شهرستان چگنی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

شهرستان چگنی با وسعتی حدود ۱۸۰۰کیلومتر مربع، مشتمل بر ۳بخش (مرکزی،ویسیان وشاهیوند)،۶ دهستان (دوره، تشکن، کشکان شمالی،کشکان جنوبی، ویسیان و شوراب)،۲۰۲ روستا، با ارتفاع ۱۲۰۰متر از سطح دریا واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان های الشتر و دلفان، از جنوب به پلدختر، از شرق به خرم آباد و از غرب به شهرستان کوهدشت محدود می‌شود. از لحاظ تقسیمات کشوری، چگنی از سال ۱۳۰۸ به عنوان یکی از بخش های خرم آباد قلمداد شده و تا زمان ارتقاء آن وشروع به کار فرمانداری حدود ۸۰سال به صورت بخشداری اداره می شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۴۱٬۷۵۶ نفر بوده‌ است. آب و هوای این شهرستان معتدل و کوهستانی است که در سال های اخیر به علت تغییر شرایط جوی، تابستان هایی گرم و خشک دارد.
چهارشنبه، 23 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان چگنی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

مشخصات

کشور ایران
استان لرستان
شهرستان چگنی
بخش مرکزی
جمعیت  ۴۱٬۷۵۶ نفر
مساحت ۱۸۰۰کیلومتر مربع
زبان گفتار لری و گویش لری خرم آبادی
مذهب شیعه دوازده‌امامی
ارتفاع از سطح دریا ۱۲۰۰متر
شرایط آب و هوا معتدل و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۶۶
شناسه ملی خودرو ایران 31 ص
ره آورد گیاهان دارویی، لبنیات، گلیم، رخت خواب پیچ، صیفی جات خیار، گوجه، بادمجان و ...

شهرستان چگنی با وسعتی حدود ۱۸۰۰کیلومتر مربع،  مشتمل بر ۳بخش (مرکزی،ویسیان وشاهیوند)،۶ دهستان (دوره، تشکن، کشکان شمالی،کشکان جنوبی، ویسیان و شوراب)،۲۰۲ روستا، با ارتفاع ۱۲۰۰متر از سطح دریا واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان های الشتر و دلفان، از جنوب به پلدختر، از شرق به خرم آباد و از غرب به شهرستان کوهدشت محدود می‌شود. از لحاظ تقسیمات کشوری، چگنی از سال ۱۳۰۸ به عنوان یکی از بخش های خرم آباد قلمداد شده و تا زمان ارتقاء آن  وشروع به کار فرمانداری حدود ۸۰سال به صورت بخشداری اداره می شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۴۱٬۷۵۶ نفر  بوده‌ است. آب و هوای این شهرستان معتدل و کوهستانی است که در سال های اخیر به علت تغییر شرایط جوی، تابستان هایی گرم و خشک دارد.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی،ویسیان و شاهیوند
 
دهستان:
دهستان دوره، دهستان تشکن، دهستان کشکان شمالی، دهستان کشکان جنوبی، دهستان ویسیان و دهستان شوراب
 
روستاها:
بلوط بان، چشمه زمزم، درمره، سرزمان، شیخ گل، طالقان دو، ملک‌ آباد سماق، هودر، سفیدآب، انارستان و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان چگنی

 
امامزاده پیر شمس‌ الدین
بقعه متبرکه امامزاده پیر شمس‌الدین  در 20 کیلومتری شمال غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفیدکوه واقع است، این امام‌زاده از نسل امام موسی کاظم (علیه السلام) است.
 
رودخانه کشکان
کشکان رود یکی از رودهای پرآبی است که شاخه‌های خود را از نواحی کوهستانی شمال و شمال شرقی خرم‌آباد دریافت می‌کند و از شهرستان دوره چگنی می‌گذرد، از شاخه‌ های مهم این رود کلال، آب کرگانه و کاکا رضا است که به رود سیمره می‌پیوندند. رودخانه سیمره و کشکان در نزدیکی دهکده سید سیف‌الدین (دشت طرهان و رومشکان) به هم می‌پیوندند و رودخانه بزرگ کرخه را به وجود می‌آورند.
 
پل کَشکان
یکى دیگر از آثار ارزنده معمارى استان لرستان پل تاریخى کشکان است، این پل در مسیر راه باستانى و به فاصله 52 کیلومترى خرم‏آباد بر روى رودخانه کشکان ساخته‌شده است. بناى باستانى پل کشکان در مسیر این راه از شرق رودخانه در امتداد تپه‏اى شنى شروع و به سطح تپه غرب رودخانه ختم مى‏شود. طول کلى بنا حدود 323 متر است، عرض‌گذر سطح پل حدود 6 متر و عمق پل (طول پا طاق‌ ها در جهت برخورد و عبور آب) بین 11 متر تا 8 متر در نوسان است. بنا بر متن کتیب‌ه‏اى به خط کوفى، بناى پل به‌فرمان بدر بن حسنویه در سال 388 هجری.قمری آغاز و در سال 398 هجری.قمری پایان‌ یافته و بر اساس شواهدى چون اسلوب معمارى پا طاق‌هاى تو پُر و شیوه سنگ‌کاری آن‌ها، بنا از آثار معمارى دوره ساسانى است، نام پل از نام رودخانه کشکان مأخوذ است.
 
آرامگاه حیات الغیب
این آرامگاه در روستاى «قالبى» در 50 کیلومترى جنوب غربى خرم‏آباد واقع است. در این محل بر بالاى تپه‏اى سنگى، دو مقبره ساخته‌شده که بناى سمت غربى، بزرگ‌تر و به حیات‏الغیب مشهور است، بناى اصلى به ابعاد 25/6×6 متر داراى گنبد آجرى و دو پوش در ارتفاع 12 مترى است، بر دیوار جنوبى مقبره، محرابى با گچ‌بری‌های ساده تعبیه‌شده است. طرح چهارضلعی بنا با احداث طاق‌نماهایی به هشت‌ضلعی تبدیل‌شده و گنبدى دوجداره بر روى آن قرارگرفته است که می‌توان از طریق دریچه‏اى به فضاى بین دوجداره راه یافت و تمامى بنا از آجر ساخته‌شده، این بنا، یک‌بار به دستور محمود میرزاى قاجار تعمیر شده و تاریخ آن بر سنگى 1243 نوشته‌شده است. صاحب مدفن را «محمد بن احمد بن رضى‏الدین» از نسل امام موسى کاظم(علیه السلام) می‌ دانند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.