شخصي با اين که مي داند بايد غسل کند بدون غسل وارد روزه شود روزه او باطل است به همين خاطر وضعيت افراد قدري متفاوت خواهد شد چون ممکن است برخي جاهل قاصر باشند و برخي مقصر که توضيح آن در رساله ها آمده در هر حال توصيه مي شود به خاطر اخلاقي که در نظر مراجع در اين خصوص وجود دارد هر فردي که خداي نکرده دچار چنين مشکلي بوده و به رساله يا استفتائات مرجع خود مراجعه نماييد .

حسن ختام

کلام آخر هم اين که دست عزيز!هر چند ازدواج بهترين راه کار براي جلوگيري از انحرافات جنسي معرفي مي شود اما يقين بدانيد که اگر انسان به دنبال تقوا و تهذيب نفس نباشد حتي پس از ازدواج هم گرفتار انواع آلودگي هاي جنسي خواهد بود .
اين را عرض کرديم تا جواني که زمينه ازدواج ندارد از خدا شاکي نباشد که چرا چنين حکم دشواري را براي او قرارداده در حالي کا امکان ازدواج را برايش فراهم نکرده است؛مطمئن باشيد تقويت اراده و قدرت تسلط برتمايلات نفساني و مبارزه با اين دشمن دروني که جنگ بزرگ و جها اکبر خوانده شده مهم ترين راهکار رسيدن به آرامش و تعادل و رستگاري است والا بسيارند افرادي که انحرافات جنسي آنها پس از ازدواج نه تنها برطرف نشده بلکه چندين برابر هم شده است .
تنها اين را بدانيد که هزاران نفر با توکل به خدا و توسل به اولياء او و تلاش و اراده از اين آلودگي به کلي فاصله گرفتند و از طوفان شهوت و آلودگي به گناه پا بر ساحل تقوا و آرامش و پاکي گذاشتند . جواني مي گفت :چندين سال مبتلا به خود ارضايي بودم و نمي توانستم آن را ترک کنم تا اينکه از فردي شيندم که مي گفت:«هر دست انسان 5انگشت دارد به نشانه 5تن آل عبا و 14بند دارد به نشانه 14معصوم »با شنيدن اين تشبيه خيلي گريه کردم و با خود گفتم اين دست من که نعمت خدا و نشانه و تذکره اولياء اوست چرا بايد در راه گناه به کار رود و با همين تلنگر به کلي خود ارضايي را رها کردم .
مي بينيد که با يک دست هم مي توان کارهاي بزرگي انجام داد .
«به اميد پاکي و سربلندي همه جوانان وطن »
1ـ وسائل الشيعه ،ح18،ص575
2ـ شهيد دستغيب،گناهان کبيره ،ح 2ص331
3 ـ وسائل الشيعه ،ح14،ص268
4ـ مستدرک ،کتاب انکاح ،ص570
منبع : ماهنامه فرهنگي اجتماعي ديدار شماره 110