امپراتوري آسمان در اساطیر چین
امپراتوري آسمان در اساطیر چین
امپراتوري آسمان در اساطیر چین
نویسنده: آنتونی کریستی
ترجمه: محمد حسین باجلان فرخی
ترجمه: محمد حسین باجلان فرخی
دوشادوش اسطورهشناسي، نظام ديگري وجود دارد كه بیشتر به زندگاني انسان و مسائل زندگاني روزمره او مربوط میشود. اگر چنين باشد كه انسانها خدايان را در انديشه و خيال خويش آفريدند در اين زمينه نظام خداگرايي چيني گوياترين الگويي است كه در آن نظام خداسالاري بازسازي ديوان سالاري زميني در معياري آسماني است.
مراسم فديه دادن به يو – دي با تغيير رژيم و تبديل آن به نظام جمهوري پايان يافت اما در انم (3) كه مراسم درباري آن مانند چين بود اين رسم تا جنگ جهاني دوم ادامه يافت. در اين سيستم بزرگ فرمانرواي آسمان با خاقان زميني و خاقان با وزيران سر و كار داشت و نظام ديوان سالاري در همه جا رعايت میشد. در اين نظام ديگر خدايان آسماني نيز هر يك مسئول پدیدهای خاص از طبيعت و از آن شمار خورشيد، ماه، ستارگان و بادها و جز آن میباشند.
علاوه بر خدايان قسمتهای مختلف خانه هر محله را نيز خدايي بود كه پاسدار خانهها بود و بعد از اين خدايان سه خداي شادماني و ثروت مورد توجه بود و هر يك از اين خدايان را در فصلهای مختلف سال فدیهای خاص بود. در نیایشگاههای خانوادگي تصاوير نياكان پاسدار زندگان واسطهای است با جهان ديگر و آينده.
در اين نیایشگاهها هر خدا تصوير يا تنديسي دارد كه جلوي آن بخور میسوزانند و او را فديه میدهند. تصوير خدايان دربان و خداي آشپزخانه زائو جون (8) بر روي كاغذ نقش میشد و آنان را در جايگاه خاص خويش مي چسبانيدند. در خانوادههای پيرو آئين كنفسيوس با آن كه نيايش اين خدايان ممنوع است اما اين منع نتوانسته است زنان را از نگهداري تندیسهای كوچك سفالي و تصاوير اين خدايان باز دارد. در اغلب خانهها تنديس گوان يين وجود دارد و در خانوادههای بودايي تنديس بودا جاي تندیسهای ديگر را پر میکند. از شمار خدايان تنها خداي ادبيات است كه غالباً تصويري ندارد و تنها نام او ون – چانگ دا – دي (9) در تابلويي ترسيم میشود.
با آن كه خدايان چيني فراوان و در اين سرزمين خدايان منطقهای و طبقاتي بسياري وجود دارد اما همه اين خدايان از سلسله مراتب و ديوان سالاري خاص تبعيت میکنند. اين ويژگي از كيفيت زندگاني طبقات مختلف اجتماعي، آيين بوديسم، دائوئيسم و سلسله مراتب موجود در نظام اجتماعي و دين چين متاثر است. در اين نظام بودا، بوديستوه، ارهات، جاودانگان، خاقانان، ملکهها، اميران، خدايان و بغ بانوان همگاني و منطقهای را مرتبه و مقام خاصي است و خدايان خانوادگي نسبت به موقعيت هر خانواده از مرتبه متغيري برخوردارند. بسياري از اين خدايان پیشینهای انساني دارند و هر يك به سببي به مقام خدايي راه یافتهاند. اين خدايان نيز چون انسانها ارتقاء يا تنزل مقام مییابند و از اين ميان گوان دي (10) نمونهای گويا است.
گوانگ جونگ پس از مرگ به سبب فضیلتها و هنرهاي خود مشهور شد و در 1120 ميلادي و بعد در 1128 به موجب فرماني در مرتبه اميران قرار گرفت. بعد خاقان ون از دودمان يوان گوانگ جونگ مرده را امير جنگ و باني تمدن لقب داد و تا سال 1594 در اين مقام باقي ماند. در 1594 و به هنگام فرمانروايي وان لي (16) قهرمان مرده به وفادار بزرگ فرمانرواي آسمان دي و حامي خاقان ملقب گرديد. در زمان دودمان منچو اين قهرمان اسطورهای در افسانهای بر آسمان نمايان و حامي سپاهيان خاقان میشود و در 1856 گوان دي نام میگیرد. در اين دوره گوان دي خداي حامي تجارت و پيشه وري بود و شمشير دژخيم خاقان در معبد او نگهداري میشد و پس از هر اعدام، جلاد به پيشگاه خداي معبد فديه میداد تا از آزار روح اعدام شدگان رهايي يابد.
در سلسله مراتب مذهبي چين گوئي گوان دي در آغاز به سبب خطايي كه در آسمان از او سر زده به زمين تبعيد میشود و پس از آن به سبب فضيلت و قهرمانیهای بسيار و دادن كفاره گناه ديگر بار به مقام خدايي دست مییابد. در اين ديوان سالاري تنها بودا، بوديستوه، جاودانگان آسماني و ارهات را ترفيع يا تنزلي نيست؛ اينان به روشن شدگي راه يافته و به مرتبه و نقطه بدون بازگشت رسیدهاند. در اين نظام هر خداي را دستياران و ارواح دادگري است كه به جاي خدا عمل میکنند و كيفيت و كميت جشنها و مراسم معابد را به خدا گزارش میکنند و به پاس اين خدمات خود نيز از فدايا سهمي دارند. در اين ميان خدايان همگاني و خانگي را هر يك مقام و مرتبهای مشخص و خداي شادماني فوو خداي تقدير مينگ در همه جا نيايش میشوند. خدايان و به ويژه خدايان خانگي از دريافت فديه خرسند میشوند و پس از گرفتن فديه آنها را زياني نيست. از اين شمار تنها خواست فنگ – شوي (20) خداي باد، آب و نيروهاي پر راز طبيعت را نمیتوان تغيير داد و تنها پيشگو است كه میتواند از نيت آنان آگاه شود.
در اين سلسله مراتب دونگ يودا – دي (24) فرمانرواي قله شرقي زادبوم يانگ وزير يو – هوانگ و مهمترین كار گزارش دادن است. حوزه وزارت اين وزير داراي هفتاد و پنج بخش است؛ او بر هر چيز نظارت دارد و در قلمرو اوست كه تولد و مرگ و روال زندگاني انسان و موجودات رقم زده میشود و زمين را بازرساني است كه اشتباهات خدايان زميني را گزارش میکنند. در اين جا دو نكته جالب توجه است: نخست آن كه زندگاني انسان و موجودات مورد نظارت ماموران دونگ يودا- دي قرار دراد و بازرسان اين نظام از ميان ارواح مردگان پرهيزكار انتخاب میشوند. زيستن انسان و حيوان تحت تأثير اندیشهها و ايده چرخه زايش بودا تكرار میشود و دائوگرايي نيز در چنين باوري تاثير دارد. در اين زمينه چرخه زايش انسان در هيات حيوانات تنبيه خطاي گذشته و به كمال نرسيدن انسان در دوره زندگي است. [به تاثر از دائوگرايي] يكي از كيفرها و پاداشهای انسان افزايش يا كاهش طول زندگاني انسان است؛ و مسئولان نگاهداري اين حساب و كتاب به عهده ديوان سالاران آسمان است. دوم آن كه بخشي از كار ديوان سالاران مسئول بررسي زيست زمينيان به رسيدگي به خطاي دزدان و جانيان اختصاص دارد و جان گرفتن از هستي داران بدترين خطاها است. يوهوانگ چون خدايي قدرتمند مدتي طولاني مورد توجه چينيان قرار داشت و معبد اين خدا در پكن داراي هشتاد بخش بود. يكي از كرامات اين خدا دادن فرزند به مردمان، و به ويژه آفرينش پسر، بود. هنوز برخي از خانوادههای بي فرزند [و به ويژه زنان نازا] به معبد اين خدا میروند و به نيت دارا شدن فرزند يكي از عروسکهای اين معبد را به خانه میبرند و اگر صاحب فرزند شوند عروسك را با عروسكي ديگر به معبد باز میگردانند.
بزرگ فرمانروا
مراسم فديه دادن به يو – دي با تغيير رژيم و تبديل آن به نظام جمهوري پايان يافت اما در انم (3) كه مراسم درباري آن مانند چين بود اين رسم تا جنگ جهاني دوم ادامه يافت. در اين سيستم بزرگ فرمانرواي آسمان با خاقان زميني و خاقان با وزيران سر و كار داشت و نظام ديوان سالاري در همه جا رعايت میشد. در اين نظام ديگر خدايان آسماني نيز هر يك مسئول پدیدهای خاص از طبيعت و از آن شمار خورشيد، ماه، ستارگان و بادها و جز آن میباشند.
خدايان خانگي و فردي
علاوه بر خدايان قسمتهای مختلف خانه هر محله را نيز خدايي بود كه پاسدار خانهها بود و بعد از اين خدايان سه خداي شادماني و ثروت مورد توجه بود و هر يك از اين خدايان را در فصلهای مختلف سال فدیهای خاص بود. در نیایشگاههای خانوادگي تصاوير نياكان پاسدار زندگان واسطهای است با جهان ديگر و آينده.
در اين نیایشگاهها هر خدا تصوير يا تنديسي دارد كه جلوي آن بخور میسوزانند و او را فديه میدهند. تصوير خدايان دربان و خداي آشپزخانه زائو جون (8) بر روي كاغذ نقش میشد و آنان را در جايگاه خاص خويش مي چسبانيدند. در خانوادههای پيرو آئين كنفسيوس با آن كه نيايش اين خدايان ممنوع است اما اين منع نتوانسته است زنان را از نگهداري تندیسهای كوچك سفالي و تصاوير اين خدايان باز دارد. در اغلب خانهها تنديس گوان يين وجود دارد و در خانوادههای بودايي تنديس بودا جاي تندیسهای ديگر را پر میکند. از شمار خدايان تنها خداي ادبيات است كه غالباً تصويري ندارد و تنها نام او ون – چانگ دا – دي (9) در تابلويي ترسيم میشود.
با آن كه خدايان چيني فراوان و در اين سرزمين خدايان منطقهای و طبقاتي بسياري وجود دارد اما همه اين خدايان از سلسله مراتب و ديوان سالاري خاص تبعيت میکنند. اين ويژگي از كيفيت زندگاني طبقات مختلف اجتماعي، آيين بوديسم، دائوئيسم و سلسله مراتب موجود در نظام اجتماعي و دين چين متاثر است. در اين نظام بودا، بوديستوه، ارهات، جاودانگان، خاقانان، ملکهها، اميران، خدايان و بغ بانوان همگاني و منطقهای را مرتبه و مقام خاصي است و خدايان خانوادگي نسبت به موقعيت هر خانواده از مرتبه متغيري برخوردارند. بسياري از اين خدايان پیشینهای انساني دارند و هر يك به سببي به مقام خدايي راه یافتهاند. اين خدايان نيز چون انسانها ارتقاء يا تنزل مقام مییابند و از اين ميان گوان دي (10) نمونهای گويا است.
گوان دي، خداي جنگ
گوانگ جونگ پس از مرگ به سبب فضیلتها و هنرهاي خود مشهور شد و در 1120 ميلادي و بعد در 1128 به موجب فرماني در مرتبه اميران قرار گرفت. بعد خاقان ون از دودمان يوان گوانگ جونگ مرده را امير جنگ و باني تمدن لقب داد و تا سال 1594 در اين مقام باقي ماند. در 1594 و به هنگام فرمانروايي وان لي (16) قهرمان مرده به وفادار بزرگ فرمانرواي آسمان دي و حامي خاقان ملقب گرديد. در زمان دودمان منچو اين قهرمان اسطورهای در افسانهای بر آسمان نمايان و حامي سپاهيان خاقان میشود و در 1856 گوان دي نام میگیرد. در اين دوره گوان دي خداي حامي تجارت و پيشه وري بود و شمشير دژخيم خاقان در معبد او نگهداري میشد و پس از هر اعدام، جلاد به پيشگاه خداي معبد فديه میداد تا از آزار روح اعدام شدگان رهايي يابد.
در سلسله مراتب مذهبي چين گوئي گوان دي در آغاز به سبب خطايي كه در آسمان از او سر زده به زمين تبعيد میشود و پس از آن به سبب فضيلت و قهرمانیهای بسيار و دادن كفاره گناه ديگر بار به مقام خدايي دست مییابد. در اين ديوان سالاري تنها بودا، بوديستوه، جاودانگان آسماني و ارهات را ترفيع يا تنزلي نيست؛ اينان به روشن شدگي راه يافته و به مرتبه و نقطه بدون بازگشت رسیدهاند. در اين نظام هر خداي را دستياران و ارواح دادگري است كه به جاي خدا عمل میکنند و كيفيت و كميت جشنها و مراسم معابد را به خدا گزارش میکنند و به پاس اين خدمات خود نيز از فدايا سهمي دارند. در اين ميان خدايان همگاني و خانگي را هر يك مقام و مرتبهای مشخص و خداي شادماني فوو خداي تقدير مينگ در همه جا نيايش میشوند. خدايان و به ويژه خدايان خانگي از دريافت فديه خرسند میشوند و پس از گرفتن فديه آنها را زياني نيست. از اين شمار تنها خواست فنگ – شوي (20) خداي باد، آب و نيروهاي پر راز طبيعت را نمیتوان تغيير داد و تنها پيشگو است كه میتواند از نيت آنان آگاه شود.
خداي آسمان و ديوان سالاري او
در اين سلسله مراتب دونگ يودا – دي (24) فرمانرواي قله شرقي زادبوم يانگ وزير يو – هوانگ و مهمترین كار گزارش دادن است. حوزه وزارت اين وزير داراي هفتاد و پنج بخش است؛ او بر هر چيز نظارت دارد و در قلمرو اوست كه تولد و مرگ و روال زندگاني انسان و موجودات رقم زده میشود و زمين را بازرساني است كه اشتباهات خدايان زميني را گزارش میکنند. در اين جا دو نكته جالب توجه است: نخست آن كه زندگاني انسان و موجودات مورد نظارت ماموران دونگ يودا- دي قرار دراد و بازرسان اين نظام از ميان ارواح مردگان پرهيزكار انتخاب میشوند. زيستن انسان و حيوان تحت تأثير اندیشهها و ايده چرخه زايش بودا تكرار میشود و دائوگرايي نيز در چنين باوري تاثير دارد. در اين زمينه چرخه زايش انسان در هيات حيوانات تنبيه خطاي گذشته و به كمال نرسيدن انسان در دوره زندگي است. [به تاثر از دائوگرايي] يكي از كيفرها و پاداشهای انسان افزايش يا كاهش طول زندگاني انسان است؛ و مسئولان نگاهداري اين حساب و كتاب به عهده ديوان سالاران آسمان است. دوم آن كه بخشي از كار ديوان سالاران مسئول بررسي زيست زمينيان به رسيدگي به خطاي دزدان و جانيان اختصاص دارد و جان گرفتن از هستي داران بدترين خطاها است. يوهوانگ چون خدايي قدرتمند مدتي طولاني مورد توجه چينيان قرار داشت و معبد اين خدا در پكن داراي هشتاد بخش بود. يكي از كرامات اين خدا دادن فرزند به مردمان، و به ويژه آفرينش پسر، بود. هنوز برخي از خانوادههای بي فرزند [و به ويژه زنان نازا] به معبد اين خدا میروند و به نيت دارا شدن فرزند يكي از عروسکهای اين معبد را به خانه میبرند و اگر صاحب فرزند شوند عروسك را با عروسكي ديگر به معبد باز میگردانند.
پي نوشت ها :
1. Yu-ti
2. Wang Mu Niang-Piang
3. Annam
4. Fu
5. Fu-Hsing
6. Yang Chheng
7. Wu-Ti
8. Tsao Chun
9. Wen-Chhang Ta-Ti
10. Kaun Ti
11. Romance of The Three Kingdom
12. Kuang Chung
13. Chan Fei
14. Liu Pei
15. Shu Han
16. Wan Li
17. Kuan Yin
18. Pu-To Shan
19. Ming
20. Feng-Shui
21. Shang Ti
22. Thien
23. Yuhuang
24. Tung Yu Ta-Ti
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}