سعي کنيد از رانندگي لذت ببريد


 

نويسنده:دکتر سعيد صدر روان‌پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي




 
عموما در تعاملات اجتماعي و روابط بين فردي، مسأله ترافيك و رانندگي در شهر به عنوان يكي از مؤلفه‌هاي مهم زندگي شهري مورد توجه است، چرا كه مشكل ترافيك و رانندگي‌هاي تهاجمي و پيامدهاي ناشي از آن به ويژه در مناطق شهري، حيات فردي و زندگي اجتماعي همگان را متأثر مي‌نمايد.
امروزه در غالب كشورهاي پيشرفته به لحاظ اهميت و نقش فرهنگ‌پذيري و ويژگي‌هاي شخصيتي افراد در رانندگي، قانون مداري، اجتناب و پيشگيري از حوادث و سوانح خياباني و جاده‌اي، در بررسي معضل ترافيك و حوادث ناشي از رانندگي‌هاي تهاجمي بيشترين توجه به روان‌شناسي رانندگي معطوف مي‌شود. مطابق گزارش‌هاي آماري در غالب كشورهاي جهان، اروپا و آمريكا و بسياري از كشورهاي آفريقايي و آسيايي علت اصلي تصادفات رانندگي و حوادث جاده‌اي و خياباني رانندگي تهاجمي است. از طرفي بسياري از رانندگان شهري از قدرت كنترل خشم برخوردار نيستند و ناتواني در تصميم‌گيري و كنترل پرخاش از مواردي است كه ايمني رانندگي را به خطر مي‌اندازد و موجب بروز حوادث ناگوار مي‌شود. رانندگي در شهر را مي‌توان از دو جنبه راننده و محيط اطراف بررسي كرد كه بي‌توجهي به مسايل روحي و رواني مي‌تواند عوارض جبران ناپذيري براي راننده و شهروندان در پي داشته باشد. سلامت روحي و رواني راننده از جمله مسايل مهمي است كه به رانندگي ايمن كمك مي‌كند و رانندگاني كه از نظر روحي و رواني به بيماري خاصي مبتلا باشند، در مواقع پرخطر قادر به تصميم‌گيري به موقع نيستند. البته تاثير منفي رانندگي غيرايمن و ترافيك بر سلامت روحي و رواني شهروندان نيز از اهميت بسياري برخوردار است و اكنون در بسياري از كشورهاي دنيا فعاليت‌هايي در جهت كاهش آثار منفي ترافيك بر شهروندان انجام شده است. در صورتي كه سر و صداي ناشي از خودروها بيش از حد مجاز باشد، تنش‌هاي رواني براي شهروندان ايجاد شده و سلامت روان نسل آينده را تهديد مي‌كند.

و اما توصيه‌هاي کليدي:
 

• همواره بر عصبانيت خود غلبه کنيد و مواقعي که عصبي هستيد، پشت فرمان ننشينيد.
• در ساعات پرترافيک کمتر با اتومبيل شخصي خود تردد کنيد و اگر مجبور به اين کار هستيد، با گوش کردن به موسيقي مورد علاقه‌تان مي‌توانيد استرس ناشي از اين ترافيک را فراموش کنيد.
• تکنيک‌هاي ريلکسيشن را بياموزيد و سعي کنيد خونسرد باشيد.
• اگر به‌عنوان يک راننده مرتکب اشتباهي شديد، از طرف مقابل معذرت‌خواهي کنيد. اين کار نشان‌دهنده شخصيت شما است.
• خطاهاي جزيي رانندگان ديگر را ناديده بگيريد و عصباني نشويد زيرا اين عصبانيت سلامت روان شما را به خطر مي‌اندازد. بهترين روش اين است که با لبخند از کنار اين موضوع بي‌ارزش بگذريد.
• احتمال تصادف همواره وجود دارد و اگر تصادف کرديد، آرام در اتومبيل‌تان بنشينيد و با پليس تماس بگيريد و حتي اگر طرف مقابل شما مقصر است خونسرد باشيد و همه چيز را به قانون واگذار کنيد.
• سعي کنيد از رانندگي لذت ببريد و قوانين رانندگي را در هر شرايطي فراموش نکنيد.
منبع:www.salamat.com