مواد لازم در تهیه مربا گوجه فرنگی

شکر: یک کیلو

گوجه: یک کیلو

گلاب: دو قاشق غذا خوری

آب لیمو تازه: دو قاشق غذا خوری

هل ساییده شده: یک سوم قاشق غذا خوری
 

طرز تهیه مربا گوجه فرنگی خوش طعم

در روش تهیه مربای گوجه فرنگی ابتدا گوجه فرنگی های رسیده و سالم را شسته سپس داخل قابلمه کمی آب ریخته و بعد از به جوش آمدن گوجه فرنگی را داخل آن قرار دهید.

حالا اجازه دهید گوجه ها به مدت پنج دقیقه داخل آبجوش بماند و حرارت را خاموش کنید و بعد از پوست گرفتن آن ها را خرد نمایید.

در مرحله بعدی گوجه ها را از صافی عبور داده سپس شکر را همراه با یک لیوان آب داخل یک قابلمه مناسبی ریخته و آن را با هم مخلوط کرده سپس بر روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا غلیظ شود.

در این مرحله به قابلمه آب و شکر، مایه گوجه فرنگی بیفزایید و پس از گذشت ده دقیقه به آن گلاب و هل افزوده و اجازه دهید بر روی حرارت کم آب گوجه بخار شود.

در مرحله پایانی در پنج دقیقه پایانی به مربا آب لیمو بیفزایید سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و بعد از سرد شدن مربا آن را داخل ظرف شیشه ای درب دار ریخته و در مکان خنک نگهداری نمایید، نوش جان.
 

نکات تکمیلی

۱. زمان آماده سازی مواد اولیه تقریبا پانزده دقیقه و زمان پخت و انتظار آن حدود سی دقیقه می باشد.

۲. این مربا را می توانید به عنوان وعده صبحانه نوش جان کنید.

۳. مقدار مواد گفته شده برای ده نفر مناسب می باشد.


آموزش تهیه مربای گوجه فرنگی به روش دیگر

مربای گوجه فرنگی را می توانید با روش های مختلفی تهیه کنید که در ادامه دستور تهیه آن را به روش دیگری به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
 
مواد لازم
گوجه فرنگی: یک کیلو

شکر: یک کیلو

زنجبیل: به مقدار لازم

آب لیموی تازه: نصف پیمانه

فلفل قرمز ساییده شده: کمی

چوب دارچین: یک تکه
 

دستور تهیه

ابتدا گوجه فرنگی های سالم را شسته سپس به مدت چهار تا پنج دقیقه اجازه دهید داخل قابلمه آب جوش بماند و بعد آن را خرد کرده و از صافی سیمی عبور دهید تا مربا بافت مارمالادی به خود بگیرد.

حالا مایه به دست آمده را همراه با یک پیمانه آب داخل قابلمه ریخته و به آن زنجبیل، آب لیمو، دارچین و فلفل بیفزایید سپس بر روی حرارت کم گذاشته و اجازه دهید به مدت پانزده تا بیست دقیقه بجوشد.

در مرحله پایانی از طرز تهیه مربا گوجه فرنگی بعد از اینکه آب گوجه فرنگی ها تبخیر شد به آن شکر بیفزایید و بر روی حرارت زیاد هم بزنید و پس از رسیدن به غلظت مورد نظر حرارت را خاموش کنید، نوش جان.
 

نکاتی در رابطه با مربای گوجه فرنگی

۱. می توانید از هل ساییده شده به جای دارچین و زنجبیل استفاده نمایید.

۲. این مربای خوشمزه و خوش رنگ را می توانید با پنکیک صبحانه سوئدی نوش جان کنید.

۳. به عنوان لایه رویی کاناپه پنیر می توانید از این مربا استفاده کنید. 1
 

علت شکرک زدن مربا چیست و با مربای شکرک زده چه باید کرد؟

دو عامل موثر در شکرک زدن انواع مربا عبارتند از:

۱. تاثیر میزان قند در شکرک زدن مربا
مقدار شکر در مربا معمولا برابر با میوه‌ای است که باید مربا شود، مگر اینکه میوه بسیار شیرین باشد.در اینصورت از مقدار شکر، اندکی کم می‌شود.

در هر صورت شهد شکر باید به غلظت معینی برسدکه قابل نگهداری باشد، یعنی در محیط آن موجودات زنده ذره بینی (میکرو ارگانیسم‌ها)نتوانند فعالیت کنند.

رسیدن به این درجه غلظت را “قوام آمدن” مربا می‌نامند.

شهد مربایی که قوام نیامده باشد، شل است و ممکن است کپک بزند. مربای کپک زده را باید جوشاند تا قوام بیاید.از طرف دیگر اگر آب مربا بیش از ظرفیت خود، شکر جذب کرده باشد پس از سردشدن شکرک می‌زند؛ یعنی مقداری از شکر آن متبلور می‌شود. به مربای شکرک زده باید کمی آب جوش و اندکی ترشی افزود و آن را جوشاند.

قند روی میوه اثر سفت کننده دارد، بنابراین بهتر است شکر را پس از پختن و نرم شدن میوه اضافه کنید.

برخی از میوه‌ها مانند توت فرنگی، هنگام پختن زود از هم می‌پاشند. اگر روی اینگونهمیوه‌ها شکر بپاشید و ۱ شبانه روز بخوابانید، شکل خود را بهتر حفظ می‌کنند.

شکر مربا باید کاملا پاک باشد تا شهد آن زلال در بیاید. اگر شکر، ناخالصی داشتهباشد باید شیره آن را بگیرید و صاف کنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشیدکه اگر به جای شکر از شیره شکر استفاده می‌کنید، باید به اندازه آب آن از آب مربا کم کنید.

برای صاف کردن شیره شکر:یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک لیوان شربت خنک خوب مخلوط کنید.

این مخلوط را پیش از جوشاندن شربت در آن ریخته و خوب هم بزنید.پس از جوشاندن شربت یک پارچه متقال در صافی فلزی قرار داده و شربت را از آن بگذرانید.
 
۲. تاثیر میزان ترشی در شکرک زدن مربا
وجود ترشی (اسید) در مربا گذشته از مزه مطبوع، این خاصیت را دارد که به اصطلاحآستانه تبلور قند را بالا می‌برد و مانع شکرک زدن شهد مربا می‌شود.

به همین دلیل به مربای غیر ترش هم معمولا اندکی ترشی می‌زنند.در آب لیمو و آب نارنج مقدار زیادی ترشی و انگم (پکتین یا لعلب) وجود دارد؛ بنابراین راه ساده جبران کمبود ترشی و انگم میوه مربایی، اضافه کردن مقداری آبلیمو یا آب نارنج است. اما باید می‌دانیم که هر دوی این‌ها عطر و مزه خاصخود را دارند و اگر مقدار آن‌ها زیاد باشد، مزه مربا را تغییر می‌دهند.

جوهر لیمو (اسید سیتریک) ترشی مطلق است و اندکی از آن کمبود ترشی هرمیوه‌ای را جبران می‌کند و در جلوگیری از شکرک زدن مربا موثر است.

بهتر است آبلیموی تازه به مربا اضافه کنید و حتما لرد آن را صاف کنید یا اجازه دهید ته نشین شود.

ترشی جوهر انگور (اسید تارتاریک یا کرم تارتار) ملایم‌تر است و مقداری گسی دارد.

اضافه کردن این ترشی به مربا نیز از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.

مخلوطی از جوهر لیمو و جوهر انگور، به ترشی میوه بسیار نزدیک است و می‌تواند بهترین افزودنی برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باشد.

ممکن است شما از کلمه اسید قدری واهمه داشته باشید، ولی این واهمه زیادموجه نیست.

در همه مربا‌های فرنگی گران قیمت، مقداری اسید سیتریک،اسید تارتاریک و اسید مالیک (جوهر سیب) وجود دارد و زیانی هم به همراه ندارد. 2


 

خواص گوجه فرنگی

 
گوجه برای مقابله با تاثیرات بد استعمال دخانیات
مصرف دخانیات می تواند منجر به سرطان ریه شود. وجود گوجه در رژیم غذایی شما به ممانعت از این بیماری خطرناک با توجه محتوای فراوان ویتامین آ، کمک می کند. نیتروسامین ها عمده مواد سرطان زا در سیگار ها هستند. کوماریک اسید و کلروژنیک اسید موجود در گوجه فرنگی، به خنثی سازی تاثیرات آسیب زای این مواد سرطان زا کمک می کند.
 
گوجه برای مراقبت از قلب
مصرف گوجه با توجه به محتوای فیبری، کولین، ویتامین ث و پتاسیم آن، برای قلب شما بسیار خوب است.

تثبیت مقدار بالای پتاسیم نسبت به مقدار سدیم یک مانع کلیدی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی است.

محتوای فیبری این گیاه سطح هموسیستئین را در خون تنظیم می کند. وجود زیاد این ماده می تواند منجر به ریسک های بالاتری از حملات و سکته های قلبی شود. مصرف منظم گوجه به کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد در بدن کمک کرده و در نتیجه ما را در مقابل بیماری های قلبی عروقی مصون می دارد.
 
گوجه برای درمان افسردگی
فولیک اسید موجود در گوجه فرنگی عاملی در از بین بردن عوامل استرس زا و تولید کننده افسردگی است.
 
گوجه برای کمک به بهبود بینایی
ویتامین آ یک آنتی اکسیدان قوی است که بر ضد رادیکال های آزاد که به چشمان ما صدمه می زنند، وارد عمل می شود.

ویتامین آ از ما در مقابل انحطاط بینایی و شل کوری مراقبت کرده و بینایی ما را بهبود می دهد.
 
گوجه مناسب برای پوست
کمبود ویتامین ث می تواند منجر به آسیب پذیر شدن پوست در مقابل نور خورشید، آلودگی و دود شود.

در این صورت ممکن است پوست شما دارای چین و چروک یا لکه دار شدن همراه با زخم شود.

ویتامین ث از بروز و گسترش این شرایط با تسهیل تولید کلاژن که یک ماده ضروری برای پوست، مو، ناخن و بافت پوششی است، جلوگیری می کند.

کلاژن همان سیستم حمایت کننده و جوان سازی پوست متکی به ویتامین C می باشد همان ویتامینی که به وفور در گوجه فرنگی یافت می شود.
 
بهبود سلامت گوارش با گوجه
گوجه حاوی مقدار مناسبی فیبر است که حرکت روده ها را تحریک می کند و بدینوسیله از حرکت سالم آن درون دستگاه گوارشی اطمینان حاصل می شود.

این ماده از یبوست و دیگر مشکلات جلوگیری می کند. محتوای فیبر آن به آزاد شدن و ترشح مایعات و شیره های گوارشی کمک می کند و همچنین به تحریک حرکات دودی در عضلات گوارشی نیز کمک می کند. این موضوع به تنظیم حرکات روده کمک کرده و مانع از اتفاقاتی مانند سرطان روده می شود.
 
گوجه مناسب برای دیابتی ها
تاثیر گوجه فرنگی بر روی دیابتی ها دو نوع می باشد. افرادی که از دیابت نوع یک رنج می برند سطح قند خون کمتری دارند، در صورتی که از محصولات دارای فیبر بالا مانند گوجه فرنگی استفاده کنند. از طرفی دیگر افرادی که از دیابت نوع دو رنج می برند، افزایش قند خون، انسولین و چربی را با مصرف این گیاه تجربه می کنند.

مطالعات نشان میدهد که دیابت نوع اول و نوع دوم با مصرف نا درست و بی اندازه فیبرهای مختلف ایجاد می شوند که همان میزان را به صورت بدون ضرر را در یک فنجان گوجه فرنگی می توان به دست آورد. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.persianv.com
3.www.namnak.com