مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد

دکتر عزيزالله بيات، استاد تاريخ دانشگاه‌هاي كشور و مولف ده‌ها كتاب و مقاله با موضوع تاريخ ايران درگذشت. وي در 1299 در شهرستان نهاوند به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را در اين شهر و تحصيلات متوسطه را در همدان گذراند و موفق به اخذ ديپلم شد. او تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشسراي عالي تهران گذراند و مدرك كارشناسي‌اش را در سال 1323گرفت.
سه‌شنبه، 22 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد

مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد
مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد


 





 
دکتر عزيزالله بيات، استاد تاريخ دانشگاه‌هاي كشور و مولف ده‌ها كتاب و مقاله با موضوع تاريخ ايران درگذشت. وي در 1299 در شهرستان نهاوند به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را در اين شهر و تحصيلات متوسطه را در همدان گذراند و موفق به اخذ ديپلم شد. او تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشسراي عالي تهران گذراند و مدرك كارشناسي‌اش را در سال 1323گرفت.
دكتر بيات در سال 1332 به علت نزديك بودن كرمانشاه به نهاوند از طرف اداره فرهنگ جهت تدريس به كرمانشاه عزيمت كرد و به مدت 20 سال در اين شهر زندگي كرد. وي با استفاده از بورس تحصيلي كه به كارمندان تعلق داشت، عازم فرانسه شد و در سال 1348 موفق به اخذ مدرك دكتراي رشته تاريخ و جغرافيا از دانشگاه پل ساياته فرانسه شد.

مردي كه تاريخ را دوست داشتني كرد

دكتر بيات عضو هيات علمي و استاد دانشگاه شهيد بهشتي از سال 1350، رئيس اداره چهارم كارگزيني و رئيس اداره مطالعات و برنامه‌ها در وزارت آموزش و پرورش بود. وي در سال‌هاي اخير به تدريس دروس تاريخ تمدن اسلام و گاهشماري در دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، دانشگاه الزهرا، دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا مي‌پرداخت. از تاليفات دكتر بيات مي‌توان به آثار باستاني كرمانشاه، از ظهور اسلام تا ديالمه، تاريخ ايران از آغاز تا انقراض پهلوي با تجزيه و تحليل منابع و مأخذ، تاريخ تطبيقي ايران (از سلسله ماد تا پهلوي) با تمام دنيا، تاريخ مختصر ايران ـ تاريخ منابع و ماخذ ايران، تاريخ ايران ـ تحرير و تحشيه تاريخ گيتي‌گشاي نامي، جغرافياي محلي كرمانشاه و زمينه‌هاي پيشرفت و پيروزي‌ها و شكست‌هاي ايران اشاره كرد. مطلبي که در ذيل مي​آيد يادداشت​هاي 2 نفر از استادان دانشگاه شهيد بهشتي و همکاران آن استاد مرحوم در مورد ويژگي‌هاي شخصي و تسلط ايشان بر موضوعات مختلف تاريخي است.
دکتر محمدعلي اکبري*
دکتر عزيزالله بيات استاد مسلم تاريخ و عالمي سترگ از تبار دانشوران سرافراز اين آب و خاک دانش​پرور بود. بي​شک افتخار هر دانشجوي تاريخ اين است که زماني را در محضر استاد به تلمذ زانوي ادب زده باشد و از خرمن خرمن دانش و فضل او، دامن دامن معرفت اندوخته باشد. دکتر بيات از جمله نوادري بودند که نه تنها طالبان معرفت از چشمه​سارشان سيراب مي​شدند بلکه جان مشتاقان نيز از زلال حسن خلق و نفس مهذبشان بهره​ها مي​برد.
استاد بيات از قبيله انسان​هاي فرهيخته​اي بود که هر چه بر عمرش افزوده مي​شد حرص و ولعش براي دانش اندوختن و شاگرد پروراندن بيش از پيش مي‌‌شد. شاگردان دکتر بيات در قامت استاد خود، پايمردي دانش​پژوهي را به نظاره مي​نشستند و از اين همه عطش براي آموختن و آموزش دادن، درس «ز گهواره تا گور دانش بجوي​» را در عمل مي‌آزمودند.
دکتر بيات به دانشجويان خود مي​آموخت که مهر و عشق به اين آب و خاک را در جان و دل خويش دمادم زنده نگاه دارند و نيک بدانند که در اين سرزمين، مردان و زنان سترگ و باشرفي باليده​اند و براي ايران و ايراني سرفرازي و سربلندي در جهان ببار آورده​​اند.
به روايت استاد ما شرافت و عظمت ايراني، در طول تاريخ پرافتخارش، به دانش دوستي،​ يکتاپرستي، انسان​دوستي و نيک​خواهي براي بشريت است. او به مشتاقان دانش تاريخ​ يادآور مي​شد که به هويت ايراني خود مباهات کنند و سر به آسمان بسايند،​ زيرا اين آب و خاک بزرگاني چون سلمان،​ بوعلي سينا،​ ابوريحان، خيام،​ فردوسي، سعدي، حافظ و مولانا را به جامعه بشري تقديم داشته است. استاد به فردوسي عشق مي​ورزيد که آرش کمان​گير و کاوه آهنگر را آفريد و سعدي را از عمق جان مي​ستود که قريب به يک هزاره پيش کلامي چون در سفته است که «بني آدم اعضاي يک پيکرند»
استاد دکتر بيات به تاريخ پژوهان جوان امروز و مورخان چيره​دست فردا آموخت که در اين حرفه پي ​نان و نام نباشند و از افتادن در دام قدرت​پرستي بپرهيزند، زيرا اين امور جز چاهي در مسير حقيقت‌جويي نيست. تاريخ​نگاري و پژوهش در گذشته حيات انسان​ها و جوامع، ​دست يازيدن به دانشي بس صعب و طاقت​فرسا است که جز از طالبان صادق و حقيقت​جويان لايق برنمي​آيد و اي بسا کوتاه بينان دل فريبي که دل به اين اقيانوس مواج سپردند و عاقبت​الامر نيز به ساحلي دست​نيافتند.
تاريخ پژوه را عشقي پاک به حقيقت بايد و بصيرتي شگرف به کنه افعال آدميان والا در گرد و غبار رخدادهاي خرد و کلان ره گم مي​کند. هم خود به بيراهه مي​رود و هم ديگران را به ناکجاآباد مي​برد.
دکتر محمد حاجي تقي**
نيز در اين مورد خاطر نشان كرد: بنده توفيق آن را داشته‌​ام که سالياني در محضر استاد دکتر عزيزالله بيات شاگردي کنم. آنچه را در اين مدت در استاد ممتاز و کم​نظير يافتم نظمي بود که 60 سال بدون تزلزل تداوم يافت و گذر عمر در آن رخنه​اي ايجاد نکرد.
شخصيتي بدون تکلف و تعارف​هاي معمول بود و در برخورد با همکار و دانشجو صراحت و صداقت داشت. به‌طوري که در مواردي برخورد بدون ملاحظه و پرهيز استاد با دانشجويان با بنيه ضعيف علمي باعث رنجش اين‌گونه دانشجويان مي​شد. در عين حال از هيچ فرصتي براي تشويق و تاييد دانشجوي کوشا و عالم فروگذار نبود. ژرف​نگري و نکته​سنجي را در آثار او بخوبي مي​توان ديد. وي جزوه​هايي را براي پژوهش بر​مي​گزيد که حقيقتا در بين تاريخ​نگاران معاصر پيشرو و نو بودند. منبع شناسي تاريخ ايران و اسلام،​ تاريخ تطبيقي و گاهشماري و ارائه دوره​اي فشرده و مستند از تاريخ ايران براي دانشجويان اين علم، از جمله پژوهش​هاي بديع و مستند او بودند و از دانش گسترده استاد در علم تاريخ و علوم جنبي چون نجوم،​رياضي ، شعر و ادب حکايت مي​کرد. استاد از متفکراني بود که حضور در محضرش خالي از ذکر حق يا ارشاد به نکته​اي اخلاقي يا تربيتي نبود.

پي‌نوشت‌ها:
 

* دانشيار گروه تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي
** استاد يار گروه تاريخ دانشگاه شهيد بهشتي
 

منبع:روزنامه جام جم
ارسال توسط کاربر محترم سایت :roode20




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط