تاثير بي‌خوابي بر زيبايي


 

نويسنده:دکتر خسرو صادق‌نيت، فلوشيب اختلالات خواب




 
احتمالا در اينکه بي‌خوابي و بدخوابي، آرامش اعصاب و روانتان را به هم مي‌ريزد ترديدي نداريد. اين را هم لابد قبول داريد و تجربه کرده‌ايد که فرداي شب بي‌خوابي‌، روز کاري‌تان روز خوبي نخواهد بود و نخواهيد توانست با تمرکز کافي به کار و زندگي‌تان برسيد.
اما شايد اصلا فکرش را نکرده باشيد که بين خواب و زيبايي هم ارتباطي وجود داشته باشد؛ اين در حالي است که تحقيقات مختلف ثابت کرده بي‌خوابي و بدخوابي مي‌تواند عوارض زيادي ايجاد کند. اگر شما 6 تا 8 ساعت در روز خواب کافي نداشته باشيد، آثار خستگي روي پوست‌تان ديده مي‌شود. خواب کافي سبب تنظيم متابوليسم بدن شده و موجب دفع مواد زايد و سمي از عضلات، کبد و پوست مي‌شود. هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت مي‌کند و حتي سيستم عصبي‌تان هم در وضعيت خواب تغييراتي مي‌کند که لازمه بازسازي و بازتواني اين سيستم است. گويا خواب شبانه کافي، پادزهر استرس است و روز بعد که از خواب بيدار مي‌شويد، شادابي پوست و رفع خستگي عضلات‌ را برايتان به ارمغان مي‌آورد.

حتما از متخصصان پوست شنيده‌ايد که بهتر است هنگام خواب آرايش صورت و چشم‌هايتان را پاک کنيد. مي‌دانيد چرا؟ چون پاکي صورت آرامش‌بخش است و مي‌تواند زمينه را براي خواب آرام شبانه مهيا کند.برخي متخصصان معتقدند که حتي پيدايش چروک‌هاي اطراف چشم نيز مرتبط است با بالش‌هاي نامناسبي که برخي از ما شب‌ها زير سر مي‌گذاريم. توصيه مي‌کنم اگر مشکل يا اختلالي در خواب شبانه‌تان داريد، به بهانه حفظ سلامت و شادابي پوست‌تان هم که شده، در صدد رفع آن برآييد و خودتان را از اين نعمت خدادادي محروم نکنيد.
منبع:http://www.salamat.com