نکته‌هاي نغز درباره مغز(2)


 





 

احساس مي‌کنيد حافظه ضعيفي داريد؟
 

در جدول زير، فهرستي از اعداد را مي‌بينيد. آن را بلند و باحوصله بخوانيد و بعد از هر بار خواندن يک بخش، چشمان‌تان را ببنديد و سعي کنيد آنها را همان‌گونه که بود، به خاطر بياوريد.

 

 

 

 

 

 

2

8

5

 

 

 

 

 

9

3

4

6

 

 

 

 

1

3

7

2

4

 

 

 

3

7

4

9

1

6

 

 

8

2

4

7

1

9

5

 

7

4

6

2

9

1

8

5

5

6

3

2

6

8

5

7

2

هر خطي را که توانستيد به ياد بياوريد، يک امتياز به خودتان بدهيد و نگران نباشيد.اگر در بخش اول موفق نبوديد، باز در بخش دوم مهلت داريد.
با يک نگاه به جدول زير بگوييد کدام کلمه در هر 3 ستون وجود دارد؟

کوه

کيسه

تردست

پارکت

نويسنده

تفنگ

لائيک

تجاوز

عقرب

عقرب

خوشبخت

فردا

سقف

سرما

سقف

ماهي

خارجي

چادر

سپيده

منظره

گرفتن

سرما

رقاص

خوشبخت

خوشبخت

جلاد

رقصنده

کيسه

نهنگ

قلاب

در صورتي که کلمه را در هر 3 ستون يافتيد، يک نمره به خودتان بدهيد.
اين شعر را مرتب کنيد!شاد شود اندرون غمگينم به اختيار/ از اختيار که بيرون است به اختيار.
در صورتي که توانستيد شعر را مرتب کنيد يک نمره به خودتان بدهيد.
اعداد به هم ريخته را سرجاي‌شان بگذاريد!
با دقت به جايگاه اين اعداد نگاه کنيد و بعد، روي آنها را بپوشانيد و سعي کنيد هر يک را در محل درست خود بگذاريد.
4 6 1 5 2 3
هر عددي را که درست جايگزين کرديد يک نمره به خودتان بدهيد.
در اين بخش، اگر بين 0 تا 7 امتياز کسب کنيد، يعني حافظه فوري شما، کمي ضعيف است و بايد روي آن کار کنيد.
اگر بين 8 تا 14 نمره کسب کرديد، يعني حافظه خوبي داريد.
اگر بين 15 تا 22 نمره کسب کرديد، يعني حافظه‌تان عالي است.

رشد طولي مغز
 

از زمان تولد تا مرگ، مغز ما در حال رشد تدريجي است و خود را با محيط وفق مي‌دهد. اين همان چيزي است که به آن، «انعطاف‌مغزي» مي‌گويند. در ميان هر يک از ما، اين توانايي به ژنتيک و مهم‌تر از آن، به کارهايي که انجام مي‌دهيم، بستگي دارد. هر چه فعاليت مغزي ما بيشتر باشد، قدرت انعطاف‌پذيري مغز ما و توانايي ذخيره‌سازي آن بالاتر مي‌رود. يک مغز بالغ هر لحظه اين توانايي را دارد که از نو شروع کند؛ چون مدام در حال بازسازي است.
هر بار که اطلاعات جديدي دريافت مي‌کنيم، يک عکس جديد، يک بوي جديد يا يک صداي جديد مي‌شنويم؛ مغز، آن را تحليل و کدگذاري مي‌کند و در مناطق مختلف ذخيره مي‌کند تا در صورت نياز آن را به ياد آوريم. اين کارها توسط 100 ميليارد نورون مغزي که توسط سيناپس‌ها با هم ارتباط برقرار مي‌کنند، انجام مي‌شود. هر چه اطلاعات غني‌تر و مختلف‌تر باشد، ميزان تراکم نورون‌ها و سيناپس‌ها افزايش مي‌يابد. تحقيقات پژوهشگران حاکي از اين موضوع است موش‌هايي که در فضاي پر از غذاهاي متنوع و انواع بازي‌ها زندگي مي‌کنند توانايي‌هاي مغزي بالاتري نسبت به موش‌هايي دارند که در فضاي بسته و بدون تنوع زندگي مي‌کنند. در مورد انسان هم همين موضوع صادق است. برقراري ارتباط با ديگر انسان‌ها، تبادل نظرات و يافتن تجربيات تازه محرک نورون‌ها بوده و سبب رشد مغز مي‌شود. اگر فردي بدون برقراري ارتباط با ديگران، بدون کتاب و دوست در فضايي بسته زندگي کند، به هر صورت عقل خود را از دست مي‌دهد! وقتي مغز تحريک مي‌شود، نورون‌هاي جديدتري ساخته مي‌شوند. در تمام طول زندگي انسان نورون‌ها در حال ساخته شدن در هيپوکمپ - منطقه‌اي در مغز که چهارراه تمامي روندهاي به خاطرسپاري است- هستند. نورون‌ها بعد از ساخته شدن در اين ناحيه به ناحيه ديگري در مغز به نام منطقه بويايي فرستاده مي‌شوند! چرا اين منطقه و نه جاي ديگري؟ هنوز نمي‌دانيم. اين نورون‌ها مسوول پذيرش اطلاعات جديدند و هر چه اطلاعات بيشتر باشد، آنها نيز سريع‌تر تکثير مي‌شوند! ناراحتي‌هايي مثل سکته مغزي و بيماري‌هاي زوال مغزي مثل پارکينسون و آلزايمر جلوي تکثير نورون‌ها را مي‌گيرند.

فوايد بازيهاي فکري
 

جدول، سودوکو، پازل...؛ بيشتر ما از انجام اين‌جور فعاليت‌ها لذت مي‌بريم اما جز لذت، اين بازي‌ها تحريک‌کننده مغز ما هم هستند. وقتي 40 سالگي را رد مي‌کنيم، مي‌ترسيم که دچار ضعف حافظه و زوال عقل شويم. خيلي‌ها چون شنيده‌اند که «جدول جلوي زوال عقل را مي‌گيرد»، شروع مي‌کنند به حل جدول تا مغزشان جوان شود اما آيا اين کار واقعا سودمند است؟ محققان مي‌گويند درست است که تحريک شدن مغز از پير شدن آن جلوگيري کرده و سبب توليد نورون‌هاي جديد مي‌شود اما براي جوان نگه‌داشتن مغز بايد به مدت طولاني و مداوم آن را تحريک کنيم. بهترين محرک مغز، درس خواندن و کارکردن است. بازي‌هايي مثل سودوکو و جدول، حافظه کوتاه‌مدت ما را فعال مي‌کنند؛ نه حافظه بلندمدت را. بازي‌هاي فکري، تنها بازي هستند. مغز را بايد از تمام جهات تحريک کرد. ملاقات با آدم‌هاي گوناگون، ديدن تصاوير و شنيدن صداها همه و همه در جوان نگه داشتن مغز موثرند. بازي‌هاي فکري فقط يک ناحيه از مغز را تحريک کرده و سرگرمي‌هاي ناقصي هستند و سبب انعطاف‌پذيري کل مغز نمي‌شوند. غير از انجام بازي‌هاي فکري مغز بايد از طريق خواندن، ديدن و بحث کردن هم تحريک شود.

نگاهي به 3 بازي‌ فکري
 

دراينجا قصد داريم به 3 بازي فکري رايج و مشهور بپردازيم. اين بازي‌ها هيجان‌آورند و مغز را تحريک مي‌کنند و مي‌توانند روي هوش شما نيز آثار مثبتي داشته باشند.

شطرنج
 

اين بازي دو بازيکن دارد که هر يک 16 مهره دارند و روي يک صفحه شطرنجي که از 64 مربع ساخته شده بازي مي‌کنند. در نهايت بايد شاه يکي از دو طرف نابود شود. اين بازي، هوش ديداري و ادراکي شما را تقويت مي‌کند و قدرت تحليل تجزيه و منطق‌تان را بالا مي‌برد اما موضوع اينجاست که قهرمانان شطرنج موفق‌تر از ساير افراد در تست‌هاي بصري فضايي نيستند. يعني شطرنج حافظه فوتوگرافيک ما را تقويت نمي‌کند. بازيکنان شطرنج به کمک استراتژي‌هايي که قبلا ديده و تجربه کرده‌اند بازي مي‌کنند. دقيقا رفتار آنها مثل سربازاني است که استراتژي‌هاي جنگي را مي‌آموزند.

ماريو
 

در اين بازي‌ کامپيوتري، شخصيت اصلي بايد از موانع گوناگون گذشته و به اهداف برسد و گفته مي‌شود اين بازي سرعت و هوش ديداري ـ فضايي را تقويت مي‌کند اما متخصصان مغز و اعصاب ژاپني به کمک تصاوير مغزي نشان داده‌اند اگرچه بخش کورتکس پيشاني کودکان و بزرگسالاني که اين بازي را انجام مي‌دهند، فعال مي‌شود ولي ماريو تاثيري در تقويت حافظه ديداري فضايي ندارد.

سودوکو
 

در اين بازي، شما بايد يک جدول را با اعداد 1 تا 9 به گونه‌اي بچينيد که در هر يک رديف، عددي تکراري نباشد. گفته مي‌شود به کمک اين بازي، منطق و حسابگري و حافظه عددي شما تقويت مي‌شود. در واقع، اين بازي، ژيمناستيک مغز است اما بررسي‌ها نشان داده که افراد ماهر در اين بازي لزوما در جبر و هندسه قوي نيستند. متخصصان توصيه مي‌کنند براي آنکه حافظه عددي خود را بالا ببريد، شماره‌هاي تلفن را حفظ کنيد و تاريخ تولدهاي آنها را به جاي يادداشت کردن، به خاطر بسپاريد. براي تقويت حافظه بصري فضايي خود، اشتباهات را در تصاوير متشابه بيابيد و براي گسترش دايره لغات خود، جدول حل کنيد و شعر حفظ کنيد.
منبع:http://www.salamat.com