معرفي چند کتاب مفيد
معرفي چند کتاب مفيد
تقابل اسطوره و تاريخ در آثار بهرام بيضايي
نويسنده : الهام باقري، ناشر : انتشارات جهان انديشه، چاپ اول 1383، شمارگان : 1200 نسخه، قيمت 19000 ريال
کتاب فوق شامل پنج بخش به قرار زير است:
«در آمد» که اشاره کوتاهي است بر زندگي بيضايي، به انضمام سبک نگارش او در خصوص اسطوره و رهيافت هاي آن در آثارش، همچنين پيدايي آن در تاريخ.
در بخش دوم به اسطوره و انسان هاي اسطوره اي در آثار بيضايي مي پردازد. بخش سوم جست و جو و پژوهش در آثاري است که ريشه در تاريخ نگاشته شده دارند به ترتيب رويداد تاريخي.
بخش چهارم که با عنوان «سرانجام » است، جمع آوري و بررسي يافته هاي آثار بيضايي است به همراه بررسي اسطوره ايراني و يافتن رد پاي آن در تاريخ يا بالعکس و نتيجه گيري پاياني از تقابل اين دو ـ اسطوره و تاريخ ـ درآثار او.
تقابل اسطوره و تاريخ در آثار بهرام بيضايي، کتابي است پژوهشي در حوزه اسطوره نگاه بيضايي در برخورد با آن مورد مداقه قرار مي گيرد که براي علاقه مندان به اسطوره آثار بيضايي قابل تامل و با ارزش است.
اينگريد برگمن داستان زندگي من
نويسنده: اينگريد برگمن و آلن برجس، مترجم: آنتونيا شرکا، ناشر: انتشارات قطره، چاپ اول، شمارگان: 1100 نسخه، قيمت 4500 تومان
اينگريد برگمن در اين کتاب زندگي اش را باز مي گويد؛ از آن چه بر پرده و پشت پرده اتفاق افتاده است. از کودکي اش در سوئد آغاز مي کند. دوران جواني و ازدواج زود هنگامش، از آشنايي با روبرتو رو سليني و فرار جنجالي اش به دنبال او و ازدواجش با رو سليني که ثمره آن سه فرزند است و بعد جدايي از او و ازدواج سومش. از رويارويي با شخصيت هاي برجسته سينما مانند گريگوري پک ، همفري بوگارت، اينگماربرگمن ، هيچکاک و ديگران. در پايان نيز به بيان مبارزه اش با بيماري سرطان که گرفتارش شد مي پردازد که سرانجام در 66 سالگي از پاي در مي اندازدش.
اين کتاب که به همت آلن برجس يکي از دوستان برگمن تهيه شده است، گذشته از زندگي اين بازيگر برجسته مجموعه اي است از اطلاعات ارزشمند درباره فيلم هاي تاريخ سينما، چگونگي توليد آنها، نمايش ها و بازيگراني که از دهه سي تا پايان دهه هفتاد در عرصه سينما و تئاتر حضور داشتند.
کتاب فوق را خانم آنتونيا شرکا به فارسي ترجمه کرده است که ترجمه اي خوب و روان دارد که خواننده را ترغيب به مطالعه آن مي کند.
نقش آبي سيمين
فاطمه خانم معتمد آريا
اکتريس سينما
گردآوري و تاليف: زاوان قوکاسيان، ناشر: انتشارات چشمه، 1383، شمارگان: 2000 نسخه، قيمت: 1750 تومان
معتمد آريا يکي از گوهرهاي ارزشمند سينماي ايران است که حق بسيار برگردن اين سينما دارد و يکي از بازيگران برجسته زن در سينماي ماست. چاپ اين مجموعه به قصد تجليل از او انجام گرفته که ستودني است. کتابي درباره هنرمندي که انساني است آگاه به موضع و موقع خويش، آدمي پرجوش و توان که از لحظه ورودش به عالم هنرهاي نمايشي بي وقفه در حرکت بوده و هميشه روبه جلو . کتاب حاوي اطلاعات مختلفي است که خواننده علاقه مند مي تواند آنها را در جاي جاي کتاب و به ويژه در گفت و گوي معتمد آريا، پيدا کند.
درس هايي درباره فيلمنامه نويسي
نويسنده: حسن لطفي، ناشر: انتشارات ققنوس، 1383، شمارگان: 1100 نسخه، قيمت 1400 تومان
درس هايي درباره فيلمنامه نويسي
مردي که گلاب شد(فيلمنامه)
نويسنده: محسن غفاري، ناشر: انتشارات خاطرات قلم، چاپ اول 1383، شمارگان: 500 نسخه، قيمت 1000 تومان
اپيزود دوم، «آرمان گمشده» نام دارد که به زندگي مردم کوير نشين مي پردازد،آنها که همه عمر خود را در کنار رمل هاي روان و وحشي مي گذرانند و به اين سرزمين خشک با عشق مي نگرند. فرامرز پسرکي است کاز اهالي کوير که روزگار پدرانش را تجربه مي کند.
«مردي که گلاب شد»، سومين اپيزود است و در آن به ساعت هاي پاياني عمر ميرزا نصرالله خان نقاش باشي، نقشه پرداز چيره دست قالي ايران مي پردازد که در فراق همسرش روزهاي عاشقانه خود را در ذهن مرور مي کند.
روايت دوم
نويسنده: حسن لطفي ، ناشر: انتشارات ققنوس، 1382، شمارگان: 1100 نسخه، قيمت: 900 تومان روايت دوم شامل 16 قصه کوتاه است. عنوان کتاب برگرفته از قصه چهارم اين مجموعه است. در اين قصه راننده اي مسافر کش، چند مسافر را براي رساندن به مقصدي سوار مي کند در طول مسير در عالم کابوس گونه خود سير مي کند که مداخله مسافران و چانه زدن آنها بر سر کرايه او را وادار به واکنشي عصبي و عملي غير منتظره مي کند. در حرکت در مه نيز با مردي روبه رو مي شويم که تصور مي کند زنش قصد کشتن او را دارد و خودش را زير پتو پنهان مي کند. مادرش نيز در بيمارستان رواني نگه داري مي شود و ...
آدم ها معمولا نام ندارند و مي توان چنين برداشت کرد که آنها هر کسي مي توانند باشند. نويسنده براي تجسم بخشيدن به اين فضا و آدم هاي ناهنجار و روان پريش از دريچه اي روان کاوانه به آنها مي نگرد تا بتواند تصويري واقعي از آنها را ارائه کند. تقريباً همه قصه ها مايه هايي مشترک دارند. آدم هايي دچار بيماري و کابوس رواني، فضاي غمبار و کنشي ناگهاني و از سر استيصال.
منبع:ماهنامه فيلمنامه نويسي/فيلم نگار/شماره32
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}