چگونه بدون ضايع شدن، در رستوران غذا بخوريم؟


 






 
مي خواهيد به رستوران برويد؟ نوش جان تان. اما فكر مي كنيد كه همه چيز به رستوران رفتن خلاصه مي شود؟ رفتن به آن جا كه كاري ندارد: يك آدرس، مقداري پول و يكي، دو تا هم دوست و آشنا كافي است تا اين اتفاق بيفتد. اما در كنار همين رستوران رفتن هاي ساده ما، اتفاق هاي نسبتا پيچيده اي مي افتد كه كمي اين كار را مشكل مي كند. چه اتفاق هايي؟ مثلا اين كه در رستوران و هنگام غذا خوردن و حواشي آن، چه طور رفتار كنيم! شايد شما و اطرافيان تان هم به اين مشكل برخورد كرده باشيد كه در حضور انسان هاي محترمي، به رستوراني رفته ايد ولي نمي دانستيد كه چنگال را بايد كدام دست تان بگيريد و سالاد را چطور بايد ميل كنيد و چطور پيشخدمت آن جا را صدا كنيد و يك عالم چطور ديگر!
توي اين قسمت پرونده، براي اين كه اراده رستوران رفتن شما كامل شود و خداي ناكرده به مشكل ريز و درشتي نخوريد، از كتاب كوچك آداب معاشرت زهره زاهدي، چيزهايي را كه براي غذا خوردن مخصوصا در رستوران لازم داريد را به شما مي گوييم؛ البته با ادبيات خاص خودمان. گفتن از ما و عمل كردن و نكردن از شما.
1- مي خواهيد يك شب در هفته، خارج از خانه تان غذا بخوريد؟ نوش جان تان! كيفيت غذا، محيط رستوران و... خوبي را در نظر بگيريد و جايي را براي اين كار مهم انتخاب كنيد.
2- البته كمي سوسول بازي است، اما اگر از قبل ميزي را رزرو كنيد، ديگر استرس و نگراني ندارد. بارها پيش آمده كه بعضي ها به رستوران رفته اند و چند دقيقه اي سرپا ايستاده اند تا ميزي خالي شود؛ تازه آن هم يك ميز كثيف كه پيشخدمت ها جلوي شما تميزش مي كنند. در ساعت ها و روزهاي شلوغ، اين فرمول بيشتر جواب مي دهد.
3- اگر ميزي را در رستوراني رزرو كرديد، لطفا سر وقت به آن جا برويد. اين رستوران دارها هم بايد كار كنند و بعد از شما، ميز را در اختيار باقي مشتري ها بگذارند. دير آمدن بي جا، مانع كسب است!
4- اگر هم مشكلي پيش آمد يا پشيمان شديد و قصد نرفتن به رستوران را كرديد، آداب معاشرت حكم مي كند كه زنگ بزنيد و عذرخواهي كنيد.
5- گروهي به رستوران مي رويد؟ جلسه يا ضيافت خاصي است؟ پس بي زحمت بزرگترين فرد گروه، هم از نظر سن و هم از نظر مقام، بالا بنشيند و باقي گروه، دور او. درست شبيه سريال جومونگ كه امپراطور وسط مي نشست و باقي درباريان، دور و برش مي ايستادند!
6- اگر بچه همراه تان است، بهتر است كنار خودتان باشد تا راحت تر كنترل شان كنيد و پدر مردم را در نياورد. نگذاريد بچه هاتان توي رستوران قدم رو بروند.
7- بعضي از رستوران ها، عادت دارند كه پيش از غذا، نوشيدني هاي مختلف سرو كنند. اگر يك وقت پيشخدمت آمد كه اين مهم را به انجام برساند، ادب حكم مي كند كه اول از مهمانان بپرسيد كه چي ميل دارند.
8- ليست غذاها را آورده اند؟ غذايي توجه شما را جلب كرده ولي نمي دانيد چي هست؟ اگر لازم شد، از پيشخدمت بپرسيد كه اين غذا، از چه چيزهايي تشكيل شده و به چه ميزاني. اين حق شما است كه از محتويات چيزي كه مي خوريد، خبر داشته باشيد.
9- سفارش غذا؟ كسي كه قرار است صورتحساب را پرداخت كند، بايد اين كار را بكند؛ حالا كسي كه دعوت كرده يا رئيس و بزرگ خانواده.
10- اگر براي صرف شام يا ناهار كاري به يك رستوران رفته ايد، سفارش با مهمان افتخاري شما است. يك وقت هول نكنيد ها!
11- ما يك پيش غذا داريم، يك غذاي اصلي، يك دسر بعد از غذا. پيش غذا و غذاي اصلي را با هم سفارش بدهيد. دسر را بعدا مي توانيد سفارش بدهيد. البته همه را يك جا هم سفارش مي دهند و بعد به پيشخدمت مي گويند كه مثلا دسر را بعد از صرف غذا بياورد. خلاقيت را عشق است....
12- كسي دعوت تان كرده و غذايي سفارش داده و از غذاي سفارش داده شده، دل خوشي نداريد؟ عزيز دل، دندان اسب پيشكشي را كه نمي شمارند، دندان روي جگر گذاشته و عقيده تان را به زبان نياوريد.
13- داريد غذا مي خوريد و وسط غذا، به چيزي نياز پيدا كرده ايد؟ اين مهم را به ميزبان تان واگذار كنيد تا اين كار را برايتان انجام دهد.
14- در اطراف شما هم كساني هستند و ميزهايي چيده شده اند؛ پس لازم نيست درباره ارزان بودن و گران بودن غذاها، بلند بلند حرف بزنيد. آرام حرف بزنيد. آرام و بي سروصدا انتخاب كنيد؛ اگر هم دلتان خواست غذاي ارزان قيمت برداريد، اين كار را زير چشمي و با نيم نگاهي به فهرست غذاها كه همراه قيمت تقديم تان مي شود، مي توانيد انجام بدهيد.
15- لطفا حس فضولي تان را براي ديدن صورتحسابي كه تحويل ميزبان شما داده مي شود، كنترل كنيد. خوبيت ندارد.
16- پيشخدمت ها را هم داشته باشيد. بالاخره انعام شما، مي تواند خيلي خوشحال شان كند. خارجي ها مي گويند كه بين 5 تا 10 درصد كل صورتحساب را انعام در نظر بگيريد. مثلا اگر هفت، هشت نفري به رستوران رفته ايد و خرج تان 100 هزار تومان مي شود، بايد بين 5 تا 10 هزارتومان انعام بدهيد. البته اين مبلغ، براي ايران زياد است و به نسبت كيفيت ارائه خدمات و كيفيت رفتار پيشخدمت ها، مي تواند كمتر و كمتر هم شود؛ و حتي به صفر هم برسد!
17- اگر وارد رستوران شديد و آشنايي را ديديد كه سر يكي از ميزها نشسته، دستي تكان بدهيد و لبخندي تقديم اش كنيد، بعد خانواده يا مهمانان را ببريد و سر ميزي بنشانيد بعد دوباره برگريد و پيش او برويد و يكي، دو دقيقه اي با او حرف بزنيد كه يك وقت دلش نشكند.
18- اگر دوست و آشنايي سر ميزتان آمد، لطف كرده و او را به همه جمع معرفي كنيد. بحث معرفي كردن هم بخش مهمي از آداب معاشرت است كه فرامين خاص خودش را دارد.
19- بعد از صرف غذا و دسر و تمام شدن كارتان با رستوران، چند اتفاق مي افتد: يا صورتحساب را پيش از سفارش غذا، حساب كرده ايد، يا حساب نكرده ايد و بايد اشاره كنيد تا با احترام تقديم تان شود، يا هنگام خروج بايد مسئول حساب كردن، اين كار را انجام بدهد.
20- از سمت راست صندلي اي كه پيشخدمت كلاس گذاشته و برايتان بيرون مي كشد، روي صندلي بنشينيد.
21- آرنج ها! قبل يا بعد از صرف غذا اشكالي ندارد كه روي ميز بگذاريدشان.
22- هميشه سعي كنيد كه گپ و گفتي را باب كنيد تا باقي حضار دور ميز هم وارد گفتگو شوند. البته صحبت كردن هم براي خودش، بخش مهمي از آداب معاشرت را تشكيل مي دهد. عجالتا سعي كنيد از طرح مباحثي كه باعث ناراحتي ديگران با به هم خوردن احوالات دروني و حال شان مي شود، خودداري كنيد. عفت كلام در صحبت كردن خيلي مهم است. مشاجره و مناظره هم ممنوع است. ناسلامتي آمده ايد رستوران!
23- شما كه دستان بلندي نداريد، داريد؟ پس اگر ظرفي يا چيزي دور از دسترس شما بود، خودتان را روي ميز نيندازيد و دستان تان را جلوي نفر بغل دستي تان نگيريد كه آن را برداريد. زشت است!
24- بشقاب كثيف است؟ قاشق و چنگال ها مشكل دارد؟ اين كه ديگر نياز به مطرح كردن با صداي بلند در بين خودتان ندارد. آرام پيشخدمت را صدا كنيد و به او بگوييد كه بايد چه كار بكند.
25- غذا بين دندان هايتان گير كرده است؟ قبول كنيد كه خوب نيست جلوي ديگران، با خلال دندان آن را تميز كنيد. اگر هم خيلي مصر هستيد كه اين اتفاق بيفتد، دست كم دست تان را جلوي دهان تان بگيريد. بهتر آن است كه به سرويس بهداشتي برويد و با دندان تان كشتي بگيريد.
26- اگر يك وقت از دست تان در رفت و قاشق و چنگالي روي زمين افتاد، از پيشخدمت بخواهيد که قاشق و چنگال ديگري برايتان بياورد. آن قاشق و چنگالي هم که زير ميزتان افتاده، اجازه بدهيد تا پايان غذاخوردن تان، همان جا استراحت كند.
27- غذايتان تمام شد؟ لطف كرده و كارد و چنگال و قاشق ها را همين جور رها نكيند. آن ها را به صورت موازي و عمودي در وسط بشقاب بگذاريد و دستمال سفره تان را هم، به صورت تا نشده سمت چپ آن ها بگذاريد.
28- ديگر خودتان بهتر از ما مي دانيد كه بايد مواظب آروغ هاي ريز و درشت تان باشيد. از پيشخدمت و صاحب رستوران هم تشكر كنيد. جاي دوري نمي رود.
منبع:نشريه ي شاهد جوان شماره ي 53