مواد لازم برای تهیه دال عدس

عدس قرمز (دال عدس) دو پیمانه

پیاز بزرگ یک عدد

سیر رنده شده دو قاشق سوپ‌خوری

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

سیب زمینی متوسط دو عدد

لیمو عمانی دو عدد

ادویه یک قاشق چای‌خوری

تخم گشنیز یک قاشق چای‌خوری

فلفل قرمز یک قاشق سوپ‌خوری

تمبرهندی به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم


 

طرز تهیه دال عدس

 
مرحله اول
پیازداغ طلایی شده و فراوان یکی از رازهای خوشمزه شدن و جا افتادن خوراک دال عدس است.

پس ابتدا پیاز را با روغن سرخ کرده طلایی رنگ که شد سیر را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم سپس رب فلفل ادویه لیمو عمانی و سیب زمینی وعدس را همه با هم اضافه کرده و حرارت را کاملا ملایم کنید تا با بخار بپزد.
 
مرحله دوم
هر از چند گاهی هم مواد را زیر و رو کرده تا به ته دیگ نچسبد زیرا عدس قرمز فورا به دیگ می‌چسبد بعد از اینکه عدس آب انداخت آب تمر و آب را به میزان لازم اضافه کرده ونمک را نیز اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم مواد کاملا پخته شوند.

تمر هندی را هم در آب جوش بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا در آب حل شود، سپس مایع آن را از صافی رد کنید و با پشت قاشق تمرها را به صافی فشار دهید. این مایع را در قابلمه درحال جوشیدن بریزید تا به طعم‌دار شدن دال عدسها کمک کند.
 
مرحله سوم
وقتی غذای ما جا افتاد زیر آن را خاموش می‌کنیم و با گوشت کوب دال عدس را می‌کوبیم تا سیب زمینی موجود در آن باید کاملا له شود و خوراک حالت لعاب‌دار پیدا کند.

روی این خوراک خوشمزه را می‌توانید با گشنیز تزیین کنید.

البته دال عدس فقط برای تهیه این خوراک خوشمزه به کار نمی‌برد و شما در تهیه سوپ دال عدس هم می‌توانید از آن استفاده کنید. 1


 

خواص دارویی و فواید عدس

 
1. خواص عدس در لاغری
تحقیقات نشان داده مصرف منظم عدس در طولانی مدت برای مدیریت و کنترل وزن مفید است زیرا فیبر موجود در عدس باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کرده و پروتئین به کاهش چربی در عضلات بدن کمک می کند.

کربوهیدرات موجود در عدس دیر هضم بوده و با تولید انرژی به کاهش وزن کمک شایانی می کند و ویتامین B6 و آهن نیز برای افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن مفید هستند.
 
2. خواص عدس در بدنسازی
عدس منبع خوب پروتئین است که برای عضله سازی و بدنسازان بسیار مفید است، از سوی دیگر فیبر و کربوهیدرات های دیر هضم موجود در آن مانع پرخوری در فرد شده، انرژی بدنی را افزایش می دهد و به ساخت عضلات سالم و بدون چربی کمک می کند.
 
3. خواص عدس در بارداری
پروتئین موجود در عدس برای رشد جنین ضروری است و فیبر از یبوست شایع دوران بارداری پیشگیری می کند.

فولات نیز از مواد معدنی ضروری در دوران بارداری است که خطر بروز نقایص مادرزادی و لوله عصبی را کاهش داده و به رشد سالم نوزاد کمک می کند.
 
4. سلامت قلب
فیبر و فولات موجود در عدس برای سلامت قلب ضروری هستند، فیبر به کاهش کلسترول بد و بهبود سطح کلسترول خوب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فولات نیز با کاهش هموسیستئین از بروز حملات قلبی پیشگیری می کند.
 
5. معده و گوارش
فیبر موجود در عدس از یبوست و سایر بیماری های گوارشی از جمله سندروم روده تحریک پذیر پیشگیری کرده و با پاکسازی سیستم گوارش و بهبود حرکات روده، از سلامت معده و روده محافظت می کند. 2
 
6. بازسازی سلول های مرده
عدس را می توان با دیگر خوراکی های دیگر ترکیب نمود ، عدس یک منبع عالی از پروتئین می باشد که می تواند به ترمیم سلول های بدن کمک کند. برای بخش های آسیب دیده بدن که نیاز به ترمیم دارند مصرف عدس کارآمد است.
 
7. سلامت و تقویت دستگاه گوارش
این حبوبات خوشمزه دارای فیبر زیادی می باشد که فیبر برای دستگاه گوارش ضروری است. فیبر باعث می شود تا حرکت روده ها به شکل صحیح تری انجام شود و مواد مغذی موجود در بدن به راحتی جذب بدن شود.
 
8. تعادل کلسترول بد و خوب خون
یکی از خواص عدس پایین آوردن کلسترول بد خون می باشد ، این حبوبات دارای فیبر می باشد که باعث می شود تا تصلب شرایین در بدن رخ ندهد.

شما می توانید به جای استفاده از گوشت که مضر می باشد عدس را جایگزین آن کنید ، عدس باعث می شود تا کلسترول خوب خون افزایش پیدا کند.
 
9. جلوگیری از ابتلا به سرطان
عدس دارای آنتی اکسیدان های متنوع و همچنین فیتواستروژن می باشد که برای پیشگیری از بیماری سرطان موثر است.

این حبوبات خوشمزه می تواند از سرطان های پروستات ، سینه جلوگیری کند. چرا که آنتی اکسیدان های موجود در این حبوبات با استرس اکسیداتیو موجود در بدن مبارزه می کند.
 
10. جلوگیری از ابتلا به کم خونی
اگر از کم خونی رنج می برید بهتر است عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهید ، عدس دارای آهن می باشد که برای حفظ گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی بسیار موثر است. 3

پی نوشت:
1.www.kalleh.com
2.www.shia-news.com
3.www.parsiday.com