آلاسکای برشته


مواد لازم برای تهیه بستنی وانیلی
مواد غذایی مقدار
شیر دو پیمانه
شکر یک دوم پیمانه
پودر هل یک دوم قاشق چای خوری
وانیل یک دوم قاشق چای خوری
ثعلب یک دوم قاشق چای خوری
گلاب کمی

مواد لازم برای تهیه بستنی شکلاتی
مواد غذایی مقدار
شیر عسل یک پیمانه
پودر کاکائو دو قاشق غذا خوری
شکلات تلخ یک پیمانه
خامه دو پیمانه
شکلات چیپسی یک چهارم پیمانه

مواد لازم برای تهیه بستنی شاتوت
مواد غذایی مقدار
شیر  دو لیوان
شاتوت  یک چهارم لیوان
شکر یک سوم لیوان
وانیل‏ کمی
ثعلب یک قاشق مربا خوری

مواد لازم برای تهیه آلاسکای برشته
مواد غذایی مقدار
بستنی وانیلی به مقدار لازم
بستنی شکلاتی به مقدار لازم
بستنی شاتوت به مقدار لازم
کره بادام زمینی شور یک قاشق چای خوری
شربت نیشکر چند قطره
شکلات براونی چند تکه
تکه های توت فرنگی به مقدار لازم
مرنگ به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه مرنگ
مواد غذایی مقدار
سفیده تخم مرغ چهار عدد
پودر قند یک و سه چهارم پیمانه
کرم تارتار (یا آب لیمو) یک دوم قاشق چای خوری (یک قاشق چای خوری)


طرز تهیه آلاسکای برشته

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه یک دسر خوشمزه و بی نظیر به اسم آلاسکای برشته را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم.

برای تهیه این دسر به بستنی با سه طعم متفاوت نیاز داریم ما از بستنی وانیلی، شکلاتی و شاتوت خانگی استفاده می کنیم اگر وقت کافی برای درست کردن بستنی ندارید می توانید به صورت آماده آن را تهیه کنید.

حالا می رویم سراغ تهیه بستنی وانیلی، شکلاتی و شاتوت خانگی.

مرحله اول: طرز تهیه بستنی وانیلی
برای درست کردن بستنی وانیلی ابتدا یک ظرف استیلی بر می داریم و دو پیمانه شیر را داخل آن می ریزیم  و روی شعله می گذاریم. در این حین حالا یک دوم پیمانه شکر، یک دوم قاشق چای خوری پودر هل، یک دوم قاشق چای خوری وانیل و یک دوم قاشق چای خوری ثعلب را در ظرف دیگری ریخته و با هم ترکیب می کنیم.

حالا مخلوط شکر، وانیل، هل و ثعلب را وقتی شیر گرم شد به آن اضافه می کنیم.

در ادامه گلاب را اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد خوب باهم مخلوط شوند.

حالا ظرف را از روی شعله برداشته و کنار می گذاریم تا سرد شود و سپس در فریزر قرار می دهیم.

هر یک ساعت یک بار ظرف را از فریزر خارج کرده و بستنی را هم می زنیم و دوباره در فریزر می گذاریم. این کار را برای پنج تا شش بار انجام می دهیم. بعد از این مرحله بستنی را در فریزر به مدت هشت ساعت می گذاریم تا خوب ببندد.


مرحله دوم: طرز تهیه بستنی شکلاتی
برای تهیه بستنی با طعم شکلاتی به ترتیب زیر عمل می کنیم:

قبل از انجام هر کاری پره های همزن برقی را جدا کرده و به همراه کاسه ای که قرار است مواد را داخل آن میکس کنیم برای حدود نیم ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود. در این میان یک پیمانه شکلات تلخ را خرد کرده و روی حرارت غیر مستقیم می گذاریم و مدام هم می زنیم تا شکلات بخوبی حل شود. شکلات آب شده را از روی حرارت برمی داریم و دو  قاشق غذا خوری  پودر کاکائو و یک پیمانه شیر عسل را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا کاملا یک دست شوند. مخلوط شکلات را کنار می گذاریم و سراغ مراحل بعدی می رویم.

حالا پره های همزن را از یخچال بیرون آورده و متصل می کنیم، کاسه را هم از یخچال بیرون آورده و دو پیمانه خامه را داخل آن می ریزیم و با همزن خوب می زنیم تا خامه سفت شده و  فرم بگیرد. بعد از این که خامه به خوبی فرم گرفت مخلوط شکلات را افزوده و با کمک یک لیسک آن را هم می زنیم تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. در مرحله بعد یک چهارم پیمانه شکلات چیپسی را افزوده و مجدد هم می زنیم تا یک دست شود.

سپس مایع بستنی را در ظرف مورد نظر می ریزیم و روی آن را با یک لایه سلفون می پوشانیم و درب ظرف را هم می بندیم. بستنی را برای حدود هشت ساعت در فریزر قرار می دهیم تا یخ بزند و آماده شود.


مرحله سوم: طرز تهیه بستنی شاتوت
حالا نوبت به درست کردن بستنی با طعم شاتوت می رسد:

برای تهیه بستنی شاتوت ابتدا دو پیمانه شیر، یک سوم پیمانه شکر را روی گاز می گذاریم تا شکر حل شود ولی باید حواسمون باشد که نجوشد بعد یک قاشق مربا خوری ثعلب را در داخل کمی شیر حل می کنیم .
 
در این مرحله یک چهارم  پیمانه شاتوت را در مخلوط کن ریخته و میکس می کنیم و وقتی دمای ترکیب شیر و شکر افتاد شاتوت میکس شده و ثعلب حل شده در شیر را به آن اضافه می کنیم و کمی هم وانیل می ریزیم و هم می زنیم.
 
حالا مخلوط به دست آمده را در یک ظرف فلزی می ریزیم و در فریزر می گذاریم. تقریبا هر یک ساعت یک بار از فریزر بیرون می آوریم و هم می زنیم و دوباره در فریزر قرار می دهیم این کار را پنج یا شش بار انجام می دهیم تا بستنی خودش را بگیرد.


مرحله چهارم: قالب زدن بستنی
در این مرحله بستنی هایمان آماده اند که از چند روز قبل آنها را درست کردیم حالا کاری که باید انجام دهیم قالب زدن بستنی است. شما می توانید آلاسکا را هر طور که دوست دارید درست کنید ولی شکل سنتی آن به ترتیبی است که در ادامه بیان می کنیم.
 
در اینجا یک قالب سیلیکونی به شکل نیم کره با قطر دو و نیم اینچ داریم که نصف حفره ها را با بستنی شکلاتی و نصف دیگر آن را با بستنی شاتوت پر می کنیم و روی آن ها را صاف می کنیم و به مدت هشت تا ده ساعت در فریزر می گذاریم تا کاملا سرد شوند و خودشان را بگیرند.



بعد حدودا دو پیمانه بستنی وانیلی را روی کاغذ شیرینی پزی می گذاریم و آن را به شکل دایره ای پهن می کنیم و به مدت پنج ساعت در فریزر قرار می دهیم. بعد گذشت زمان ذکر شده هم بستنی وانیلی و هم قالب سیلیکونی را از فریزر بیرون می آوریم حالا با یک قالب گرد که قطر آن دو و نیم اینچ هست بستنی وانیلی را قالب می زنیم و روی بستنی های شکلاتی می گذاریم و بعد بستنی های شاتوت را از قالب درمی آوریم و روی لایه های بستنی وانیلی قرار می دهیم و کلا از قالب در می آوریم تا یک شکل کاملا کروی داشته باشیم. این بستنی های کروی شکل را داخل سینی می چینیم و دوباره به مدت سی دقیقه داخل فریزر می گذاریم.




مرحله پنجم: طرز تهیه مرنگ
در فاصله ای که بستنی در فریزر قرار دارد مرنگ را درست می کنیم.

برای تهیه مرنگ چهار عدد تخم مرغ را از حدود نیم ساعت قبل، از یخچال خارج می کنیم و زرده و سفیده آنها را از هم جدا می کنیم. نباید سر سوزنی زرده داخل سفیده باشد. زرده را برای مصارف دیگر کنار می گذاریم. صبر می کنیم سفیده ها به دمای محیط برسند. به این ترتیب مدت زمان هم زدن کاهش پیدا می کند. یک دوم قاشق چای خوری کرم تارتار یا یک قاشق چای خوری آب لیمو را به سفیده ها اضافه می کنیم و با همزن برقی هم می زنیم تا کف کند و حدودا دو برابر شود ( باید دقت داشته باشیم که کاسه و پره های همزن تمیز بوده و بدون لکه چربی باشند.)

پس از این که سفیده خودش را گرفت یک و سه چهارم پیمانه پودر قند را قاشق قاشق به تدریج اضافه می کنیم. هم چنان هم می زنیم تا سفیده غلظتی مانند خامه پیدا کند (برای نتیجه عالی باید در تمام مراحل کار هم بزنیم و توقف نداشته باشیم). در نهایت وقتی سری همزن را بلند می کنیم باید سفیده تخم مرغ به شکل تیز از آن آویزان باشد. (خم نشود)



حالا مرنگ آماده است. آن را داخل قیف شیرینی پزی که در آن ماسوره ستاره ای متوسط گذاشتیم می ریزیم.

مرحله آخر: سرو و تزئین
در این مرحله کف بشقاب سرو به اندازه یک قاشق چای خوری کره بادام زمینی شور می ریزیم و به صورت خطی پخش می کنیم چند قطره شربت نیشکر هم اضافه می کنیم.

نکته: از شکر و وانیل اضافی در شربت نیشکر استفاده شده تا مزه قوی تری داشته باشد.

حالا با قیف چند توپ در جاهای مختلف بشقاب ایجاد می کنیم و بستنی کروی شکل را روی یکی از این توپ ها که روی کره بادام زمینی است قرار می دهیم و روی این بستنی کروی هم کمی از مرنگ می ریزیم و با مشعل آشپزخانه  به مرنگ ها حرارت می دهیم  تا رنگ آن طلایی قهوه ای شود و در نهایت با چند تکه شکلات براونی و توت فرنگی تزئینش می کنیم.



درست کردن این دسر زحمت زیادی دارد از درست کردن بستنی ها گرفته تا ریختن مرنگ و تزئین کردن بشقاب. ولی وقتی این دسر را سر هم کردیم و آماده شد می بینیم که واقعا ارزش این همه زحمت را دارد. امیدواریم که شما هم این دسر بی نظیر را آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.