مواد غذايي ضد سرطان


 





 
توجه به امرتغذيه و تجديدنظر در ساختار برنامه هاي غذايي وعوامل تأثيرگذار برآن، الزامي به نظر مي رسد چرا که يکي از مهم ترين ارکان دست يابي به خوشبختي، برخورداري از جسم سالم و روح آرام مي باشد. اگر ما جسم خود را با مصرف غذاهاي مفيد، سالم نگه داريم در نتيجه روحي آرام و سرحال خواهيم داشت، بنابراين برآن شديم تا دراين جا به معرفي برخي مواد غذايي که خاصيت ضد سرطاني دارند، بپردازيم.

گوجه فرنگي
 

گوجه فرنگي علاوه بر ويتامين «ث»، داراي مقدار زيادي «ليکوپن» نيز مي باشد. ليکوپن، ماده اي ست که خطر ابتلا به سرطان هاي پروستات و تخمدان را کاهش مي دهد. محصولات گوجه فرنگي از قبيل رب گوجه فرنگي، سس گوجه فرنگي و کچاپ نيز ضد سرطان مي باشند.

انواع کلم ها
 

کلم ها علاوه بر داشتن کلسيم، منبع غني «سولفورافان» هستند. اين ماده، خطر بروز سرطان هاي معده، سينه و پوست را کاهش مي دهد. مقدار «سولفورافان» در کلم بروکلي، بيش از سايرکلم هاست.

آواکادو
 

آواکادو، منبع خوب«بتاکاروتن» و آنتي اکسيدان مي باشد. مصرف آواکادو، براي درمان سرطان کبد و بيماري هاي کبدي، مفيد است.

توت ها
 

توت ها داراي ماده اي به نام «آنتوسيانين» هستند. اين ماده، يک آنتي اکسيدان قوي ست و در مقابل سرطان هاي روده ي بزرگ و مري، از بدن محافظت مي کند.

دانه ي سويا
 

سويا و محصولات به دست آمده از آن مانند شيرسويا، آجيل سويا و... داراي «ايزوفلاون» مي باشند. اين ماده با محافظت سلول هاي بدن، از اثرات زيان آور استروژن ها، جلوگيري کرده و خطر ابتلا به سرطان هاي سينه، تخمدان و پروستات را کاهش مي دهد.

چاي
 

چاي سبز و چاي سياه، داراي منبع طبيعي «کاتچين»مي باشند. اين ماده، يک آنتي اکسيدان قوي ست و از رشد سرطان جلوگيري مي کند. هم چنين خطرابتلا به سرطان هاي کبد، پوست و معده را کاهش مي دهد.

کدو تنبل
 

کدو تنبل، هويج، نارنج، فلفل قرمز و زرد و سيب زميني شيرين، منبع غني «بتاکاروتن» هستند. اين مواد به عنوان آنتي اکسيدان هاي قوي شناخته شده اند و مصرف مداوم آن ها، منجر به کاهش انواع مختلف سرطان ها مي شود.

اسفناج
 

اسفناج داراي «لوتئين» ويتامين هاي «آ»، «ث»و«اي» مي باشد. همه ي اين مواد به عنوان آنتي اکسيدان شناخته شده اند. اسفناج سرطان هاي کبد، ريه، سينه، تخمدان، روده ي بزرگ و پروستات را از بدن دور مي کند.

سير
 

مطالعات نشان داده که مصرف خانواده ي پيازها از قبيل سير، موسيرو تره فرنگي، در افراد سالم، سلول هاي سرطان زا را از بين برده و در بيماران سرطاني، رشد اين سلول ها را کند مي کند. دراين رابطه، اثر سير از همه بيش تر مي باشد. به طور کلي سير، خطر بروز سرطان هاي معده، روده ي بزرگ، مري و سينه را کاهش مي دهد. بدين منظور، سير ريز شده را 10 دقيقه پيش از آماده شدن غذا، در غذاي خود بريزيد تا قدرت مبارزه با سرطان را در بدن تان افزايش دهيد.

آناناس
 

آناناس داراي آنتي اکسيدان و ويتامين «ث» مي باشد. اين ميوه، از بدن در برابر سرطان هاي ريه و سينه محافظت مي کند.

پرتقال
 

پرتقال منبع غني ويتامين «ث» است. تحقيقات نشان داده که اين ميوه از سرطان معده و ريه جلوگيري مي کند.

انگور قرمز
 

انگور قرمز داراي ماده اي ست که از فعاليت آنزيم مسؤول ساخت و رشد سلول هاي سرطاني جلوگيري مي کند.

ريشه ي شيرين بيان
 

ريشه ي شيرين بيان، ار رشد سلول هاي سرطاني پروستات جلوگيري مي کند اما نبايد در مصرف آن زياده روي شود زيرا مصرف بيش از اندازه ي آن، موجب افزايش فشارخون مي گردد.

قارچ
 

قارچ، سطح ايمني بدن را بالا برده و با سلول هاي سرطاني مي جنگد.

غذاهاي دريايي و روغن ماهي
 

از آن جايي که غذاهاي دريايي، داراي اسيدهاي چرب امگا 3 مي باشند، روي سوخت و ساز سلول ها اثر گذاشته و مصرف اسيدهاي چرب اشباع را کم مي کنند. مصرف روزانه ي اين غذاها، قوي ترين و مؤثرترين سلاح براي مبارزه با سرطان است و سرطان هايي از قبيل روده ي بزرگ، پروستات و سينه را از بين مي برند.

مويز
 

داراي اسيدهاي چرب امگا 3، امگا6 و ويتامين «اي» مي باشد. مويز، ضد سرطان، درمان کننده ي سرطان و بيماري هاي قلبي و پايين آورنده ي فشارخون است و براي نرمي و انعطاف پذيري رگ ها، بسيار مفيد مي باشد.

زردچوبه
 

زردچوبه ازسرطان هاي معده و روده ي بزرگ جلوگيري مي کند. هم چنين تعداد سلول هاي سرطاني را کاهش مي دهد.
منبع:نشريه شادکامي، شماره74.