7+1 تقويت‌كننده سيستم ايمني


 

ترجمه: مژگان کريمي




 
انگليسي‌ها ضرب‌المثلي دارند به اين مضمون: «روزي يک سيب بخور تا دکتر نروي!» اما متخصصان تغذيه مي‌گويند سيب نمونه کوچکي از انواع و اقسام ميوه‌ها و سبزيجاتي است که بدن ما را در مقابل انواع بيماري‌ها بيمه مي‌کنند.
ما مي‌توانيم با پرکردن بشقاب غذاي‌مان با انواع و اقسام ميوه‌ها و سبزيجات رنگي و خوردن 8 تا 10 ليوان آب در روز، سيستم ايمني قوي‌تري داشته باشيم. شما مي‌توانيد با مصرف 8 خوراکي زير، سيستم ايمني‌تان را تقويت کنيد.

ماست؛ مخصوصا ماست پروبيوتيک
 

مي‌دانيد كه پروبيوتيک‌ها اغلب در لبنياتي مانند ماست يافت مي‌شوند. اينها باکتري‌هايي هستند که دستگاه گوارش يعني معده و روده را از عوامل ميکروبي بيماري‌زا دور نگه‌ مي‌دارند. اگر چه بسياري از پروبيوتيک‌ها در مکمل‌هاي غذايي وجود دارند اما مطالعات محققان دانشگاه ويناي استراليا نشان داده است که مصرف روزانه 200 گرم از اين ماست (دو ليوان از آن) براي تقويت سيستم ايمني بسيار موثر است. در يک مطالعه 80 روزه دانشمندان سوئدي در مورد 181 کارمند يک کارخانه مشخص شد، افرادي که روزانه از مکمل‌هاي لاکتوباسيل، يعني نوع خاصي از پروبيوتيک‌هايي که باعث تحريک گلبول‌هاي سفيدخون مي‌شوند، استفاده کرده بودند 33 درصد کمتر از کساني که از دارونما استفاده کرده بودند در اين روزها بيمار شدند.

جو؛ مخصوصا جوي دو سر
 

اين غلات‌ حاوي بتاگلوتن هستند، يعني نوعي فيبر که داراي خاصيت ضدميکروبي و آنتي‌اکسيدان‌هايي است که قادرند سيستم دفاعي بدن را تقويت کنند. تحقيقات نشان مي‌دهد وقتي حيوانات اين مواد را مي‌خورند احتمال کمتري وجود دارد که دچار سرماخوردگي ‌شوند. احتمال ايجاد تبخال و التهاب روده‌اي هم در اين حيوانات کمتر است. در انسان، اين مواد موجب تقويت سيستم ايمني مي‌شوند و سرعت بهبود زخم‌ها را افزايش مي‌دهند و حتي ديده شده که عملکرد آنتي‌بيوتيک‌ها را در بدن تقويت مي‌کنند. اگر مي‌خواهيد مطمئن شويد که چه‌قدر از اين مواد را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد تا از مزاياي آنها بهره ببريد، بايد بگوييم که بهتر است حداقل يک بار در سه وعده غذايي روزانه از غلات کامل استفاده کنيد.

سير و پياز
 

اين نوع سبزي که از خانواده پيازها است حاوي ماده فعال آليسين است که از بروز عفونت‌ها جلوگيري مي‌کند. محققان انگليسي به 146 نفر عصاره سير و دارونما دادند و به مدت 12 هفته آنها را بررسي كردند. نتايج بررسي‌ها نشان داد، افرادي که سير دريافت کرده بودند دو سوم کمتر از افرادي که دارونما دريافت کرده بودند مبتلا به سرماخوردگي شدند. ساير مطالعات نيز نشان مي‌دهد که افرادي که سير دوست دارند و بيش از 6 حبه در هفته سير را مي‌جوند، تا 30 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ و 50 درصد کمتر به سرطان معده مبتلا مي‌شوند.

گوشت
 

کمبود روي نيز يکي از شايع‌ترين مشکلات تغذيه‌اي در ميان افراد مخصوصا کساني است که کاملا گياه‌خوار هستند و به‌طور كلي گوشت را از رژيم‌غذايي خود حذف کرده‌اند. گوشت منبع اصلي مواد معدني تقويت‌کننده سيستم دفاعي بدن است. متاسفانه حتي کمبود ميزان اندکي از روي مي‌تواند به افزايش خطر عفونت منجر شود. يادتان باشد كه وجود روي در رژيم‌غذايي بسيار مهم است، چرا که موجب توليد و تکامل سلول‌هاي سفيدخون مي‌شود. گلبول‌هاي سفيدخون قادرند تا باکتري‌ها و ويروس‌ها را شناسايي کنند و با آنها بجنگند اما اينکه چه قدر گوشت بخوريم هم بسيار مهم است. مصرف 30 گرم گوشت در حدود 30 درصد از نياز روزانه افراد را به روي برطرف مي‌‌کند.

چاي؛ مخصوصا چاي سبز
 

افرادي که روزانه 5 فنجان چاي سياه مي‌نوشند 10 بار بيشتر از کساني که چاي نمي‌نوشند سيستم ايمني قوي‌تري دارند. ترکيبي که موجب تقويت سيستم دفاعي بدن مي‌شود وال‌تيانين، در چاي سياه و چاي سبز بسيار فراوان بوده، بنابراين سعي کنيد روزانه 5 فنجان چاي بنوشيد تا بدن‌تان را با آنتي‌اکسيدان‌هاي مفيد تقويت کنيد. البته رعايت تنوع نيز مي‌تواند به دستيابي به اين مهم، كمك بيشتري كند.

سيب‌زميني
 

شايد اين را سخت بپذيريد که پوست جزيي از سيستم دفاعي بدن است اما اين ارگان حياتي داراي وسعت زيادي است و جزو اولين سدهاي دفاعي بدن در مقابل ورود ميکروب‌ها به حساب مي‌آيد. براي حفظ سلامت و تقويت اين ارگان به ويتامين A نياز است. ويتامين A نقش اصلي را در توليد بافت‌هاي هم‌بند بازي مي‌کند و بافت‌هاي هم‌بند جزو اصلي‌ترين بخش پوست هستند. يکي از بهترين روش‌ها براي دريافت ويتامين A اضافه کردن غذاهاي حاوي بتاکاروتن به رژيم غذايي است. سيب‌زميني جزو غذاهايي است که داراي اين ماده مغذي بوده و در بدن به ويتامين A تبديل مي‌‌شود.

قارچ
 

سال‌هاي متمادي، افراد سراسر جهان از قارچ‌ها براي تقويت سيستم ايمني بدن استفاد مي‌کردند اما امروزه دانشمندان دليل مفيد بودن آنها را کشف کرده‌اند. مطالعات نشان مي‌دهد که قارچ‌ها توليد و فعاليت گلبول‌هاي سفيدخون را افزايش مي‌دهند و خاصيت تهاجمي آنها را چند برابر مي‌کنند. بنابراين وقتي مبتلا به عفونت هستيد، قارچ را فراموش نکنيد و آن را در رژيم‌غذايي خود جاي دهيد. کارشناسان توصيه مي‌کنند که روزانه 100 گرم قارچ را براي افزايش قواي دفاعي بدن مصرف کنيد.
منبع:www.salamat.com