مواد مورد نیاز در پخت مربا عناب

۲۵۰ گرم عناب

۵۰۰ گرم شکر

۲ پیمانه آب

۲ تکه چوب دارچین

۱ قاشق غذا خوری آبلیمو


نحوه طبخ

در ابتدای تهیه این مربای خوشمزه، می  بایست عناب ها را به مدت ۶ ساعت در آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد.

پس از آن هسته را از عناب ها خارج کنید و به همراه مقدار مشخص شده شکر درون قابلمه بریزید.

قابلمه را به روی حرارت ملایم قرار دهید و آب را نیز به آن اضافه کنید.

مواد را برای حل شدن شیرینی به خوبی هم بزنید.

پس از جوشیدن عناب ها، تکه چوب های دارچین را نیز اضافه کنید و در قابلمه را به صورت نیمه باز به رویش قرار دهید.

مقداری از حرارت کم کنید تا عناب ها به خوبی پخته شوند.

در ساعت های پایانی طبخ مربا، آبلیموی تازه را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا مقداری دیگر با یک دیگر جوش بخورند.

حالا حرارت را خاموش کنید تا مربایتان مقداری سرد شود.

آن را به ظرف های شیشه مخصوص انتقال دهید و سپس درون یخچال به نگهداری از آن بپردازید.

مربای عناب شما آماده می باشد، آن را در وعده های صبح و عصر به صورت دلخواه میل کنید. نوش جان


 

طرز تهیه مربای عناب به همراه هل

 
مواد مورد نیاز
۲۵۰ گرم عناب خشک

۵۰۰ گرم شکر

نصف قاشق چایی خوری هل

۳ پیمانه آب

۴ قاشق سوپ خوری آبلیموی تازه

۲ قاشق سوپ خوری پوست رنده شده لیمو ترش

میخک به مقدار دلخواه


نحوه طبخ

در اینجا نیز باید عناب ها را از شب قبل درون آب به خوبی خیس کنید.

آن را درون صافی ریخته و هسته ها را به خوبی جدا کنید.

در ظرفی دیگر شکر را به همراه آب به روی شعله قرار دهید تا شیرینی به خوبی حل گردد.

حالا عناب را درون قابلمه و به همراه محلول شیرینی بریزید تا در حرارت ملایم به خوبی پخته شود.

پس از آن که شهد مربا به خوبی قوام آمد، آبلیموی تازه را به همراه پوست لیمو ترش به آن اضافه کنید تا مقداری دیگر با یک دیگر پخته شوند.

حالا میخک را به همراه هل به مواد اضافه کنید و با یک دیگر هم بزنید.

پس از آن که عناب ها به خوبی نرم شدند، مربا را از حرارت بردارید تا با دمای حیاط یکسان گردد.

مربای عناب هل را درون شیشه های مورد نظر بریزید و درون یخچال نگهداری کنید.

امیدواریم از میل این مربای خوشمزه لذت ببرید، نوش جان. 1
 

دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.

استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2



خواص عناب

 
کاهش اضطراب
کاهش استرس و اضطراب از خواص مهم عناب است. عناب مانند برخی دارو‌های شیمیایی مبارزه با استرس عمل می‌کند، با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه‌ی آن هورمون‌های شما تنظیم می‌شود و این موضوع، به ذهن و بدن شما آرامش می‌بخشد.
 
درمان سرطان
برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که بین ترکیبات زیست‌فعال در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد. عناب خاصیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی هستند.
 
درمان اختلالات خواب
بسیاری از افراد با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد عناب می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. مصرف عصاره‌ی عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، همانطور که اشاره شد عناب با استرس نیز مبارزه می‌کند و همین موضوع نیز در درمان اختلالات خواب موثر است. عناب حاوی فلاونوئیدی به‌نام اسپینوزین است که با تأثیر بر سروتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود.
 
تنظیم گردش خون
عناب سرشار از آهن و فسفر است بنابراین در درمان فقر آهن یا کم خونی و رفع علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوءِهاضمه، سرگیجه و اختلال شناختی موثر است. با افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب، گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها بهتر انجام می‌شود.
 
کنترل وزن
یکی از خواص مهم عناب کاهش و کنترل وزن است. این میوه کالری پایین و خواص بی شماری دارد و شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید به جای چیپس و پفک، عناب سر میز خوراکی‌های خود بگذارید.
 
بهبود سیستم ایمنی بدن
عناب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. درواقع این میوه باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.
 
بهبود سلامت پوست
عناب همچنین مانع از چین و چروک و جای زخم روی صورت می‌شود و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، زمینه ساز سلامت پوست می‌شود.
 
تقویت استخوان‌ها
وقتی اسم تقویت استخوان‌ها به میان می‌آید، اغلب ما به یاد ویتامین D خواهیم افتاد، اما مصرف خوراکی‌هایی مانند عناب نیز در بهبود و تقویت استخوان‌ها موثرند. عناب سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن است که سلامت و استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.
 
کاهش التهابات
عناب سرشار از ترکیبات ضدالتهابی قوی مانند ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدهاست. با توجه به نقش عناب در کاهش ورم مفاصل، مصرف آن به مبتلایان به التهاب مفاصل (آرتریت) توصیه می‌شود عناب بخورید. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.eghtesadonline.com