مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد


 





 
دکتر عزيزالله بيات، استاد تاريخ دانشگاه‌هاي كشور و مولف ده‌ها كتاب و مقاله با موضوع تاريخ ايران درگذشت. وي در 1299 در شهرستان نهاوند به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را در اين شهر و تحصيلات متوسطه را در همدان گذراند و موفق به اخذ ديپلم شد. او تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشسراي عالي تهران گذراند و مدرك كارشناسي‌اش را در سال 1323گرفت.
دكتر بيات در سال 1332 به علت نزديك بودن كرمانشاه به نهاوند از طرف اداره فرهنگ جهت تدريس به كرمانشاه عزيمت كرد و به مدت 20 سال در اين شهر زندگي كرد. وي با استفاده از بورس تحصيلي كه به كارمندان تعلق داشت، عازم فرانسه شد و در سال 1348 موفق به اخذ مدرك دكتراي رشته تاريخ و جغرافيا از دانشگاه پل ساياته فرانسه شد.

دكتر بيات عضو هيات علمي و استاد دانشگاه شهيد بهشتي از سال 1350، رئيس اداره چهارم كارگزيني و رئيس اداره مطالعات و برنامه‌ها در وزارت آموزش و پرورش بود. وي در سال‌هاي اخير به تدريس دروس تاريخ تمدن اسلام و گاهشماري در دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا مي‌پرداخت. از تاليفات دكتر بيات مي‌توان به آثار باستاني كرمانشاه، از ظهور اسلام تا ديالمه، تاريخ ايران از آغاز تا انقراض پهلوي با تجزيه و تحليل منابع و مأخذ، تاريخ تطبيقي ايران (از سلسله ماد تا پهلوي) با تمام دنيا، تاريخ مختصر ايران ـ تاريخ منابع و ماخذ ايران، تاريخ ايران ـ تحرير و تحشيه تاريخ گيتي‌گشاي نامي، جغرافياي محلي كرمانشاه و زمينه‌هاي پيشرفت و پيروزي‌ها و شكست‌هاي ايران اشاره كرد. مطلبي که در ذيل مي​آيد يادداشت​هاي 2 نفر از استادان دانشگاه شهيد بهشتي و همکاران آن استاد مرحوم در مورد ويژگي‌هاي شخصي و تسلط ايشان بر موضوعات مختلف تاريخي است.
دکتر محمدعلي اکبري*
دکتر عزيزالله بيات استاد مسلم تاريخ و عالمي سترگ از تبار دانشوران سرافراز اين آب و خاک دانش​پرور بود. بي​شک افتخار هر دانشجوي تاريخ اين است که زماني را در محضر استاد به تلمذ زانوي ادب زده باشد و از خرمن خرمن دانش و فضل او، دامن دامن معرفت اندوخته باشد. دکتر بيات از جمله نوادري بودند که نه تنها طالبان معرفت از چشمه​سارشان سيراب مي​شدند بلکه جان مشتاقان نيز از زلال حسن خلق و نفس مهذبشان بهره​ها مي​برد.
استاد بيات از قبيله انسان​هاي فرهيخته​اي بود که هر چه بر عمرش افزوده مي​شد حرص و ولعش براي دانش اندوختن و شاگرد پروراندن بيش از پيش مي‌‌شد. شاگردان دکتر بيات در قامت استاد خود، پايمردي دانش​پژوهي را به نظاره مي​نشستند و از اين همه عطش براي آموختن و آموزش دادن، درس «ز گهواره تا گور دانش بجوي​» را در عمل مي‌آزمودند.
دکتر بيات به دانشجويان خود مي​آموخت که مهر و عشق به اين آب و خاک را در جان و دل خويش دمادم زنده نگاه دارند و نيک بدانند که در اين سرزمين، مردان و زنان سترگ و باشرفي باليده​اند و براي ايران و ايراني سرفرازي و سربلندي در جهان ببار آورده​​اند.
به روايت استاد ما شرافت و عظمت ايراني، در طول تاريخ پرافتخارش، به دانش دوستي،​ يکتاپرستي، انسان​دوستي و نيک​خواهي براي بشريت است. او به مشتاقان دانش تاريخ​ يادآور مي​شد که به هويت ايراني خود مباهات کنند و سر به آسمان بسايند،​ زيرا اين آب و خاک بزرگاني چون سلمان،​ بوعلي سينا،​ ابوريحان، خيام،​ فردوسي، سعدي، حافظ و مولانا را به جامعه بشري تقديم داشته است. استاد به فردوسي عشق مي​ورزيد که آرش کمان​گير و کاوه آهنگر را آفريد و سعدي را از عمق جان مي​ستود که قريب به يک هزاره پيش کلامي چون در سفته است که «بني آدم اعضاي يک پيکرند»
استاد دکتر بيات به تاريخ پژوهان جوان امروز و مورخان چيره​دست فردا آموخت که در اين حرفه پي ​نان و نام نباشند و از افتادن در دام قدرت​پرستي بپرهيزند، زيرا اين امور جز چاهي در مسير حقيقت‌جويي نيست. تاريخ​نگاري و پژوهش در گذشته حيات انسان​ها و جوامع، ​دست يازيدن به دانشي بس صعب و طاقت​فرسا است که جز از طالبان صادق و حقيقت​جويان لايق برنمي​آيد و اي بسا کوتاه بينان دل فريبي که دل به اين اقيانوس مواج سپردند و عاقبت​الامر نيز به ساحلي دست​نيافتند.
تاريخ پژوه را عشقي پاک به حقيقت بايد و بصيرتي شگرف به کنه افعال آدميان والا در گرد و غبار رخدادهاي خرد و کلان ره گم مي​کند. هم خود به بيراهه مي​رود و هم ديگران را به ناکجاآباد مي​برد.
دکتر محمد حاجي تقي**
نيز در اين مورد خاطر نشان كرد: بنده توفيق آن را داشته‌​ام که سالياني در محضر استاد دکتر عزيزالله بيات شاگردي کنم. آنچه را در اين مدت در استاد ممتاز و کم​نظير يافتم نظمي بود که 60 سال بدون تزلزل تداوم يافت و گذر عمر در آن رخنه​اي ايجاد نکرد.
شخصيتي بدون تکلف و تعارف​هاي معمول بود و در برخورد با همکار و دانشجو صراحت و صداقت داشت. به‌طوري که در مواردي برخورد بدون ملاحظه و پرهيز استاد با دانشجويان با بنيه ضعيف علمي باعث رنجش اين‌گونه دانشجويان مي​شد. در عين حال از هيچ فرصتي براي تشويق و تاييد دانشجوي کوشا و عالم فروگذار نبود. ژرف​نگري و نکته​سنجي را در آثار او بخوبي مي​توان ديد. وي جزوه​هايي را براي پژوهش بر​مي​گزيد که حقيقتا در بين تاريخ​نگاران معاصر پيشرو و نو بودند. منبع شناسي تاريخ ايران و اسلام،​ تاريخ تطبيقي و گاهشماري و ارائه دوره​اي فشرده و مستند از تاريخ ايران براي دانشجويان اين علم، از جمله پژوهش​هاي بديع و مستند او بودند و از دانش گسترده استاد در علم تاريخ و علوم جنبي چون نجوم،​رياضي ، شعر و ادب حکايت مي​کرد. استاد از متفکراني بود که حضور در محضرش خالي از ذکر حق يا ارشاد به نکته​اي اخلاقي يا تربيتي نبود.

پي‌نوشت‌ها:
 

* دانشيار گروه تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي
** استاد يار گروه تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي
 

منبع:روزنامه جام جم
ارسال توسط کاربر محترم سایت :roode20