مغذي‌ها و مغزي‌ها


 





 
چه‌قدر در انتخاب غذاي خود دقيق هستيد؟ آيا تاکنون به تاثير رژيم غذايي بر سلامت جسم و روان خود فکر کرد‌ه‌ايد؟ با وجود اينکه بسياري از اشخاص از تاثير رژيم غذايي بر کاهش و افزايش وزن و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، سرطان و ديگر بيماري‌ها آگاهي دارند اما کمتر کسي مي‌داند که تغذيه بر عملکرد مغز نيز موثر است. پژوهش‌هاي اخير نشان مي‌دهد که اشخاص با انتخاب غذاي خود بر فعاليت انتقال دهنده‌هاي عصبي مغز تاثير مي‌گذارند. اين مواد شيميايي حامل پيام‌هايي هستند که موجب تغيير خلق و خو و توانايي تفکر افراد مي‌شوند. سرتونين يکي از اين انتقال دهنده‌هاي عصبي است که در واقع داروي ضدافسردگي طبيعي بدن محسوب مي‌شود. کلسيستوکينين نيز انتقال دهنده عصبي ديگري است که حافظه را تقويت مي‌کند. در واقع تغذيه مناسب موجب بهبود حافظه، حفظ هوشياري در طول روز و کاهش اضطراب مي‌شود. ما نيز در اين مقاله به بررسي تاثير رژيم غذايي بر خستگي فکر، هوشياري مغز، حفظ محفوظات و بهبود خلق و خو مي‌پردازيم.

رفع خستگي‌هاي فکري
 

تصور کنيد در موقعيتي قرار داريد که خستگي فکرتان موجب نداشتن تمرکز براي انجام فعاليت‌هاي روزمره شده است. در اين مواقع، شکر طبيعي به عنوان تقويت کننده فکر عمل مي‌کند زيرا موجب افزايش قندخون مي‌شود. گلوکز موجود در انگور، پرتقال و ذرت نوعي شکر طبيعي است که بسيار سريع عمل مي‌کند و در عرض دو دقيقه قندخون شما را بالا مي‌برد، در حالي که فروکتوز موجود در بسياري ميوه‌ها و سبزي‌ها کند عمل مي‌کند و 25 دقيقه طول مي‌کشد تا قندخون شما افزايش يابد.

پروتئين، عامل افزايش تحمل
 

اگر تاکنون در سيمنارهايي با زمان طولاني شرکت کرده باشيد، مي‌دانيد که شرکت در اين‌گونه مراسم به هوشياري مغز و تحمل و شکيبايي نياز دارد. مصرف مواد غذايي شامل ماهي، لوبيا، گوشت، ماست، پنير، شير و تخم‌مرغ که بهترين منبع پروتئين، هستند، مي‌تواند موجب افزايش هوشياري مغز و شکيبايي اشخاص شود. پروتئين موجب ايجاد نوراپينفرين و دوپامين، انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مي‌شود که به حفظ مطالب کمک مي‌کند.
گفته مي‌شود که هوشياري اشخاص حدود دو ساعت پس از صرف ناهار کم مي‌شود و هر قدر بيشتر غذا بخوريد، بيشتر احساس خواب‌آلودگي مي‌کنيد. اگر نياز شديد به هوشياري کامل داريد، بهتر است ناهار را فراموش کنيد. در اين مواقع ميان وعده هم مي‌تواند مفيد باشد. چنانچه ميان وعده روز براي شما مفيد نبود، مي‌توانيد تن‌ماهي، سالاد و تخم‌مرغ را که پروتئين‌هايي با هضم آسان هستند، انتخاب کنيد.
به طور کلي افزايش مصرف پروتئين و کاهش مصرف کربوهيدرات مانند ماکاروني و سيب زميني سرخ کرده از رژيم غذايي به افزايش هوشياري و کاهش احساس خواب‌آلودگي پس از صرف ناهار کمک مي‌کند.

يادآوري محفوظات با ميوه‌هاي مغزدار
 

مي‌دانيد که يادآوري سريع مطالب و فقدان فراموشي نکات مهم در هنگام سخنراني، به ويژه در محيط کار يک امتياز بزرگ محسوب مي‌شود.
کلسيستوکينين، انتقال دهنده عصبي است که با ترشح تريپتوفان و اسيد آمينه ديگري به نام فنيلانانين موجب بهبود حافظه مي‌شود. گرچه زمان در تاثير بهينه کلسيستوکينين نقش اساسي دارد. مطالب سخنراني خود را پيش از خوردن غذا مرور کنيد. بلافاصله پس از به خاطر سپردن مطالب براي يک وعده، از شير، ميوه‌هاي مغزدار و برنج که حاوي مواد ترشح کننده کليستوکينين هستند و به شما کمک مي‌کنند تا آنچه را آموخته‌ايد به خاطر بسپاريد، مصرف کنيد.
منبع: www.salamat.com