شیرینی پفکی یا همان مرنگ را می توانید با هزینه ای کم و فقط با سفیده تخم مرغ در منزل تهیه کنید. در ادامه این بخش طرز تهیه شیرینی پفکی را در اختیار شما قرار داده ایم.

شیرنی پفکی را می توانید با پودر گردو و با پودر نارگیل نیز تهیه کنید و در ایام عید از مهمان هایتان با شیرنی گردویی پفکی و شیرینی نارگیلی پفکی پذیرایی کنید. در این مطلب دستور پخت شیرینی پفکی ساده، شیرینی پفکی نارگیلی و شیرینی پفکی فضایی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه ۳ نوع شیرینی پفکی مجلسی با طعم های متفاوت را در این مطلب مشاهده می کنید.


شیرینی پفکی ساده


مواد لازم
سفیده تخم مرغ : ۱ لیوان

وانیل : ۱/۴ قاشق چای خوری

پودر شکر : ۲ لیوان

پودر هل : به میزان لازم ( در صورت تمایل )

آبلیمو : ۱.۳ قاشق چای خوری

رنگ خوراکی : به میزان لازم (در صورت تمایل )

طرز تهیه شیرینی پفکی ساده
در مرحله اول فر را در روی دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به خوبی داغ شود. سپس سفیده های تخم مرغ را از زرده جدا کنید و آن ها را در درون ظرفی خشک با یکدیگر مخلوط کنید و با کمک هم زن سفیده های تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا سفید شوند و به خوبی پف کنند.

سپس پودر شکر را به آرامی و کم کم به سفیده ها اضافه کنید و هم زدن مخلوط سفیده و شکر را آنقدر ادامه بدهید تا مایه شیرینی پفکی حالت کش داری را به خود بگیرد.

در مرحله بعد رنگ، آب لیمو و وانیل و پودر هل ( و در صورت تمایل رنگ خوراکی ) را به مایه شیرینی اضافه کنید و با کمک قاشق این مواد را به خوبی با مایه شیرینی مخلوط کنید سپس قالب فر را چرب کنید و یا کاغذ روغنی را در قالب فر بیندازید و مایه شیرینی پفکی  را در درون قیف با سر شکوفه بریزید و در قالب فر مایه شیرینی را به شکل شکوفه با فاصله مناسبی بریزید.قالب فر را به مدت ۲۰ دقیقه در درون فر بگذارید تا شیرینی ها به خوبی پخته شوند بعد از این که شیرینی ها پخته شدند آن ها پس از خنک شدنشان در درون ظرف مناسبی بچینید.

نکات مهم پخت شیرینی پفکی
برای طرز تهیه مرنگ سفیده های تخم مرغ را ۱ ساعت قبل از هم زدن در دمای محیط قرار دهید.

برای یک عدد سفیده دو برابر پودر شکر لازم است.

شیرینی پفکی بهتر است در دمای کم فر پخته شود بنابراین بعد از ۵ دقیقه می توانید حرارت فر را خاموش کنید تا شیرینی ها با گرمای فر پخته شوند.

شیرینی پفکی رنگ سفیدی دارد شما می توانید در صورت دلخواه به مایه این شیرینی خوشمزه هر نوع رنگ خوراکی دلخواهی را اضافه کنید.

می توانید در هنگام پخت شیرینی پفکی به مایه آن پودر کاکائو و یا اسانس وانیل نیز اضافه کنید.1


شیرینی پفکی نارگیلی

بعضی وقتها نمی دونید با سفیده تخم مرغها چیکار کنید . این دستوری هست که فقط با سفیده تخم مرغ درست می شه و زرده در اون دخیل نیست.این یه شیرینی بسیار تردی هست که فقط یه چایی کنارش کم داره .

مواد لازم
 پودر نارگیل 150 گرم

 پودر قند250 گرم 

 سفیده تخم مرغ 4 عدد

 پودر هل 1 ق م

خلال پسته جهت تزیین

طرز تهیه  شیرینی پفکی نارگیلی
سفیده تخم مرغ رو با همزن هم می زنید . مرحله به مرحله عکس گذاشتیم تا ببینید به چه حالتی باید برسید.

بعد قاشق قاشق پودر قند اضافه کرده و هم بزنید .

در نهایت پودر هل رو بریزید .

سپس ظرف حاوی سفیده رو روی قابلمه ای که آبجوش داخل اون هست و با حرارت ملایم در حال جوش هست ، قرار می دیم  و به هم زدن ادامه می دیم .

سفیده رو انقدر هم می زنیم تا زمانیکه همزن رو وقتی به سمت بالا می کشیم به این صورت فرم گرفته بمونه .

بعد از روی حرارت برداشته و پودر نارگیل رو اضافه کرده و مخلوط می کنیم .

داخل قیف و ماسوره ریخته و روی سینی با کمی فاصله می ریزیم .

بعد روی هر کدام یه دونه خلال پسته قرار می دیم .

سپس داخل فری که با دمای 160 درجه سانتیگراد گرم شده بمدت 7 - 10 دقیه قرار می دیم.

نکته 
مدت زمان بسته به دمای فرتون ممکنه کم یا زیاد بشه کافیه زیر شیرینی کمی رنگ بگیره و قرار نیست شیرینی ها تغییر رنگ بدن بلکه باید به همون صورت سفید بمونن .2


شیرینی پفکی فضایی


مواد لازم
شکلات تلخ: ۵۰ گرم

پودرشکر: ۵۰ گرم

زرده تخم‌مرغ: یک عدد

آرد: ۱۱۰ گرم

پودرکاکائو: ۲۰ گرم

گردوی خرد شده: ۶۰ گرم

شکلات چیپسی: ۴۰ گرم

کره: ۵۰ گرم

روش تهیه
ابتدا شکلات را روی بخارآب ذوب می‌کنیم. پودرشکر و کره را داخل کاسه همزن می‌ریزیم و آنقدر هم می‌زنیم تا پف کرده و یکدست شوند. زرده تخم‌مرغ را اضافه کرده و ۳۰ ثانیه دیگر با همزن برقی به هم زدن ادامه می‌دهیم.

آرد و کاکائو را با هم سه‌بار الک می‌کنیم به همراه گردوی خرد شده و شکلات چیپسی داخل مواد می‌ریزیم و تا آخرکار با درجه تند همزن برقی هم می‌زنیم تا مایه نسبتا سفتی حاصل شود.

مایه را ۱۰ دقیقه داخل کاسه همزن در دمای محیط استراحت می‌دهیم، داخل قیف می‌ریزیم و با ماسوره ساده یا حتی بدون ماسوره به اندازه یک گردوی بدون پوست از مواد روی کاغذ روغنی که کف سینی قرار داده‌ایم و آن را چرب کرده‌ایم، می‌گذاریم.

پفک‌ها را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه روی پنجره وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم، قرار داده‌ و می‌پزیم.

نکته
برای تهیه شیرینی پفکی فضایی حتما به این موضوع دقت کنید که سینی زیاد داخل فر نماند؛ بیش از حد پخته شدن بیسکویت‌ها باعث سفت و خشک شدن آنها می‌شود. پس از ۱۲ تا ۱۵ دقیقه که آنها را از فر خارج کردیم ۱۵ دقیقه نیز در دمای محیط قرار می‌دهیم تا کمی حرارت خود را از دست بدهند، سپس پفک‌ها را داخل ظرف دربسته قرار داده و در ظرف را می‌بندیم، درنهایت می‌توانیم مابین هردوتا از بیسکویت‌ها مقداری پنیرخامه‌ای یا کرم پاتی‌سیو قرار دهیم و هردوی آنها را به هم بچسبانیم.3


پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.beytoote.com
3.www.ashpaziha.com