غذاهايي که ممکن است براي يک کودک نوپا سالم نباشند


 





 
همچنان که فرزندتان بزرگ مي شود، دوست دارد که غذاي شما را امتحان کند و شما نيز علاقه مند هستيد رژيم غذايي او را متنوع تر کنيد اما تمام غذاها براي کودکتان سالم نيستند. بعضي غذاها هنوز مي توانندموجب خطر خفگي در کودک شوند.

غذاهايي که نبايد به کودکان 12 تا 24 ماهه داده شوند
 

شير کم چرب: بيشتر کودکان نوپا به تمام چربي ها و کالري شير براي رشد و نمو نياز دارند. وقتي کودکتان به دو سالگي رسيد و هيچ مشکلي دررشد او وجود نداشت، اگر تمايل داشتيد مي توانيد از اين به بعد به او شير کم چرب تري بدهيد اما اگر کودکتان در معرض چاقي يا بيماري قلبي قرار دارد، ممکن است پزشک توصيه کند قبل از اين که به سن 2 سالگي برسد، از شير کم چرب استفاده کند. )

خطرات خفگي که کودک را تهديد مي کند
 

لقمه هاي بزرگ: اگر تکه هاي غذا به اندازه دانه نخود باشند، در گلوي کودک گير نمي کندو بنابراين خطر خفگي وجود ندارد. سبزيجاتي مانند هويج، کرفس و لوبياي سبز را بايد تکه تکه کنيد يا آن ها را پخته و سپس ريز ريز کنيد. ميوه هايي مثل انگور، گوجه و خربزه را قبل از اين که به کودک بدهيد، چهار قسمت کنيد. همچنين گوشت و پنير را به صورت تکه هاي خيلي ريز درآوريد.
ميوه هاي سخت و کوچک: ميوه هاي مغزدار (بادام، پسته و غيره)، ذرت بوداده، قرص هاي ضد سرفه (که به صورت آب نبات هستند)، آب نبات، کشمش و ديگر ميوه هاي خشک شده کوچک و ميوه هاي دانه مانند مي توانند موجب خفگي شوند.
ميوه هاي چسبناک و نرم: از آدامس و غذاهاي نرم که ممکن است در گلوي کودکتان گير کند، بپرهيزيد.
کره بادام زميني: مواظب باشيد به کودک نوپاي خود زياد کره بادام زميني ندهيد که در قورت دادنش با مشکل مواجه شود. در عوض، لايه نازکي از کره بادام زميني را بر روي نان يا بيسکويت بماليد.

نکات ديگري براي ممانعت از بروز خفگي
 

* اجازه ندهيد فرزندتان در داخل اتومبيل چيزي بخورد چرا که حين رانندگي نمي توانيد مواظب او باشيد.
* اگر از دارويي استفاده مي کنيد که بايد بر روي دندان ماليده شود، تمام حواستان به فرزندتان باشد زيرا ممکن است دارو گلويش را بي حس کرده و در قورت دادن غذا اختلال ايجاد کند.

غذاهايي که نبايد به کودکان 24 تا 36 ماهه داده شوند
 

خطر خفگي:
اگرچه کودکتان حالا در خوردن توانمندتر شده است، هنوز هم امکان دارد در اثر خوردن غذا دچار خفگي شود. مواردي را که در بالا براي جلوگيري از بروز خفگي اشاره شد، همچنان رعايت کنيد و فرزندتان را از خوردن به هنگام راه رفتن، تلويزيون نگاه کردن يا انجام هر کاري که حواسش را از خوردن پرت کند، منع کنيد.

غذاهايي که نبايد به کودکان 3 ساله و بالاتر داده شوند
 

خطر خفگي:
 

اکنون فرزندتان در غذا خوردن کاملاً تبحر يافته است اما به هر حال هنوز هم بايد مراقب تکه هاي غذا باشيد که ممکن است در اثر خوردن آن ها خفه شود. غذاي او را به تکه هاي ريز تبديل کنيد به ويژه چيزهايي مثل انگور که مي توانند کاملاً مسير عبور هوا را مسدود کنند. همچنان به اجتناب از مصرف ذرت بو داده، تمامي ميوه هاي هسته دار و آدامس ادامه داده و فرزند خود را از خوردن، وقتي که حواسش جمع نيست، منع کنيد.

چند نکته تازه در مورد کودکان و آلرژي
 

پزشکان قبلاً توصيه مي کردند که تا يک سالگي يا حتي تا مدتي بعد از آن، غذاهاي جامد که آلرژن هاي رايج هستند به کودکان داده نشود اما از آن جا که مطالعات نشان مي دهد که اين اقدامات احتمالاً تأثيري در جلوگيري از بروز آلرژي ها نخواهند داشت، انجمن پزشکان کودکان آمريکا (AAP) نظرش را تغيير داده است.
البته عاقلانه اين است که غذاهاي جديد را به تدريج به کودک خود بدهيد يعني پس از اين که غذاي جديدي را به فرزندتان داديد تا چند روز دست نگه داريد تا ببينيد که آيا کودک نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد يا خير. اگر فکر مي کنيد که احتمالا فرزندتان آلرژي غذايي دارد (به طور مثال، اگر آلرژي در خانواده شما رايج است )، با پزشک کودکتان صحبت کنيد تا او بهترين روش براي دادن غذاهاي آلرژي زا (همچون تخم مرغ، شير، بادام زميني، گندم، سويا، دانه هاي روغني درختان، ماهي و حلزون صدف دار) به فرزندتان را در اختيار شما قرار دهد.
منبع: نشريه راه کمال شماره 37