ميوه را زود قاچ نکنيد


 





 
اخيرا شاهد شکل‌گيري عادتي جديد در ميان خانواده‌ها به ويژه با گران شدن قيمت ميوه هستيم. به اين ترتيب که به جاي تهيه ميوه زياد و چينش آن در ظرف ميوه، خانم‌ها مقدار مناسبي ميوه را پوست کنده يا قاچ مي‌کنند، در ظرفي چيده و به مهمانان تعارف مي‌کنند تا هر مهمان از انواع ميوه يکي دو قاچ بردارد. اين عادت مانند بسياري از عادات، خوبي‌ها و بدي‌هايي دارد. از جمله خوبي‌هاي آن، اين است که از اسراف پيشگيري مي‌کند ولي از جمله بدي‌هاي اين عمل آن است که برخي ميوه‌ها به ويژه آنهايي که با برش دادن بافت‌شان پاره مي‌شود در مجاورت هوا اکسيد شده و مقداري از ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهند. البته راه‌هاي پيشگيري وجود دارد و آن اين است که تا حد ممکن خانم‌ها سعي کنند هنگام برش دادن ميوه‌هايي مثل پرتقال، بافت آن پاره نشود و ميوه از قسمت پره‌ها، چند قسمت شود.

در مورد انار هم بهتر است به گونه‌اي آن را قاچ کنند که پره سفيد روي دانه‌ها باقي بماند. در ضمن ميوه‌ها را نبايد خيلي جلوتر از مصرف پوست بکنند. مثلا قاچ کردن ميوه از صبح براي مهماني شب درست نيست. بهتر است کمي قبل از مهماني ميوه‌ها را قاچ کرده در ظرف دربسته در يخچال نگه دارند و هنگام صرف در ظرف چيده و تعارف کنند. در غير اين صورت ميوه در معرض هوا و نور هم خشک مي‌شود و هم ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد. در مورد ميوه‌هايي مانند سيب و گلابي که در معرض هوا اکسيد مي‌شوند، بهتر است وقتي مهمانان دور هم نشسته‌اند و در موقع مصرف پوست کنده و قاچ شوند.
نکته آخر اينکه بهتر است ميوه‌ها را پس از قاچ کردن روي هم نچينيم و با فواصل کم کنار هم قرار دهيم. در صورتي که ميوه‌ها روي هم قرار بگيرند ممکن است واکنش‌هاي شيميايي کمي بين آنها رخ دهد. در نهايت مخصوصا در حال حاضر که آنفلوآنزا شيوع يافته بايد به آلودگي محيط نيز توجه کرده و در صورت آلوده بودن هواي داخل منزل از برش زدن ميوه‌ها اجتناب كنيد.
منبع: http://www.salamat.com