توصيه هاي شهيدان به جوانان

دوست داري بداني اگر شهيدان مي توانستند در اين جهان مادي با ما سخن بگويند، چه توصيه اي به جوانان مي كردند؟ دراين روزگار درهم و سخت كه حق و باطل در هم آميخته، دين داري و زندگي سالم با مخاطره روبه‌رو شده، معنويت در جهان ضعيف و آثارو صداقت كم رنگ گشته، اگر شهيدان مي توانستند سخني بگويند، بي شك توصيه اي
دوشنبه، 14 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه هاي شهيدان به جوانان

توصيه هاي شهيدان به جوانان
توصيه هاي شهيدان به جوانان


 





 
دوست داري بداني اگر شهيدان مي توانستند در اين جهان مادي با ما سخن بگويند، چه توصيه اي به جوانان مي كردند؟ دراين روزگار درهم و سخت كه حق و باطل در هم آميخته، دين داري و زندگي سالم با مخاطره روبه‌رو شده، معنويت در جهان ضعيف و آثارو صداقت كم رنگ گشته، اگر شهيدان مي توانستند سخني بگويند، بي شك توصيه اي مي كردند و درآن، از مخاطرات راه مي گفتند، جوانان را از تجربه هاي گران مايه خود بهره مند مي ساختند و آنها را از پليدي هاي روزگار برحذر مي داشتند.
هرچند امروز جاي شهيدان خالي است، خونشان درشريان هاي جامعه جريان دارد و سايه آنها برسر ماست و شمع وجودشان، روشنگر راهمان. منش و روش و رفتار و بينش شهيدان، راهگشاي جوان امروزي است و پسنديده است كه وي، آنها را الگوي خود قرار دهد. دراينجا به چند مورد از آنها اشاره مي كنيم:
1.جامع نگري: نگاه هاي سطحي يا تك بعدي موجب گمراهي و درك نكردن حقيقت مي شود. براي رسيدن به واقعيت ها بايد همه جانبه نگريست و از پيش داوري كه ما را از مسير درست منحرف مي سازد، خورداري كرد. وابستگي ها را به دنيا كاست تا بتوان آزادانديش بود و حق را بي هيچ واهمه اي بيان كرد. براي اينكه آزاده باشيد، بايد تنها از خداي متعال بترسيد و جز ازاو نترسيد.
2. صداقت: راستي و صداقت، اساس همه خوبي هاست، اگرچه گاهي ممكن است به ضررمان باشد. صداقت سبب هدايت و عامل رستگاري انسان است. انساني كه بتواند از دروغ، دوري كند، در زندگي دنيا و آخرت موفق خواهد بود. دروغ، چه كوچك و چه بزرگ، پليد است و بدترين نوع آن، دروغي است كه انسان به خودش مي گويد تا وجدانش را بفريبد و اين، بسيار گمراه كننده است.
3. آزادانديشي و حق طلبي و ظلم ستيزي: اين سه اصل كه يك ريشه دارند، خواسته هاي هميشگي شهيدان بودند.
4. پاك دامني و وارستگي: در جوامع آلوده، خويشتن داري دشوارتر است و بايد با وارستگي و تهذيب نفس، به مبارزه با آلودگي ها و حرام خواري ها بر خاست. زندگي سالم جزبا تقوا امكان پذير نيست. پاك زيستن و رها بودن از پليدي ها، انسان را سبك بال و جامعه را امن و معنوي مي سازد. مبارزه با نفس، جهان اكبر و مقدم برهركارديگري است. جوان ها كه آينده سازان اين كشور و جهانند، بايد ابتدا خود را بسازند.
5. پرهيزازكم حوصلگي: برخي جوان هاي اين دوره، كم حوصله اند، در حالي كه رمز پيروزي و موفقيت، صبر و حوصله و اميد به زندگي است. براي رسيدن به نتيجه در هر كاري، بايد با مشكلات روبه رو شد و از ناملايمات نهراسيد و مبارزه كرد. اين توقع كه سريع به پيروزي برسيم، درست. بايد كمي حوصله كنيم و زود قضاوت نكنيم. يكي از نكته هاي مهم براي سلامت روان، گوش دادن به مطالب خيرخواهانه ديگران و تعقل و تدبر با صبر و حوصله در امور زندگي است. بنابراين، صبرو استقامت از پايه هاي دين داري و موفقيت هستند.
6. شناخت خويش: شناختن خويشتن خويش، كوچك نشمردن خود، بزرگ نپنداشتن دشمنان، شناخت استعدادها و تلاش براي شكوفايي آنها، پذيرفتن انتقادها، اراده و عزم استوار براي ادامه راه، مقاومت كردن و توكل برخدا، همگي از لوازم رسيدن به موفقيت و تداوم آن هستند. اگردرانجام دادن كارهاي نيك و درست اجازه دهيم ترديد وارد ذهن ما شود، دچار ضعف نفس هستيم.
7. انعطاف و گذشت: از ديگر توصيه هاي شهيدان، ازخود گذشتگي و نرمي و ملايمت در زندگي است. تلاش براي ايجاد ارتباط صحيح بين خود و ديگران، گذشت كردن و پرهيزازسخت گيري، به ويژه در مواقع حساس، از نشانه هاي مردانگي است. بخشيدن خطاكار، خود، نوعي نتيجه و ارشاد است. گذشت و انعطاف در زندگي، به ويژه درخانواده و گروه دوستان بسيار مهم و سرنوشت ساز است؛ زيرا جز با محبت و گذشت، امكان پيشرفت و تعالي وجود ندارد. خشك بودن در زندگي و انعطاف پذيرنبودن، موجب شكسته شدن مي شود.
منبع: نشريه گلبرگ- ش116




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.