بيماري خاموش
همه چيز درباره خود ارضايي
خود ارضايي
با تحقيقي اجمالي لااقل ده ها مورد انجراف جنسي در بين جوامع مختلف قابل شناسايي است که هر چند بسياري از آنها در کشورهايي مانند ايران زمينه بروز و ظهور ندارد اما برخي از آنها متأسفانه ربطي به فرهنگ و مليت خاصي نداشته و در همه جا شايع و رايج است و در اين ميان يکي از بارزترين و شايع ترين انحرافات جنسي مسأله خود ارضايي است .
خود ارضايي که در عربي با تعابيري نظير استمناء، استشهاء خصخصه از آن ياد مي شود يکي از شايع ترين انحرافات جنسي در بين ملت هاي گوناگون از گذشته هاي دور تا کنون بوده که تقريبا در بين اکثر مذاهب و قوميت ها نيز عملي مذموم و ناپسند شمرده مي شد و کماکان نيز تا حد زيادي عمل قبيح و مذمومي محسوب مي شود .
صد در صد حرام
از آنجا که مسأله خود ارضايي معمولا امري مخفي و شخصي است و غالب مبتلايان به هيچ وجه تمايل به ابراز و بيان آن ندارند زواياي گوناگون اين امر از جمله احکام شرعي آن هم کمتر به گو ش افراد مي رسد و بسياري از مبتلايان به اين عارضه خطرناک متوجه آثار و تبعات منفي ديني آن نيستند .
مهم ترين نکته اي که بايد به آن توجه داشت اين است که «استمناء»از نظر همه مراجع حرام و در زمره گناهان کبيره محسوب مي شود برخي افراد اشکال مي کنند که اگر استمناءحرام است پس چرا در رساله هاي توضيح المسائل حرمت آن ذکر نشده ؟جواب اين سؤال روشن است !زيرا رساله توضيح المسائل تنها به ذکر بخشي از احکام پرداخته و بسياري از مسائل از جمله مسائل جديد در اين رساله ها نيامده بلکه در کتاب هاي استفتائات که از طرف مراجع چاپ مي شود به آنها اشاره مي شود .
به علاوه اکثر نظارت مراجع در کتاب هاي علمي آنها که مبسوط تر و دقيق تر از رساله هاي فارسي است ذکر مي شود و در اين کتاب ها حرمت استمناء ذکرشده به علاوه چنانکه گفتيم در کتاب هاي استفتاء و برخي رساله هاي فارسي هم ضمن بيان احکام روزه به حرمت اين عمل اشاره شده است .
حرا م از همه رقم !
در واقع در حرمت اين عمل نتيجه ايجاد شده مورد توجه است نه راهکار به دست آمدن اين نتيجه به همين خاطر هر عمل اختياري که منجر به ايجاد اين نتيجه شود حرام خواهد بود . حتي اگر اين عمل فکر کردن يا تخيل کردن برخي صحنه ها باشد . ناگفته نماند حالت هاي ايجاد شده در مردان و زنان در ا نجام اين عمل حرام ممکن است متفاوت باشد اما اين تفاوت حالت مانع از حرام بودن اين عمل نمي شود .
نکته مهمي که بايد به آن توجه کرد اين است که حتي اگر اين عمل و دست ورزي با اندام تناسلي به انزال مني هم منجر نشود (چنانکه در مورد زنان غالبا همين طور است )اما نفس اين شکل لذت بردن از خود به تأکيد مراجعي مانند آيت الله بهجت ،مقام معظم رهبري،آيت الله فاضل ...به خودي خود حرام است .
استثنائي در کارنيست؟
در نتيجه مي توان فهميد مسأله اضطرار و اجبار در اين مورد تا چه حد خاص و ويژه است فرض کنيد فردي دچار بيماري صعب العلاجي باشد که درمان و به دست آوردن سلامت متوقف بر انجام آزمايش بر روي اسپرم باشد. امکان نمونه گيري بدون استمناءحرام هم وجود نداشته باشد .
بد بدتر ؟!
اتفاقا همين سؤال از برخي مراجع هم شده که اگر خود ارضايي مانع آلوده شدن به گناهان بزرگ تر است مي توان از باب دفع افسد به فاسد آن را انجام داد؟ايشان پاسخ دادند :«براي ترک يک گناه نمي توان به گناه ديگري پناه برد.»
ما نمي گوييم
از امام صادق عليه السلام در مورد استمناءپرسيدند حضرت فرمودند :«گناه بزرگي است که خداوند در قرآن از آن نهي فرموده است . استمناء کننده مثل اين است که با خودش نکاح (زنا )کرده باشد اگر کسي را که چنين کاري مي کند بشناسم با او هم غذا نخواهم شد.»
راوي از امام پرسيد:گناه زنا بزرگ تر است يا استمناء؟حضرت فرمودند :«استمناءگناه بزرگي است »
امام صادق در جاي ديگر فرمودند :«خداوند با نظر رحمت به استمناءکننده نمي نگرد »و رسول خدا نيز :«هر کس شهوتش را با دست دفع کند مورد لعنت و نفرت خداوند است
به علاوه در برخي روايات ديگر اين عمل فاحشه و حتي نوعي زنا خوانده شده در نتيجه سادگي است که فردي گناه اين عمل را خفيف و سبک بشمارد به علاوه اصولا از نظر علماي اخلاق گناهي به نام صغيره وجود ندارد و همه گناهان کبيره هستند و همچنين مشکل خطرناکي که در گناه خودارضايي وجوددارد آن است که فرد آن را کم ارزش تلقي کرده نسبت به انجام آن بي تفاوت مي شود همچنين به انجام آن اعتياد پيدا مي کند که خود اين اصرار برگناه و کم اهميت تلقي کردن آن بسيار خطرناک است .
نصيحت هاي دشمن
از طرفي براي درمان برخي فشارهاي روحي و رواني مانند استرس و..انجام اين عمل زشت را مفيد دانسته جوانان را به انجام آن تشويق مي کنند و ديد و شنيده شده برخي افراد در داخل کشور هم کورکورانه همين شيوه را براي درمان برخي بيماران توصيه مي کنند .درحاليکه:
اولا يک انسان مؤمن و معتقد به خداوند اين معيار و مبناي رفتارهايش را تنها ضرر جسمي نمي داند تا اگر عملي براي جسمش ضررنداشت پس جايز است وحتي مفيد باشد بلکه مبنا در کنار رعايت سلامت جسم ،ضررهاي خاص روحي و معنوي و اخروي است و يقينا ديدگاه فردي که براي اصول و مباني ديني اسلام ارزشي قائل نيست هيچ اعتبار و ارزشي نخواهد داشت .
ثانيا براساس روايات خداوند درمان و شفا را در کار حرام قرار نمي دهد و اگر اين عمل فوائدي دارد مضرات بي شماري هم دارد که نمي توان به آن تن داد به علاوه به تأکيد همين کارشناسان همين فوائد احتمالي از راه هاي ديگري هم به دست مي آيد و ضرورتي برانجام اين عمل حرام نيست .
ثالثا:همين کارشناسان و محققان غربي هم تأکيد دارند بي ضرر بودن خود ارضايي مربوط به انجام موقت آن است نه تکرار و اعتياد در انجام آن مشکلي که در غالب افراد مبتلا به اين عمل زشت به وجود مي آيد و در اين صورت نتيجه همان مي شود که خود اين جوانان به آن مي رسند يعني انواع و اقسام بيماري ها و ضعف هاي جسمي و روحي را در خود مشاهده مي کنند و خود يقين دارند که اينها نتيجه خود ارضايي است .
در هر صورت اگر همه عالم و آدم تأکيد کنند که اين عمل بسيار خوب و مفيد است اما براي يک مسلمان معتقد کلام امام صادق حجت است که فرمود :«خداوند با نظر رحمت به چنين فردي نمي نگرد.»و دوري از رحمت خدا يعني عين جهنم!
به خدا نمي دانستيم!
يقينا اين عمل از گناهان کبيره بوده و پس از انجام آن و خروج مني غسل بر انسان لازم مي شود و اگر فردي ندانسته نماز و روزه هايش را در حال جنابت انجام داد بايد مقداري از نمازها را که يقين دارد در اين حال انجام داده قضا کند اما در مورد روزه قدري مسأله متفاوت است چون در بطلان روزه ماه رمضان علم به بقاء بر جنابت مبطل است يعني شخصي با اين که مي داند بايد غسل کند بدون غسل وارد روزه شود روزه او باطل است به همين خاطر وضعيت افراد قدري متفاوت خواهد شد چون ممکن است برخي جاهل قاصر باشند و برخي مقصر که توضيح آن در رساله ها آمده در هر حال توصيه مي شود به خاطر اخلاقي که در نظر مراجع در اين خصوص وجود دارد هر فردي که خداي نکرده دچار چنين مشکلي بوده و به رساله يا استفتائات مرجع خود مراجعه نماييد .
حسن ختام
اين را عرض کرديم تا جواني که زمينه ازدواج ندارد از خدا شاکي نباشد که چرا چنين حکم دشواري را براي او قرارداده در حالي کا امکان ازدواج را برايش فراهم نکرده است؛مطمئن باشيد تقويت اراده و قدرت تسلط برتمايلات نفساني و مبارزه با اين دشمن دروني که جنگ بزرگ و جها اکبر خوانده شده مهم ترين راهکار رسيدن به آرامش و تعادل و رستگاري است والا بسيارند افرادي که انحرافات جنسي آنها پس از ازدواج نه تنها برطرف نشده بلکه چندين برابر هم شده است .
تنها اين را بدانيد که هزاران نفر با توکل به خدا و توسل به اولياء او و تلاش و اراده از اين آلودگي به کلي فاصله گرفتند و از طوفان شهوت و آلودگي به گناه پا بر ساحل تقوا و آرامش و پاکي گذاشتند . جواني مي گفت :چندين سال مبتلا به خود ارضايي بودم و نمي توانستم آن را ترک کنم تا اينکه از فردي شيندم که مي گفت:«هر دست انسان 5انگشت دارد به نشانه 5تن آل عبا و 14بند دارد به نشانه 14معصوم »با شنيدن اين تشبيه خيلي گريه کردم و با خود گفتم اين دست من که نعمت خدا و نشانه و تذکره اولياء اوست چرا بايد در راه گناه به کار رود و با همين تلنگر به کلي خود ارضايي را رها کردم .
مي بينيد که با يک دست هم مي توان کارهاي بزرگي انجام داد .
«به اميد پاکي و سربلندي همه جوانان وطن »
منابع :
1ـ وسائل الشيعه ،ح18،ص575
2ـ شهيد دستغيب،گناهان کبيره ،ح 2ص331
3 ـ وسائل الشيعه ،ح14،ص268
4ـ مستدرک ،کتاب انکاح ،ص570
منبع : ماهنامه فرهنگي اجتماعي ديدار شماره 110