اخلاق انقلابي و رفتار سياسي شهید حاج عماد مغنيه
اخلاق انقلابي و رفتار سياسي شهید حاج عماد مغنيه
درآمد
اين گفت و گو را با بحث درباره خاندان مغنيه آغاز مي كنيم. خاندان مغنيه كيست و تاكنون چه مردان بزرگي تقديم جامعه اسلامي كرده است؟
عامل دوم که در شكل گيري شخصيت حاج عماد مغنيه نقش اساسي داشته وابستگي او به خاندان معروف و برجسته «مغنيه» است. اين خاندان يكي از خاندان هاي متدين و مذهبي جبل عامل جنوب لبنان مي باشد. علماي مقدس و بزرگي از اين خاندان برانگيخته شدند. مرحوم شيخ حسين مغنيه(ره) يكي از علماي عارف و سالك جنوب لبنان بوده كه حدود نيم قرن پيش زندگي مي كرده و مردم از وجود او بركت مي گرفتند. زيرا شيخ حسين مغنيه به استقامت و قداست شهرت داشت، و علماي بزرگ آن مرحله نيز او را مقدس مي شمردند.
از سوي ديگر شهيد حاج عماد مغنيه در دوران حيات علامه شيخ محمدجواد مغنيه يكي از علماي بزرگ خاندان مغنيه زندگي مي كرده است. شيخ محمدجواد يكي از علماي بزرگ و قضات شرع سرشناس و معاصر لبنان به شمار مي رفته است. ايشان يكي از مبلغان رسالت اسلام و رهنمايان بزرگ مردم جنوب بوده و تاليفات بسيار ارزشمندي در زمينه هاي فقه، علوم اسلامي و تاريخ اسلام و غيره از ايشان باقي مانده است. مرحوم محمدجواد مغنيه به منظور گسترش آگاهي ميان جوانان و اقشار گوناگون مسلمان لبنان دهها كتاب به سبك ساده نوشته است. شايد بتوان ايشان را «مرتضي مطهري» لبنان توصيف كرد. شهيد مرتضي مطهري از مردان نابغه و كم نظير و همسنجي ايشان با محمدجواد مغنيه امكان پذير نيست ولي علامه شيخ محمدجواد مغنيه در فضاي آن روز لبنان، انديشه اسلامي را از سرچشمه و متون تاريخي استخراج كرد و به سبك ساده در اختيار عموم مسلمانان لبنان قرار داد تا همه اقشار از آن بهره مند شوند.
در جمهوري اسلامي ايران، شهيد مرتضي مطهري افكار عرفاني و فلسفي و علمي را بازنگري و تجزيه و تحليل كرد و به اقشار گوناگون جامعه، به ويژه روشنفكران و دانشجويان انتقال داد. ولي در لبنان شيخ محمدجواد مغنيه، انديشه هاي اعتقادي و فقهي و احكام اسلامي را نوآوري كرد، و به سبك ساده و عوام پسند به مردم ارائه داد.
شهيد عماد مغنيه تا چه اندازه از بزرگان خانواده مغنيه متأثر بود؟
بفرماييد علت گرايش حاج عماد به مقاومت فلسطين چه بوده است؟ آيا اين گرايش نتيجه اثرگذاري علماي آن مرحله لبنان بوده است؟
نقل كرده اند كه حاج عماد در دوران جواني پس از پيوستن به جنبش فتح كتاب هاي «اقتصاد ما» و «فلسفه ما» كه از آثار برجسته و گرانبهاي شهيد آيت اللّه سيد محمدباقر صدر مي باشد خريداري و به افراد گوناگون هديه مي كرد، تا از اين طريق نوآوري اقتصاد و فلسفه اسلامي را به ديگران معرفي كند. جوانان متدين لبناني در آن مرحله از داشتن تشكيلات منظم و منسجم محروم بودند. كساني كه در لبنان فعاليت قوي داشتند، احزاب كمونيست و سازمان هاي چپگرا و سازمان آزادي بخش فلسطين بودند. در چنين فضاي آلوده اگر جوانان متدين خواسته باشند با ظلم و تجاوزگري مقاومت كنند، ناچار بودند با احزاب و سازمان هاي ياد شده ارتباط برقرار كنند. لذا اولين بار كه كتاب هاي شهيد صدر انتشار يافت، حاج عماد مغنيه تعدادي از اين كتاب ها را خريداري و به دوستان چپگراي خود هديه كرد. اين كار در آن مرحله و در آن شرايط خيلي ارزشمند بود. حاج عماد به جوانان مسلمان شيعه و سني كه به احزاب و سازمان هاي ماركسيست و سوسياليست پيوسته بودند مي گفت شما مسلمان هستيد. چرا به اين احزاب پيوسته ايد. اگر مي خواهيد مقاومت كنيد و فلسطين و مسجدالاقصي را آزاد كنيد به آغوش اسلام بازگرديد. اين آيين حياتبخش اسلام است كه مي تواند اهداف تان را تأمين كند. شنيده ام كه حاج عماد توانسته بود بسياري از طرفداران احزاب كمونيست را هدايت كند، و اكنون اين افراد موقعيت خاصي در فرماندهي مقاومت اسلامي لبنان دارند.
اما چرا حاج عماد مغنيه به جنبش مقاومت فلسطين پيوست؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه پيوستن حاج عماد مغنيه به مقاومت فلسطين دو علت داشت. اولاً آرمان فلسطين در آن مرحله از قداست خاصي برخوردار بود. زيرا قضيه فلسطين از سال 1948 تاكنون در اولويت اهداف و آرمان هاي مسلمانان قرار دارد. صهيونيست ها كه بدترين دشمنان خدا هستند، اين سرزمين را اشغال كرده اند. فلسطين سرزمين وحي و عروج پيامبر است، و اولين قبله مسلمانان در آن قرار دارد. در پي اشغال اين سرزمين بيشتر علماي جهان اسلام به ويژه مراجع تقليد تشييع واكنش نشان دادند. علماي پيرو مكتب اهل بيت(ع) در مخالفت با اشغال سرزمين فلسطين پيشگام بودند. آيت اللّه العظمي سيد محسن حكيم(ره)، مرجع تقليد وقت شيعيان جهان، با صدور فتواي مشهوري، پرداخت حقوق شرعي به انقلابيون فلسطيني را تجويز كرد. در پي اين فتوا بسياري از افراد مؤمن حقوق شرعيه و سهم امام شان را به مقاومت فلسطين تقديم مي كردند.
امام خميني (ره) نيز در آغاز حركت انقلابي شان در حمايت از آرمان فلسطين چند فتواي مهم صادر كردند. اين مرد بزرگ كه براي سرنگوني رژيم پهلوي مبارزه كرد پشتيباني از ملت فلسطين را هرگز فراموش نكرده بود. طبيعي است كه يك انسان متدين همچون حاج عماد مغنيه و بسياري از برادران همرزم او همچون حاج علي ذيب(ابوحسن سلامه) و ديگران به صفوف مقاومت فلسطين بپيوندند. البته فراموش نكنيم كه قداست قضيه فلسطين مهمتر از اشتباهات و عملكردهاي غلط برخي متوليان فلسطيني است. قداست آرمان فلسطين به حاج عماد مغنيه انگيزه داد تا بر مبناي عقايد و باورهاي ديني خود به انقلابيون فلسطين بپيوندند. بنابراين پيوستن اينگونه افراد به جنبش مقاومت فلسطين بر مبناي وظيفه ديني و اخلاقي و انجام مسئوليت شرعي طبق فتاوي مراجع بزرگ تقليد بوده است.
در مرحله قبل از اشغال جنوب لبنان، يك تشكيلاتي انقلابي منظم كه بتواند در برابر فزون خواهي رژيم صهيونيستي بايستد و فلسطين را آزاد كند، وجود نداشت. و اين جوانان مؤمن و انقلابي لبناني ناچار بودند به جنبش همگاني و عمومي مقاومت فلسطين بپيوندند، ولي حاج عماد به محض اينكه گم شده واقعي خود را يافت، به مقاومت اسلامي و حزب اللّه كه زير پرچم اسلام و ايمان مبارزه مي كند پيوست. من نمي گويم كه حاج عماد جهت گيري و موقعيت خود را تغيير داد. خير... جهت گيري او چه در جنبش فتح و چه در حزب اللّه مشخص و يكسان بود. با وجودي كه با ياسر عرفات مرد شماره يك انقلاب فلسطين روابط دوستانه و نزديك داشت، ولي هنگامي كه پرچم اسلام به دست حزب اللّه لبنان افراشته شد، بيدرنگ به اين پرچم پيوست، و تا آخر حيات هم اين پرچم را در دست داشت.
از سوي ديگر سازمان آزادي بخش فلسطين از طريق حاج عماد مغنيه و ابوحسن سلامه كمك هاي مالي فراواني ميان انقلابيون لبناني و غيرلبناني توزيع مي كرد. ولي تاكنون يك مورد سوءاستفاده از اين اموال نقدي و يا خيانت در امانت در حق حاج عماد ثبت نشده است. هنگامي كه تصميم گرفت از صفوف مقاومت فلسطين كناره گيري كند، و به صف مقاومت لبنان بپيوندد، ابتدا اين تصميم را با رهبران انقلاب فلسطين در ميان گذاشت و به آنان گفت كه من انساني مؤمن و متدين هستم و براساس اعتقادات ديني به مقاومت فلسطين پيوسته ام، ولي اكنون تصميم گرفته ام زير پرچم مقاومت اسلامي لبنان مبارزه كنم.
همان گونه كه مي دانيد در آن برهه هزاران جوان از طايفه شيعه و طايفه اهل تسنن لبنان به جنبش مقاومت فلسطين و احزاب سياسي لبنان پيوستند، ولي تاكنون ديده نشده كه يكي از آنان مانند حاج عماد مغنيه پيشگام و پيشتاز بوده باشد... دليل اين چيست؟
گفته شده که حاج عماد مغنيه مدتي هم در حوزه علميه علامه سيد محمدحسين فضل الله در بيروت درس خوانده است...
در قرن گذشته افرادي مانند حاج عماد در جبل عامل بروز کرده اند؟
قواي استکباري 25 سال حاج عماد را تحت تعقيب قرار داده و سرانجام او را به شهادت رساندند. ولي اين قدرت ها هرگز به جنايات خود در لبنان و فلسطين و عراق و افغانستان اشاره نمي کنند. اين دوگانگي را چگونه تفسير مي کنيد؟
به بخشي از ويژگي هاي حاج عماد اشاره کرديد. بفرماييد که مهمترين و شاخص ترين نشانه و امتياز او چيست؟
حاج عماد بعد از مسئله تدين چند ويژگي ديگري هم داشت که عبارتند از: ويژگي اول نبوغ فوق العاده در زمينه هاي برنامه ريزي و مهندسي نظامي: حاج عماد در زمينه مهندسي و سازماندهي نظامي، طرح هايي بکر ارائه مي داد که هيچ کس پيش از او چنين طرح هايي ارائه نکرده بود. بسياري از فرماندهان و کارشناسان نظامي در جمهوري اسلامي و برخي از کشورهاي اسلامي گفته اند که حاج عماد در طرح مسائل جديد نظامي بي نظير بوده است.
ويژگي دوم قدرت شخصيت: حاج عماد در مسئله زهد و پرهيزکاري فوق العاده استثنايي بود به گونه اي که تا آخرين روز حياتش خانه شخصي در اختيار نداشت. اين در حالي است که براي خانه دار شدن بسياري از برادران جنبش مقاومت تلاش به عمل مي آورد، و مي کوشيد مشکلات و نيازهاي اجتماعي آنان را برطرف کند. با وجودي که همه گونه امکاناتي در اختيار او گذاشته بودند، ولي فوق العاده زاهد و قانع بود. همانگونه که پيشتر اشاره کردم زماني که در جنبش مقاومت فلسطين حضور داشت و امکانات مالي فراواني در اختيار او بود ولي به اين امکانات هيچ گونه چشم داشتي نداشت.
ويژگي سوم تواضع حاج عماد بود: او از رفتار سرور خود اميرمؤمنان علي بن ابيطالب(ع) پيروي مي کرد، و در برخورد با رزمندگان مقاومت بسيار فروتن بود. هرگز خود را برتر از ديگران نمي دانست. ولي در برابر کساني که در مسائل ديني و مقاومت سهل انگاري مي کردند و دچار لغزش مي شدند سرسختي نشان مي داد و قاطعانه برخورد مي کرد. در زمينه حفظ نظم و انضباط به هيچ وجه با رزمندگان مسامحه نمي کرد.
گفته شده که حاج عماد براي تحصيل علوم ديني مدتي هم به قم آمد. در اين زمينه چه اطلاعاتي داريد؟
آيا زماني که حاج عماد به ايران آمد، آقاي نصرالله هم سرگرم تحصيل در حوزه علميه قم بود.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 49
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}