توصيه هاي شهيدان به جوانان


 





 
دوست داري بداني اگر شهيدان مي توانستند در اين جهان مادي با ما سخن بگويند، چه توصيه اي به جوانان مي كردند؟ دراين روزگار درهم و سخت كه حق و باطل در هم آميخته، دين داري و زندگي سالم با مخاطره روبه‌رو شده، معنويت در جهان ضعيف و آثارو صداقت كم رنگ گشته، اگر شهيدان مي توانستند سخني بگويند، بي شك توصيه اي مي كردند و درآن، از مخاطرات راه مي گفتند، جوانان را از تجربه هاي گران مايه خود بهره مند مي ساختند و آنها را از پليدي هاي روزگار برحذر مي داشتند.
هرچند امروز جاي شهيدان خالي است، خونشان درشريان هاي جامعه جريان دارد و سايه آنها برسر ماست و شمع وجودشان، روشنگر راهمان. منش و روش و رفتار و بينش شهيدان، راهگشاي جوان امروزي است و پسنديده است كه وي، آنها را الگوي خود قرار دهد. دراينجا به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم:
1.جامع نگري: نگاه هاي سطحي يا تك بعدي موجب گمراهي و درك نكردن حقيقت مي شود. براي رسيدن به واقعيت ها بايد همه جانبه نگريست و از پيش داوري كه ما را از مسير درست منحرف مي سازد، خورداري كرد. وابستگي ها را به دنيا كاست تا بتوان آزادانديش بود و حق را بي هيچ واهمه اي بيان كرد. براي اينكه آزاده باشيد، بايد تنها از خداي متعال بترسيد و جز ازاو نترسيد.
2. صداقت: راستي و صداقت، اساس همه خوبي هاست، اگرچه گاهي ممكن است به ضررمان باشد. صداقت سبب هدايت و عامل رستگاري انسان است. انساني كه بتواند از دروغ، دوري كند، در زندگي دنيا و آخرت موفق خواهد بود. دروغ، چه كوچك و چه بزرگ، پليد است و بدترين نوع آن، دروغي است كه انسان به خودش مي گويد تا وجدانش را بفريبد و اين، بسيار گمراه كننده است.
3. آزادانديشي و حق طلبي و ظلم ستيزي: اين سه اصل كه يك ريشه دارند، خواسته هاي هميشگي شهيدان بودند.
4. پاك دامني و وارستگي: در جوامع آلوده، خويشتن داري دشوارتر است و بايد با وارستگي و تهذيب نفس، به مبارزه با آلودگي ها و حرام خواري ها بر خاست. زندگي سالم جزبا تقوا امكان پذير نيست. پاك زيستن و رها بودن از پليدي ها، انسان را سبك بال و جامعه را امن و معنوي مي سازد. مبارزه با نفس، جهان اكبر و مقدم برهركارديگري است. جوان ها كه آينده سازان اين كشور و جهانند، بايد ابتدا خود را بسازند.
5. پرهيزازكم حوصلگي: برخي جوان هاي اين دوره، كم حوصله اند، در حالي كه رمز پيروزي و موفقيت، صبر و حوصله و اميد به زندگي است. براي رسيدن به نتيجه در هر كاري، بايد با مشكلات روبه رو شد و از ناملايمات نهراسيد و مبارزه كرد. اين توقع كه سريع به پيروزي برسيم، درست. بايد كمي حوصله كنيم و زود قضاوت نكنيم. يكي از نكته هاي مهم براي سلامت روان، گوش دادن به مطالب خيرخواهانه ديگران و تعقل و تدبر با صبر و حوصله در امور زندگي است. بنابراين، صبرو استقامت از پايه هاي دين داري و موفقيت هستند.
6. شناخت خويش: شناختن خويشتن خويش، كوچك نشمردن خود، بزرگ نپنداشتن دشمنان، شناخت استعدادها و تلاش براي شكوفايي آنها، پذيرفتن انتقادها، اراده و عزم استوار براي ادامه راه، مقاومت كردن و توكل برخدا، همگي از لوازم رسيدن به موفقيت و تداوم آن هستند. اگردرانجام دادن كارهاي نيك و درست اجازه دهيم ترديد وارد ذهن ما شود، دچار ضعف نفس هستيم.
7. انعطاف و گذشت: از ديگر توصيه هاي شهيدان، ازخود گذشتگي و نرمي و ملايمت در زندگي است. تلاش براي ايجاد ارتباط صحيح بين خود و ديگران، گذشت كردن و پرهيزازسخت گيري، به ويژه در مواقع حساس، از نشانه هاي مردانگي است. بخشيدن خطاكار، خود، نوعي نتيجه و ارشاد است. گذشت و انعطاف در زندگي، به ويژه درخانواده و گروه دوستان بسيار مهم و سرنوشت ساز است؛ زيرا جز با محبت و گذشت، امكان پيشرفت و تعالي وجود ندارد. خشك بودن در زندگي و انعطاف پذيرنبودن، موجب شكسته شدن مي شود.
منبع: نشريه گلبرگ- ش116