مشخصات

کشور ایران
استان لرستان
شهرستان چگنی
بخش مرکزی
جمعیت  ۴۱٬۷۵۶ نفر
مساحت ۱۸۰۰کیلومتر مربع
زبان گفتار لری و گویش لری خرم آبادی
مذهب شیعه دوازده‌امامی
ارتفاع از سطح دریا ۱۲۰۰متر
شرایط آب و هوا معتدل و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۶۶
شناسه ملی خودرو ایران 31 ص
ره آورد گیاهان دارویی، لبنیات، گلیم، رخت خواب پیچ، صیفی جات خیار، گوجه، بادمجان و ...

شهرستان چگنی یکی از شهرهای استان لرستان به حساب می آید و مساحت کلی آن تقریبا ۱۸۰۰کیلومتر مربع است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۰۰متر است. شهر چگنی از سمت شمال با شهرستان های الشتر و دلفان، از سمت جنوب با شهرستان پل دختر، از سمت شرق با شهرستان خرم آباد و از سمت غرب با شهرستان کوهدشت همسایه است. به لحاظ تقسیمات کشوری، شهرستا چگنی از سال ۱۳۰۸ به عنوان یکی از بخش های خرم آباد محسوب میگردد و تا زمان پیشرفت آن و شروع به کار فرمانداری تقریبا ۸۰سال به صورت بخشداری اداره گردیده است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته جمعیت شهرستان چگنی شامل ۴۱٬۷۵۶ نفر  بوده‌ است. از نظر اقلیم و شرایط آب و هوا این شهرستان معتدل و کوهستانی می باشد ولی در سال های اخیر به دلیل تغییری که در  شرایط جوی ایجاد گردیده، دارای تابستان هایی گرم و خشک می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی،ویسیان و شاهیوند
 
دهستان:
دهستان دوره، دهستان تشکن، دهستان کشکان شمالی، دهستان کشکان جنوبی، دهستان ویسیان و دهستان شوراب
 
روستاها:
بلوط بان، چشمه زمزم، درمره، سرزمان، شیخ گل، طالقان دو، ملک‌ آباد سماق، هودر، سفیدآب، انارستان و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان چگنی


 
 
امامزاده پیر شمس‌ الدین
یکی از مکان های دیدنی و زیارتی شهرستان چگنی بقعه متبرکه امامزاده پیر شمس‌ الدین است که  در 20 کیلومتری شمال غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفیدکوه قرار گرفته است، قدمت این امام زاده براساس شواهد و گفته ها به نسل امام موسی کاظم (علیه السلام) باز میگردد.


 
رودخانه کشکان
اگر شما هم عاشق صدای جریان آب و طبیعتی بکر هستید دیدن رود کشکان برای شما خالی از لطف نیست. این رود جزو رودهای پرآبی می باشد که شاخه‌ های خود را از قسمت های کوهستانی شمال و قسمت های شمال شرقی خرم‌ آباد دریافت می‌ کند و از شهرستان دوره چگنی عبور میکند. شاخه‌ های مهم این رود شامل:  کلال، آب کرگانه و کاکا رضا میشود که به رود سیمره متصل میشوند. رودخانه سیمره و کشکان در حوالی دهکده سید سیف‌ الدین و دشت طرهان و رومشکان به هم می‌ پیوندند و رودخانه بزرگ کرخه را تشکیل میدهند.


 
پل کَشکان
اگر بخواهیم به یکى از آثار باستانی و قدیمی شهرستان چگینی اشاره کنیم باید نام پل کشکان را بیاوریم. این پل در راه باستانى شهرستان خرم آباد قرار دارد و از این شهرستان 52 کیلومتر فاصله دارد. پل کشکان در مسیر این راه از شرق رودخانه در امتداد تپه ه‏اى شنى شروع میشود و به سطح تپه غرب رودخانه پایان می یابد. طول کلى پل کشکان تقریبا 323 متر است، عرض‌ گذر سطح پل به صورت حدودی 6 متر و عمق پل و طول پا طاق‌ ها در جهت برخورد و عبور آب بین 11 متر تا 8 متر در نوسان می باشد. طبق متن کتیبه ه‏اى به خط کوفى، احداث پل به‌ دستور بدر بن حسنویه در سال 388 هجری.قمری شروع و در سال 398 هجری.قمری پایان‌ یافته است و بر طبق اسنادی مثل اسلوب معمارى پا طاق‌ هاى تو پُر و شیوه سنگ‌ کاری آن‌ ها، بنا جزو آثار معمارى دوره ساسانى است، اسم این پل از نام رودخانه کشکان گرفته شده است.


 
آرامگاه حیات الغیب
یکی دیگر از آثار باستانی و مذهبی شهرستان چگنی این آرامگاه آرامگاه حیات الغیب است که در روستاى «قالبى» و در 50 کیلومترى جنوب غربى خرم‏ آباد قرار گرفته است. در این مکان در قسمت بالاى تپه‏اى سنگى، دو مقبره قرار گرفته که بنایى که در  سمت غربى وجود دارد، بزرگ‌ تر و به حیات ‏الغیب مشهور است. بناى اصلى ابعادش 25/6×6 متر است و داراى گنبد آجرى و دو پوش در ارتفاع 12 مترى می باشد، بر قسمت دیوار جنوبى مقبره، محرابى با گچ‌ بری‌ های ساده قرار گرفته است. بنا که طرحی چهارضلعی دارد با احداث طاق‌ نماهایی به هشت‌ ضلعی مبدل شده و گنبدى دوجداره بر روى آن واقع شده است. در این بنا از طریق دریچه ه‏ایى به فضاى بین دوجداره میتوان راه پیدا کرد. تمام قسمت های این  بنا از آجر ساخته‌ شده است. آرامگاه حیات الغیب یک‌ بار به فرمان محمود میرزاى قاجار مورد بازسازی قرار گرفته و تاریخ آن بر روی سنگى به صورت 1243 حک شده است. صاحب مدفن «محمد بن احمد بن رضى‏الدین» از نسل امام موسى کاظم (علیه السلام) می‌ باشد.


منبع: راسخون