زنان خانه دار و فناوری

خانواده مجموعه مقدسی است که در برگیرنده کنش های مختلف انسان اولیه نسبت به همنوعان خود و زیربنایی ترین موضوع در مباحث شناخت اجتماع و محیط پیرامون آن می باشد. بدیهی است این نظام باید از چندان دوام و استحکامی برخوردار باشد که در مواجهه با تندرهای سهمناک و گوناگون، سربلند و فائق بیرون آید. در هر نظامی هدف، رسیدن به نهایت مطلوب و ایده آل است. خانواده نیز از این امر مستثنی نبوده و لذا برخی از عواملی که بقای آن را تداوم می بخشد عبارت اند از:
 
۱) عواطف انسانی و عشق و علاقه افراد خانواده به یکدیگر به دلایل سببی و نسبی.
۲) الزام بر حمایت های متقابل افراد خانواده از یکدیگر.
۳) نیازهای مادی افراد خانواده به یکدیگر.
۴) پاسخگویی به غرایز انسانی از نظر توجیه فرزندان و امثال آن.
 
هر پدر و مادری به عنوان مسئولین و کارگزاران این سیستم سعی دارند که علاوه بر تأمین نیازهای زندگی، فرزندانی سالم و صالح به جامعه تحویل دهند و صد البته وجود برنامه ریزی به منظور مشخص کردن سیر حرکتی و ارزیابی عملکرد مقطعی امری ضروری و بدیهی است. بدین ترتیب هر چه این اعتقادها مستحکم تر و با قوام تر باشد، بقای کشور و جامعه که مجموعه فرایند میلیونها خانواده است نیز بادوام تر و استوارتر می گردد.
 
در هزاره سوم، فناوری اطلاعات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز آنچنان با زندگی مردم عجین گردیده است که روی گردانی و بی توجهی به آن اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد.
 
کامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی در منزل، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس های درس و توسعه و ترویج تجارب الکترونیکی همگی به عنوان بخشی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات قلمداد می شوند. اگر چه این عوامل هنوز در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارد، اما در همین حد نیز تأثیرهای شگرف خود را بر رفاه و آسایش زندگی انسان ها نشان داده است. باید به خاطر داشت که بروز هر پدیده در زندگی انسانی تأثیرات خاص (مثبت و منفی) را به همراه خواهد داشت و فناوری اطلاعات هم از این مقوله مستثنی نیست.
 

اینترنت چیست؟

اینترنت در سال ۱۹۶۸ طراحی گردید و ۲ سال بعد ارتباط بین پنج نقطه را برقرار کرد. در سال ۱۹۷۴ پروتکل TCP معرفی شد. در طی ده سال هزار پایگاه در روی آن ایجاد گردید. در حال حاضر رشد اینترنت بیشتر از تخیل بشر بوده است؛ به طوری که پیش بینی می شود تعداد کاربران تا سال ۲۰۰۵ به حدود دو میلیارد نفر برسد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۸۰٪ افراد کره زمین به اینترنت دسترسی داشته باشند. در کشور ما نیز اقدام هایی در دست انجام است تا آن را از رتبه نزدیک به آخر در بین کشورهای جهان به جایگاه بالاتری برساند.
 
اینترنت یا شبکه های اطلاعاتی یکی از مفیدترین و مورد استفاده ترین ابزار موجود در دنیای امروز است، اما مثل همه ابزارهای دیگر ارتباطی، محاسن و معایبی هم دارد. امروزه عامل بسیاری از فجایع در جامعه این وسیله ارتباطی است. در حدود دو دهه قبل حروفی از قبیل http و www هیچ معنایی به همراه نداشت، اما امروزه این کلمات عجیب می تواند شما را به آن سوی دنیا ببرد. کلمه www مخفف (world wide web) می باشد.
 
ابتدا شبکه اطلاعاتی به منظور ارتباط بین دانشگاه های مختلف، مدارس عالی، ادارات دولتی و مراکز تحقیقی در نظر گرفته شده بود، اما امروزه کارهای تجاری، تشکیلات غیردولتی و همچنین افراد را در سرتاسر دنیا پوشش می دهد که فکر می کنند حرفی برای زدن یا کالایی برای فروختن دارند.

 

محاسن استفاده از اینترنت

اینترنت از دهه ۱۹۹۰ در حالی که در بیش از ۵۰ کشور وجود داشت وارد جهان سوم شد. آمار در شش ماه اول سال ۱۹۹۵ نشان دهنده رشد قابل ملاحظه آن در کشورهای آفریقایی و آسیایی است. این وسیله در درجه اول جهت به دست آوردن اطلاعات در نظر گرفته شده است. با اینترنت شما می توانید در هر کجا و در هر زمان با هر کس که او هم مایل باشد تماس بگیرید. هزاران کتابخانه مختلف را شب یا روز زیر و رو کنید. می توانید از سر کار خود به مراجعه های منزلتان پاسخ دهید یا در خانه به مراسلات تجاری خود رسیدگی کنید. شبکه پر از اطلاعات است. از مواظبت و تعمیر توالت شما تا معماری های قرن ۱۳ انگلیس. مهم تر اینکه همه این اطلاعات با فشار یک دکمه به دست می آید. بدون دردسر و هیچ دغدغه ای. شبکه برخلاف کتابخانه محل، همیشه باز است. می توانید این کار را همراه غذا خوردن در آشپزخانه یا در محیط کارتان انجام دهید. برای شبکه؛ جنسیت کاربر، نژاد، مذهب و یا ملیت مهم نیست. هیچ تبعیضی در به کارگیری آن وجود ندارد. هر کس با علم و آشنایی با شبکه می تواند مطالبی را در آنجا به چاپ رسانده و یا به دست آورد. همین ویژگی به افراد اجازه میدهد که در سراسر دنیا اطلاعات را رد و بدل کرده و با هم ارتباط داشته باشند. می توانیم به دنبال تاریخ باستانی چین هم بگردیم، حتی قادر خواهیم بود تا با متخصصی در این زمینه در خود چین صحبت کنیم و تمام این کارها در چند ساعت قابل انجام است. با اینترنت به دنیا سفر می کنیم، نادیده ها را می بینیم و ناشنیده ها را می شنویم. با استقرار سیستم های الکترونیکی می توان در محیط خانه از فعالیت های موازی، بینظمی و اختلال ها جلوگیری کرد.
 
ایجاد فراغت بیشتر، از جمله عواملی است که می تواند به عنوان بازتاب این پدیده تلقی شده و محیط گرم و روابطی مستحکم در محیط خانواده ایجاد نماید.
 
فناوری ابزار، بستر لازم را از نظر فنی به وجود خواهد آورد تا دسترسی به دانش جهانی میسر شود و از این طریق خلاقیت، پویایی، نوآوری و رفاه و آسایش در امور روزمره خانواده ها افزایش یابد. فناوری پیشرفته سبب خواهد شد تا ارتباطات مناسب و ارزان قیمت برای همگان فراهم شده و دسترسی به حجم بزرگی از اطلاعات و تجربه های خوب و بد جهان در هر لحظه و در هر جا فراهم شود.
 
حضور میلیون ها گروه، انجمن و دسته جات مجازی که امروزه در اینترنت شکل گرفته اند، اگر حقوق انسانی را رعایت نمایند دورنمای زیبایی از فردای بهتر را نشان میدهند. اگر چه رشد و توسعه گروهها و انجمن هایی با دیدگاه ها و اندیشه های متناسب با اخلاق خانواده باعث توسعه فرهنگی شده و وجودشان لازم و پسندیده است، اما به دلیل عدم وجود ضوابط و مقررات جهانی و انحراف های ناشی از آن متأسفانه در اینترنت هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که همه گروه ها و انجمن ها در جهت و راستای اهداف انسانی شکل بگیرند و فعالیت نمایند؛ زیرا در کنار گروه ها و انجمن های خوبی مانند انجمن مبارزه با ایدز، مبارزه با سرطان، گروههای آزادی خواه و مدافع حقوق بشر در مواردی حضور انجمن هم جنس بازان و گروه های خشن و جانی هم دیده شود.
 
معمولا بعضی از سایت ها سوگیری ها و تعصب های خاص خودشان را دارند و تا آنجا که این مسئله برای همه روشن باشد موردی ایجاد نمی کند. برای بررسی یک «سایت» این موضوع را مدنظر قرار دهید که تبلیغ ها و یا مطالب بدون تعصب به خواننده منتقل می شود، آیا آنها گروهی با مأموریت و هدف خاص هستند؟ «سایت» کجا ایجاد شده؟ آیا متعلق به گروهی خاص باتعصب فرهنگی یا کشوری است؟ آیا صفحه و تاریخ دارد؟ دانستن تاریخ در یک مطلب علمی بسیار اهمیت دارد و در واقع دو هدف را می پوشاندن یکی اینکه مطالب تا چه حد جدید هستند و دیگر اینکه «سایت» مراجع دارد یا نه.
 
اطلاعاتی که از یک سایت گرفته میشود باید دقیق و جدید باشد. آنچه در «وب» می خوانید ممکن است کاملا غلط و منحرف کننده باشد. از آنجا که اکثر مردم تصور می کنند اطلاعات شبکه درست و معتبر است بر آنها تکیه کرده و همین مسئله می تواند منجر به انحراف شود. در واقع هیچ قانونی و یا نظمی برای نوشتن مطلب در «سایت» وجود ندارد. انواع مختلف تقلب و جرم و جنایت های کامپیوتری به قدری رایج است که در بسیاری از کشورها بخش خاصی به بررسی این مسائل اختصاص داده شده است.

 

معایب استفاده از اینترنت

طبیعتا ما در یک دنیای کامل زندگی نمی کنیم، هیچ چیز کامل نیست. همان طوری که خواهیم دید این وسیله بسیار مفید و تکنولوژی جدید مسائلی را هم به همراه خواهد آورد.
 
ملموس ترین مشکل استفاده از شبکه همان هدف آن و در واقع اطلاعات است. در حال حاضر آن قدر اطلاعات در شبکه وجود دارد که جستجو برای موضوعی خاص می تواند کسل کننده باشد. می توان ساعتها در «وب»های مختلف چرخید و آنچه را که دقیقا به دنبال آن هستید نیابید. این مسئله از آنجا که ناشی می شود که هیچ استاندارد و یا قانون منظمی برای سازماندهی و طبقه بندی وجود ندارد. هر زمان به دنبال اطلاعاتی هستیم از چیزی به نام موتور جستجو استفاده می کنیم.
 
مکانیزم این جستجو کاملا آزادانه است و ممکن است شما را به نتایجی برساند که اصلا مدنظر نبوده و از اهمیت خاصی هم برخوردار نباشد. مثل این است که در یک انبار کاه به دنبال سوزنی بگردید. موضوع دیگر عدم اعتبار اطلاعات موجود در شبکه است. هزاران دلار باید جهت چاپ یک کتاب هزینه شود. برنامه های رادیو و تلویزیون حتی هزینه بیشتری را خواهد داشت. مجلات با دقت حقایق را بررسی کرده و دانشگاه ها از روش های تحلیل محتوا برای اطمینان از صحت داده ها استفاده می کنند. اما همه می توانند، در کمتر از چند ساعت سایت ایجاد کرده و آنچه مایل اند در آن بگویند (من می توانم در سایتم بگویم که بلند قد، لاغر و زیبا هستم) اما همه اینها تصورات ذهنی خود من باشد. بیان تفاوت یک سایت معتبر یا غیر معتبر چندان ساده نیست. در شبکه هیچ عاملی برای تصدیق و کنترل کیفیت وجود ندارد. هر کجا سایتی می یابیم می باید در درجه اول به هدف از ایجاد این سایت بیندیشیم. آیا طراحی شده است که چیزی را بفروشد؟
 
زمانی که هدف از ایجاد سایت روشن شد می توان در مورد مطالب آن به صورت مستدل تر به ارزشیابی پرداخت. باید از خود پرسید طراح و نویسنده این سایت کیست؟ توانمندی انها چگونه است؟ اگر در سایتی» ادعا می شود که نویسنده مقاله یک استاد دانشگاه است، باید اسم این استاد در سایت دانشگاه باشد. اگر شخص ادعا می کند که برنده جایزه علمی بوده است باید به دنبال نام او در لیست برندگان جوایز علمی گشت. اگر نویسنده ای ادعا کند که کتابی چاپ شده دارد باید از طریق شبکه های انتشاراتی صحت موضوع را بررسی کرد.
 

انواع آسیب های فناوری اطلاعات در خانواده

توسعه فناوری اطلاعات و امکان دستیابی به هرگونه اطلاعات در زمینه های اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی و غیراخلاقی نوعی سردرگمی، بیهویتی و خودباختگی را در کودکان به وجود می آورد. همچنین توسعه و گسترش آن در سطح جامعه بر اعتقادها، باورها و ارزشهای یک جامعه تأثیر می گذارد؛ زیرا هجوم بی رویه برخی افکار که مرتبط با فرهنگ و دیدگاه خاصی است، افزایش مطالبات و توقع ها را در سطح اجتماع به طور عام و در سطح خانواده ها به طور خاص موجب می گردد. از سوی دیگر انسان بسیاری از رفتارهای سالم یا ناسالم را از طریق مشاهده و همانندسازی و یا الگوبرداری یاد می گیرد و افرادی در این راستا به عنوان الگو تلقی می شوند که جذاب، مهم و دوست داشتنی باشند. این الگوها می توانند اعضای خانواده، معلم، همسالان، هنرپیشگان و یا شخصیت های خیالی باشند بنابراین، توسعه فناوری اطلاعات به ویژه استفاده گسترده و عمومی از اینترنت امکان دسترسی همه اقشار اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان را به هرگونه اطلاعات و تصاویر فراهم می آورد.
 
از آنجا که کودکان به دلیل عدم شکل گیری شخصیت قادر به انتخاب بهتر نیستند، بنابراین، به مرور اطلاعات دریافتی اینترنت و یا سایر سیستم های فناوری اطلاعات همانند یک ابزار الگوسازی عمل می کنند و ممکن است نسبت به انتقال افکار و دیدگاه های مختلف و متضاد با عرف رایج اجتماعی به کودکان عمل کرده و ساختار جدیدی از شخصیت و نوعی ناهنجاری روانی در آنها شکل گیرد که در مجموع به نفع جامعه نخواهد بود. مطالعه و مشاهده صدها عمل خشونت آمیز، آدم کشی و تجاوز و تفکرات متضاد با مبانی اعتقادی عامه مردم در روزنامه ها، تلویزیون، اینترنت و سیستم های مختلف فناوری اطلاعات آن چنان وضعیتی را به وجود آورده است که تمامی اصول تربیتی سنتی را زیر سؤال برده و به مانند یک ابزار اساسی در روش تعلیم و تربیت برنامه ریزی نشده و غیرعمدی می تواند نقش قابل توجهی در ساخت و بنای اعتقادی- اجتماعی و اخلاقی جامعه داشته باشد.

 

آسیب های اخلاقی و تربیتی

اکثر کودکانی که در مقابل شبکه قرار می گیرند تجربه های مثبتی کسب می کنند، اما مانند هر تجربه دیگر همچون بیرون رفتن، بازی کردن و یا مدرسه رفتن ریسک های مختلف هم تجربه می کنند. دنیای شبکه همانند اجتماع از افراد گوناگون تشکیل شده است.
 
بعضی ها قابل احترام و بی گناه و بعضی دیگر تحقیر کننده، تند، پرخاشگر و ... می باشند. اما این حقیقت که از طریق اینترنت بر علیه کودکان و در حق آنها جنایتهایی انجام میشود دلیل بر این نخواهد بود که آنها را از استفاده از این وسیله محروم کنیم. این مسئله درست مثل این است که کودکان را از رفتن به مدرسه باز داریم؛ زیرا ممکن است در آنجا صدمه ببینند. منطقی تر این خواهد بود که به آنان آموزش بدهیم تا خطرهای دنیای اینترنت را بشناسند و یاد بگیرند چگونه از خود در مقابل موقعیت های خطرناک محافظت نمایند. و یکی از امکاناتی که اینترنت در اختیار افراد می گذارد ارتباطی است که از طریق اتاق های گفتگو بین افراد مختلف برقرار می شود و در برخی موارد صدمه های زیادی را به همراه دارد. این ارتباطها که معمولا تحت یک نام جعلی صورت می گیرد می تواند زمینه های لازم را برای ایجاد برخی از مفاسد اجتماعی به وجود آورده و تقریبا راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. به جرئت میتوان گفت که خطر اتاق های گفتگو (chat) زیادتر از سایر فعالیت های موجود در شبکه است.
 
قرار گرفتن در معرض فرهنگ های گوناگون و آزادی های زیاد در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه و امکان دسترسی به اطلاعات غیراخلاقی گوناگون از جمله خطرهای فراوان این وسیله ارتباطی است. در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما بنابر شرایط فرهنگی و اجتماعی احتمال آسیب پذیری زیادی در اثر تعامل گسترده با دیگر فرهنگ ها وجود دارد. تجاوز فرهنگی (سلطه یا استعمار فرهنگی نیز از عواقب این وسیله است و در واقع می توان گفت که در صورت عدم توانایی در کنترل صدمات اینترنت به زودی نظام و محیط فرهنگی خواهیم داشت که نه توسط پدر و مادرها و نه مدارس و مذاهب، بلکه تحت تأثیر نهادها و شرکتهای بزرگ و بانفوذ سیاسی و تجاری ایجاد و کنترل می شوند.
 

آسیب های فرهنگی- اجتماعی

از بعد فرهنگی و اجتماعی موارد زیر را می توان به عنوان اساسی ترین و مهمترین فاکتورهای ناشی از توسعه فناوری اطلاعات قلمداد نمود:
 
منزوی کردن بسیاری از کودکان
کودکانی که از بدو زندگی در دوران کودکی به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی در منزل با بازی های کامپیوتری مشغول می شوند به مرور نوعی انزوا طلبی را پیش می گیرند که در نهایت باعث منزوی شدن آنان از اجتماع می شود. کودکان در دوران رشد می بایست با همنوعان و کودکان هم سن خود بازی های دسته جمعی انجام دهند تا ارتباطات اجتماعی را فرا گیرند. منزوی شدن کودک و بازی با افرادی که در دنیای واقعی وجود ندارند در آینده ممکن است اثرات بسیار منفی و نامطلوبی را روی رفتارهای اجتماعی کودک ایجاد نماید. محتویات نامطلوب و ناسالم موجود در اینترنت موجب تبلیغ روحیه خشونت و پرخاشگری گردیده و بر ارتکاب جرم تأثیر می گذارد و از طرف دیگر باعث ایجاد فاصله میان والدین و فرزندانشان می شود. پژوهش های متعدد نشان میدهند که استفاده از آینده از اینترنت باعث کاهش ارتباطات خانوادگی و محافل اجتماعی شده، تنهایی و افسردگی را در نوجوانان تقویت می کند.
 
بسیاری از افراد آن قدر برای استفاده از اینترنت زمان صرف می کنند که دیگر اجزای زندگی شان را نادیده می گیرند. بعضی هم به خاطر کار با اینترنت در مورد شغل یا خانواده شان اهمال می کنند و به این ترتیب روابط خانوادگی و شغل شان را در معرض خطر قرار می دهند. برخی هم عنوان می کنند که صرف زمان پشت کامپیوتر می تواند جانشین مناسبی برای دیگر فعالیتها و روابط باشد. دانش آموزان در تمامی سنین ممکن است تا حد نزول نمرات درسی و به هم خوردن روابط دوستانه شان در اینترنت زمان صرف کنند. تشخیص نشانه های هشداردهنده اعتیاد پنهان اولین قدم به سوی کمک به فردی است که بیش از حد با اینترنت کار می کند. اکثریت استفاده کنندگان اعتراف می کنند که زمان هنگام استفاده از اینترنت سریع تر گذشته و با صمیمت زود هنگام و احساس بی قیدی در روابط اینترنتی مواجه شده اند. افرادی که دچار اعتیاد به ص حبت اینترنتی می شوند معمولا بیش از حد درگیر شده و احتمال اینکه به مسائل غیراخلاقی نیز آلوده گردند زیاد است. دوستان اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را می گیرند. این اعتیاد در اکثر موارد منجر به شکست ازدواج ها و بی ثباتی در روابط خانوادگی می گردد. به همین دلیل گروهی از متخصصین این سؤال را مطرح می کنند که آیا عصر اطلاعات پایان حجب و حیا است؟
 
یکی از مهم ترین این معضلات پورنوگرافی است که عمدتا عبارت است از اقدام بزرگسالان برای کشاندن کودکان به ورطه هرزهنمایی و یا عرضه مطالب و تصاویر مبتذل به آنان. به نظر می رسد هر چه پیشرفت الکترونیک بیشتر میشود اضمحلال حجب و حیا نیز بیشتر سرعت می گیرد. کسانی که با لذت مجلات پورنوگرافی را ورق زده و سپس شیفته تصاویر متحرک ویدئویی می شوند با همفکران خود از طریق شبکه اینترنت آشنا شده و از طریق اتاقهای گفتگو و یا ملاقات های تلفن دیجیتالی دیدار می کنند.
 
سوء استفاده و سوء رفتار جنسی علیه کودکان بخش عمده ای از بزهکاری جنسی گزارش شده را تشکیل می دهد. امروز دنیای اینترنت تبدیل به مخفی گاهی امن برای خلافکاران شده تا به جای کمین کردن در زمین های بازی و حیاط مدارس کودکان را به دام پلید خود اندازند. دادگاهها مدام شاهد افزایش تعداد شکایات از موارد سوء رفتار جنسی و انحراف اخلاقی کودکان در اینترنت هستند. افزایش بی رویه پرونده های مرتبط با این موضوع در کشورهای غربی زنگ هشداری برای خانواده ها است. در اکثر موارد شخص بزهکار هیچ گونه سابقه محکومیت یا ناراحتی روانی ندارد. این اشخاص که معمولا به عنوان مسافر شناخته می شوند شهروندان قانونمند و فعال در اجتماع هستند. قانون نیز معمولا گمنام بودن افراد در محیط اینترنت را در شکل دهی انحراف، فریب و اعمال خلاف قانون بسیار قابل توجه و مؤثر می داند.

 

آسیب های پزشکی

با توجه به توسعه انواع تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با فناوری اطلاعات و همه گیر شدن آن، مشکلات عدیده ای از نظر پزشکی و بهداشت برای استفاده کنندگان به وجود آمده است که می توان مواردی را به شرح زیر برشمرد:
 
اثرات منفی که بر روی اعصاب و مغز کودکان و حتی بزرگترها در اثر بازی های کامپیوتری ایجاد می شود؛ زیرا بازی های کامپیوتری به دلیل داشتن صفحه های گرافیکی و تنوع رنگ و سرعت زیاد، تعویض صفحه ها، اثرات منفی بر اعصاب کودکان داشته و از این راه برخی اختلال ها را موجب می شوند.
 
اثرات منفی که بر روی بینایی افراد در اثر کار زیاد با کامپیوتر ایجاد می شود موجب سوزش چشم می شود.
 
اثرات منفی که بر روی بدن می گذارد؛ دردهای شدید کمر، دست، گردن و سر که به صورت آرتروز ظاهر می شود و گاهگاهی موجب ایجاد کیست مفصلی در مچ دست می شود. افتادن سرشانه ها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی مشکلات دیگر مرتبط با آسیب های پزشکی است که به دلیل نشستن طولانی در پشت کامپیوتر و کار زیاد با آن به وجود می آید.
 
چگونه والدین می توانند آسیب های حاصل از اینترنت را کاهش دهند؟
اگر چه کودکان تا حدی نیاز به استقلال دارند، اما نیازمند مراقبت و محافظت والدینشان در مناسبتهای روزمره هم می باشند و لذا همان مهارت های کلی مدیریتی که در دنیای واقعی اعمال می شود می تواند در دنیای اینترنتی هم وجود داشته باشد.
 
اگر دلایلی جهت مراقبت از فعالیت های شبکه ای فرزند خود دارید، در مورد آن با آنها صحبت کنید. همچنین از مربیان و مشاورین آنها نیز کمک بخواهید. همراه با فرزندانتان یاد بگیرید که چگونه از شبکه استفاده کرده و با مسائلی که در هنگام استفاده از آن ممکن است اتفاق بیافتد آشنا شده و سعی کنید آنها را به کودکانتان گوشزد کنید. به خاطر بسپارید که نحوه پاسخ شما تعیین کننده این مطلب است که آیا هنگام رویارویی با مشکلات می توانند به شما پناه بیاورند یا خیر.
 
از آنجایی که بسیاری از سایت ها فقط برای بزرگسالان طراحی شده و مطالب و تصاویر آنها برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی باشد بهتر است برای حمایت و حفاظت از فرزندان از فیلترهای مخصوص استفاده کنید.
 
- به طور مداوم بررسی کنید که فرزندان از چه سایتهایی استفاده کرده و چه مطالبی را در حافظه کامپیوتر حفظ می کنند.
 
- بهتر است رمز ورود به پست الکترونیکی فرزندان را داشته و آن را چک کنید.
- از فرزندان بخواهید تا به شما نشان بدهند چگونه از خدمات اینترنت و شبکه استفاده می کنند. مسلما از دانش آنها متعجب خواهید شد.
 
- مراقب باشید تا فرزندتان تمام اوقات را پای کامپیوتر نگذراند.
 
- مراقب باشید بدون اجازه شما برای کسی تصویر و یا کارت اعتباری و یا اطلاعات بانکی نفرستد.
 
- باید مردم و نه کامپیوتر بهترین دوستان و همراهان فرزند شما باشند.
 
- کامپیوترتان را در محلی قابل دسترس مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه و یا اتاق خواب خودتان بگذارید. هرگز اجازه ندهید کامپیوتر در اتاق بچه قرار بگیرد.
 
- به اندازه کافی در مورد کامپیوتر اطلاعات کسب کنید تا بتوانید همراه فرزندتان از آن لذت ببرید.
 
- در تمام مدتی که فرزندتان از شبکه استفاده می کند مراقب او باشید.
 
- اجازه دهید تا فرزندتان راجع به تجربه ها و فعالیتهای اینترنتی اش با شما به راحتی صحبت کند.
 
- به فرزندتان راجع به استفاده از chat و اتاق های گفتگو هشدار بدهید و به او آموزش بدهید که به عوامل تهدید کننده پاسخ نداده و در صورت مشاهده چنین اعمالی به شما گزارش دهد.
 
- مطمئن شوید که فرزندتان به محض دیدن تصویر و یا نوشته نامناسب به شما اطلاع می دهد.
 
- کودکان خود را تشویق کنید که با شما راجع به محاسن اینترنت صحبت کنند.
 
- به آنها کمک کنید که تعادلی بین استفاده از کامپیوتر و سایر فعالیت ها ایجاد کنند.
 
- مطمئن شوید که فرزندتان روشهای مراقبتی را وقتی که فردی چیزی مانند پول را برابر هیچ به او هدیه می دهد آموخته است.
 
- مطمئن شوید که فرزندتان به دنبال یک ارتباط رو در رو بدون اطلاع شما با شخصی که در اینترنت آشنا شده نیست.
 
- سعی کنید دوستان اینترنتی فرزندتان را بشناسید؛ همان گونه که بقیه دوستانش را می شناسید.
 
- مراقب باشید، فرزندتان رمز ورود به پست الکترونیک خود را حتی به دوستانش نداده و مرتبا آن را عوض می کند.
 
- به فرزندتان بیاموزید که از مقررات اخلاقی هنگام استفاده از اینترنت پیروی کند.
 
- به فرزندتان آموزش دهید که هرگز در اینترنت چیزی را نگوید که توانایی گفتن رو در روی آن را ندارد. بسیار مناسب است که قوانین یک کشور را قبل از ورود به آنجا بدانیم و شبکه جدیدترین کشور است. به کودکان آموزش دهید که قانون حاکم بر این بازی، احترام است.
 
- به فرزندان خود بیاموزید که هرگز ضمایمی (attachment) را که توسط یک غریبه فرستاده می شود باز نکنند.
- در ارتباط با فرزندان کوچک تر که توانایی پیروی از مقررات و خط مشی های شما را به صورت مداوم ندارند اجازه استفاده از شبکه اطلاعاتی را ندهید.
 
منبع: مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا علیها السلام، قم، 1384، صص 201-183